اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قالب تزریق

اصول طراحی قالب تزریق پلاستیک:
در این بخش، به بررسی دقیق اصول طراحی قالب تزریق پلاستیک و بازگو کردن مجموعه ­ای از نکات طلایی که حاصل سال ­ها تجربه، تحقیقات و مطالعات است می­پردازیم:

  • نرم­ افزارهای طراحی، ماشین­ کاری و تحلیل قالب تزریق پلاستیک (CAD-CAM-CAE)
  • اصول مهم در طراحی قالب تزریق پلاستیک
  • نکات طلایی در طراحی قالب تزریق پلاستیک

نرم­ افزارهای طراحی، ماشین­ کاری و تحلیل قالب تزریق پلاستیک (CAD-CAM-CAE)
به طور کلی نرم ­افزارهای مکانیکی به 3 شاخه­ ی زیر تقسیم ­بندی می ­شوند که به معرفی و بررسی نقش آن ها در طراحی قالب تزریق پلاستیک می­پردازیم:

نرم­ افزارهای طراحی (CAD):
کلمه CAD مخفف کلمه Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک کامپیوتر می­باشد که این مرحله، اولین مرحله طراحی قالب است که یا به کمک یک اپراتور و یا به کمک اسکن به وسیله دستگاه CMM Coordinate Measuring Machine، مدل اولیه وارد کامپیوتر می­گردد.

نرم ­افزارهای ساخت و تولید (CAM):
کلمه CAM مخفف کلمه Computer Aided Manufacturing به معنی ساخت به کمک کامپیوتر می­باشد که در این مرحله دستورها توسط G-Code ها از طریق رایانه به ماشین انتقال یافته و فرایند ماشی ن­کاری انجام میپذیرد.

نرم­ افزارهای تحلیلی (CAE):
کلمه CAE مخفف کلمه Computer Aided Engineering به معنی مهندسی به کمک کامپیوتر می­باشد که در این مرحله تحلیل­ های استاتیکی، دینامیکی و حرارتی به منظور به دست آوردن توزیع تنش، تغییر مکان و تغییرات دما بر روی قطعه شبیه ­سازی شده در کامپیوتر انجام می­گردد.

به طورکلی بهترین نرم­ افزار طراحی، ساخت و تحلیل قالب تزریق پلاستیک وجود ندارد. اما در زیر به پرکاربرد ترین نرم­ افزارها جهت طراحی، ساخت و تحلیل قالب تزریق پلاستیک می­پردازیم:

نرم ­افزارهای پرکاربرد طراحی قالب تزریق پلاستیک:
از پرکاربرد ترین نرم ­افزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک می­توان به Catia، Solidworks، Ug Inventor و Pro/Engineer اشاره کرد.

نرم ­افزارهای پرکاربرد ماشین­ کاری قالب تزریق پلاستیک:
از پرکاربرد ترین نرم­ افزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک می­توان به PowerMill و MasterCam جهت انتقال G-Codes به ماشین CNC (مخفف کلمه Computer Numerical Control به معنی کنترل منطقی یک ماشین به واسطه اعداد با اعمال پردازش کامپیوتری) اشاره کرد.

نرم ­افزارهای پرکاربرد تحلیل مهندسی قالب تزریق پلاستیک:
از پرکاربرد ترین نرم ­افزارهای تحلیل مهندسی قالب تزریق پلاستیک می­توان به Abaqus، Ansys و جهت شبیه ­سازی فرایند تزریق و یافتن محل دقیق گیت­ ها، تزریق و… می­توان به نرم­ افزار Moldflow اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بعضی از نرم­ افزارها مانند CATIA، در دسته نرم­ افزار های CAD/CAM/CAE هستند. یعنی به طور همزمان، قابلیت­ های طراحی، تحلیل مهندسی و ماشین­ کاری را دارند. اما بیشتر در بخش مدل ­سازی از آنها استفاده می­گردد.

 اصول مهم در طراحی قالب تزریق پلاستیک:
در این بخش، اصول و نکاتی ذکر می­گردد که جهت طراحی قالب تزریق پلاستیک، حتما باید رعایت گردند که به آن چک لیست طراحی (Design checklist) گفته می­شود:

زاویه درفت (Draft Angle):
اطمینان حاصل شود که قالب حتما دارای زاویه درفت است و هیچ زاویه 90 درجه­ ای در قالب وجود ندارد. این امر جهت ورود هوا به کویتی قالب و جلوگیری از گیر کردن و خش افتادن قطعه هنگام خروج از قالب انجام می گیرد.

شعاع گوشه ­ها (Corners Radius):
زاویه مناسبی جهت شعاع گوشه ­ها در نظر گرفته شود. زیرا هر چه شعاع به 90 درجه نزدیک­تر باشد، ورود جریان پلاستیک به گوشه ­ها سخت ­تر می ­باشد. شعاع مناسب در بهینه سازی جریان مواد و یکپارچگی قطعه، تأثیر بسزایی دارد.

خط جدایش (Parting Line):
به خطوط یا صفحه ­ای گفته می­شود که در آنجا سنبه و ماتریس به یکدیگر می­رسند. خط جدایش باید مکان مناسبی از قطعه قرار گرفته شود. زیرا می­تواند بر ساختار و کارایی و زیبایی قطعه تأثیرگذار باشد.

محل قرارگیری پین ­های پران (Ejector Pins Placement):
موثرترین مکان­ ها جهت قرارگیری پین­ های پران انتخاب شوند. از این پین­ ها جهت خارج کردن قطعه از درون قالب استفاده می­گردد. پس کمترین تعداد پین در موثرترین مکان­ های قالب قرار گیرد. زیرا هم باعث کاهش هزینه شده و هم اثر پران کمتری روی قطعه بر جای گذاشته می­شود.

محل گیت (Gate Location):
مناسب­ترین نوع گیت­ ها انتخاب شود و بهترین مکان ­ها نیز جهت قرارگیری این گیت­ها تعیین گردد و از طرفی حتما قطعه از طریق گیت به راهگاه متصل گردد. زیرا هم جداسازی راهگاه از قطعه آسان­ تر است و هم اثر مواد روی قطعه به اندازه چشم­گیری کاهش می­یابد.

ضخامت دیواره­ ها و شیارهای برجسته (Walls Thickness/Ribbing):
دیواره ­های قطعه به کمک ضخامت دیواره و شیار­های برجسته تقویت گردد. ضخامت دیواره موردی بسیار مهم است که بر کارایی و استحکام قطعه نهایی تأثیر بسزایی دارد. ضخامت دیواره باید در تمام قطعه یکنواخت باشد.

زیرا دیواره­ های غیر یکنواخت می­توانند باعث مشکلاتی همچون تاب برداشتن (Warpage) قطعه و مشکلات کنترل ابعادی قطعه شوند. در صورتی که طراحی دیواره­ های قطعه باید بالاجبار با ضخامت­ های غیر یکنواخت انجام گردد، باید انتقال مواد با یک شیب ملایم از قسمت ضخیم ­تر به قسمت باریک ­تر انجام گردد.

از دیواره­ های خیلی ضخیم بپرهیزید. زیرا ممکن است باعث پدیده فرورفتگی (Sink Mark) شود. ریب­ ها (شیار­های برجسته) می­توانند بدون افزایش ضخامت دیواره، استحکام قطعه شما را افزایش دهند. ضخامت این دنده­ ها باید 50 تا 75 درصد ضخامت دیواره قطعه باشد تا فرورفتگی ناشی از محل اتصال دنده به دیواره اصلی به حداقل خود برسد

نکات طلایی در طراحی قالب تزریق پلاستیک:

  • اولین اقدام قبل از طراحی قطعه یا قطعات محصول، بررسی طراحی ­های انجام شده توسط مشتری و ارائه پیشنهادات اصلاحی جهت رفع موانع و اشکالات قطعه در تولید انبوه است. برخورداری قطعه از یک طراحی بر اساس اصول و بدور از اشکال متضمن برخورداری از روند تولیدی بی دردسر و با راندمان منطقی و معقول است.
  • در مرحله بعد و به عنوان یکی از اقدامات اولیه، تصمیم گیری در مورد تعداد کویتی قالب است. با توجه به شکل هندسی و میزان درجه پیچیدگی قطعه، جنس مواد تشکیل دهنده قطعه و ماشین تزریقی که مشتری در اختیار دارد، تعداد کویتی منطقی و مناسب با بهترین جانمایی متوازن و متقارن و اعمال فاصله صحیح بین کویتی­ ها انجام می گردد.
  • در مراحل اولیه طراحی قالب انتخاب ابعاد و اندازه کلی و همچنین ابعاد و اندازه اجزای قالب مهم است؛ به طوریکه ضمن تحقق استحکام و صلابت مکانیکی قالب، قابلیت تولید با قالب روی کوچک ترین ماشین تزریق متناسب ممکن گردد.

در طراحی اجزای قالب، گاهاً قابلیت انتخاب چند نوع مکانیزم وجود دارد. انتخاب مکانیزم مناسب و با دوام با توجه به اقتضائات طراحی و شکل هندسی قطعه در سهولت استفاده از قالب و کاهش میزان استهلاک قالب حین تولید انبوه، بسیارموثراست.

 تعیین جنس اجزای قالب با نظر به حساسیت و موقعیت عملکردی آن عضودر قالب، یکی از کلیدی ترین مراحل طراحی است.

طراحی سیستم خنک کاری قالب و انتخاب نوع و مدل و ابعاد کانال های آب قالب بسیار مهم است و با توجه به شکل هندسی قطعه باید به صورت متقارن و متوازن طراحی گردد.

انتخاب سیستم تغذیه و گیتینگ (Gating) و ابعاد و اندازه و مدل ورودی های قالب بسیار مهم است و نقش بسیار تعیین کننده­ ای در کیفیت و سهولت تولید قطعه تولیدی دارد. در قالب­ های راهگاه سرد، انتخاب گیت­ هایی که کمترین اثر بجا مانده روی قطعه را داشته و به سادگی از قطعه تولیدی جدا شوند، بسیار اهمیت دارد. در قالب های راهگاه گرم، طراحی سیستم هاترانر و انتخاب نوع گیت با توجه به طراحی و حساسیت­های ظاهری قطعه باید با دقت و توجه شایسته­ای صورت پذیرد.

 انتخاب سیستم پران قالب و طراحی اجزای سیستم پران متناسب با شکل هندسی و اقتضائات قطعه، یکی از اساسی ­ترین مراحل طراحی قالب است که سهل ­انگاری در این مرحله، منجر به بروزمشکلات بزرگی حین تولید انبوه می گردد.

طراحی ساختاری قالب و توجه به سهولت مونتاژ و دمونتاژ قالب و ایجاد امکان تعویض و تعمیر بعضی اجزای در معرض آسیب پذیری بیشتر، در حین تولید و بدون نیاز به توقف طولانی مدت تولید و بدون دمونتاژ کل قالب، یکی از زیرکانه ترین توجهات در طراحی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>