اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فرستنده موظف است کلیه شرایط و مقررات بسته بندی کالاهای خطرناک را مطابق دستورالعمل‌های مربوط به هرکلاس ازجمله مواردذیل رادقیقا رعایت نماید:

  • بسته بندی باید به گونه ای باشد که در شرایط طبیعی و عادی حمل مانع خروج محتویات به بیرون گردیده و چنان مستحکم باشد که در هنگام حمل شل نگردد و فشارهای معمول را تحمل نماید.
  • چنانچه بسته بندی مواد خطرناک طبق مقررات با یکدیگر و با سایر بارها مجاز شمرده شده باشد باید ظروف داخلی آنها متفاوت و جدا از هم دریک بسته قرار گیرند و تمهیداتی نیز اندیشیده شود تا در صورت خرابی، نشت و یا نابودی ظروف داخلی واکنش خطرناک رخ ندهد.
  • مواد محترقه و قابل انفجار و مواد خورنده یا سوزنده و مایعات فرار و قابل اشتعال و مواد سمی و مواد شیمیایی خطرناک و موادی ازاین قبیل باید دارای عدل بندی و بسته بندی متناسب و در ظروف و بالن‌های مخصوص به خود بوده و بر طبق اصول فنی بسته بندی شوند و نیز روی عدل‌ها خصوصیات نوع بار به خط خوانا و درشت نوشته شود و در اظهارنامه و بارنامه نیز این خصوصیات تصریح گردد تا با رعایت مقررات حمل گردند.
  • مواد سازنده ظرف و دریچه‌های آن نباید درمعرض تأثیر مضر محتویات بوده و در هنگام تماس با آن نباید هیچگونه ترکیب خطرناکی به وجودآورد.
  • در صورتیکه مخازن با مواد خطرناک پرشده باشند باید مقداری فضای خالی دربالای مخزن برای اثر انبساط مایع در نظر گرفت تا در اثر حرارت در طول حمل ونقل باعث خروج مایع و یا تغییر شکل مخزن نگردد میزان پرکردن مخزن در دستورالعمل‌های ضمیمه دو SMGS براساس شرایط دمایی 15درجه سانتیگراد می باشد، مگر آنکه دمای دیگری درج گردیده باشد.
  • مخازن شیشه ای نباید دارای نقصی باشندکه میزان استحکامشان را تقلیل دهد. دریچه های مخازن باید به منظور جلوگیری از شل شدن دارای تجهیزات اضافی (مثل نصب کلاهک، محفظه بند، و محکم کردن) باشند.
  • در بسته بندی کلاس 1 (موادمنفجره) میخ‌ها، گیره‌ها، وقطعات محکم کننده ای که ازجنس فلز هستند باید دارای پوشش محافظتی باشند.
  • بسته بندی‌های داخلی باید طوری دربسته بندی‌های خارجی جای گیرند که در شرایط عادی از شکستن و سوراخ شدن آن جلوگیری گردد.
  • در بسته بندی‌های مخصوص مواد جامدی که در دمای مناسب امکان تبدیل آنها به مایع وجود دارد باید آن ماده را درحالت مایع حمل کرد.
  • مواد محلول در آب باید در ظروف مقاوم در برابر آب بسته بندی گردند.
  • مواد و فرآورده‌های خطرناک درصورتی برای بسته بندی (بارگیری) مشترک مجاز شمرده می شوند که استعداد انجام فعل وانفعالات خطرناک بایکدیگر را نداشته باشند.

فعل وانفعالات خطرناک شامل موارد ذیل می باشند:

  • احتراق (تولیدحرارت)
  • تشکیل موادناپایدار
  • تشکیل موادخورنده
  • انتشارگازهای سمی یاقابل اشتعال

انواع ظروف بسته بندی:
تعیین نوع بسته بندی کالاهای خطر ناک باتوجه به جدول مشخصات کالاهای خطرناک و براساس تعاریف ذیل انجام می شود:

کد ظروف فلزی دارای جداره نازک - ظروفی است که درسطح مقطع عرضی دارای شکل دایره، بیضی، راست گوشه (ونیزمخروطی شکل) است و نیز ظرفی با گلویی مخروطی شکل و ظرفی به شکل سطل از جنس حلبی نازک دارای کف مقعر و یا صاف با یک یا چند روزنه که طبق تعریف استوانه یا گالن محسوب نگردد. عددشناسایی این نوع بسته بندی (صفر) می باشد.

کد 1- استوانه‌ها:
ظروفی هستنداستوانه ای شکل باکفی مقعر و یا صاف، که از جنس فلز، مقوا، مواد پلیمری، تخته چند لایی و سایر مواد مناسب ساخته می شوند.عدد شناسایی این نوع بسته بندی (1) می‌باشد.

کد 2 - بشکه‌های چوبی:
ظروفی هستند از جنس چوب طبیعی با دیواره‌های محدب و دایره‌ای شکل که درسطح مقطع عرضی از پرچکاری حلقه‌ها و کف ساخته شده است. عدد شناسایی این نوع بسته‌بندی (2) می باشد.

کد 3 - گالن‌ها:
ظروفی هستند فلزی یا پلیمری که دارای سطح مقطع راست گوشه یا چند گوشه بوده و مجهز به یک یا چند دریچه دارای شیر و وسایل جنبی برای حمل می باشند.
عددشناسایی این نوع بسته بندی (3) می باشد.

کد 4 - صندوق‌ها:
ظروفی هستند به شکل راست گوشه یا چند گوشه که از جنس فلز، چوب، تخته چند‌لایی، نئوپان، مقوا، پلیمر و یا مواد مناسب دیگر ساخته می شوند. عدد شناسایی این نوع بسته بندی (4) می باشد.

کد 5 - کیسه‌ها:
ظروفی هستند انعطاف پذیر از جنس کاغذ، لایه پلیمری، منسوج پارچه ای و اجناس منسوج و یا دارای شکل مناسب دیگر. عدد شناسایی این نوع بسته بندی (5) می باشد.

کد 6 -  ظروف چند جزئی:
ظرفی است متشکل از یک ظرف داخلی از جنس (پلیمر، شیشه، چینی و یا سرامیک) ویک ظرف خارجی ازجنس (مواد پلاستیکی، فلزی، مقوایی، تخته چند لایی) که در هنگام سرهم شدن حکم یک واحد بسته بندی غیرقابل تفکیک را پیدا می کنند. برای نگه داشتن و ایمنی ظروف داخلی معمولا از ظرف خارجی استفاده می شود که دارای ماده جاذب، عامل پرکننده و یا هرگونه المان دیگری برای ایمن نگه داشتن می‌باشد. عددشناسایی این نوع بسته بندی (6) می باشد

نوع جنس: برای تعیین نوع جنس ظرف ازحروف بزرگ استفاده می شود

کدبندی انواع ساختار ظروف
به منظور تعیین مشخصات ظروف کالاهای خطرناک کدبندی با استفاده از مشخصات ظرف و نوع آن به‎شرح ذیل انجام می شود:

  • عدد اول نشان دهنده نوع ظرف است مثل:استوانه، گالن و...
  • یک یا چند حرف بزرگ لاتین نشانگر جنس است مثل:فولادی، آلومینیومی و... (چنانچه دوحرف لاتین پشت سرهم باشند اولی مربوط به ظرف داخلی و دومی مربوط به ظرف خارجی است).
  • درصورت لزوم رقم به کار رفته نشان دهنده کاتگوری ظرف در چارچوب نوع متناسبی است که این ظرف ساخته شده است و دومین رقم بعد از حرف لاتین جنس ظرف خارجی است.
  • درمورد بسته بندی ترکیبی صرفا شماره کد ظرف خارجی استفاده می شود. مثلا 1:3H یعنی نوع بسته بندی: گالن، جنس بسته بندی: پلیمر، کاتگوری یکف: فوقانی ثابت
    1B2: یعنی نوع بسته بندی:استوانه، جنس بسته بندی: آلومینیوم، کاتگوری، کفی فوقانی بازشو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>