اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قطعات تزریق پلاستیک

کنترل اتلاف منابع در کارخانه تولید قطعات تزریق پلاستیک:
اتلاف (Waste) به هر نوع فعالیتی اطلاق می گردد که منابع سازمانی را مصرف می ­نماید و ارزش افزوده­ ای ایجاد نمی کند و منابع (Resource) به هرآنچه سازمان برای تامین آن هزینه نموده است تا فعالیت ­ها به پشتوانه آن شکل بگیرند.

به تولیدی که در آن از بروز اتلاف ها پیشگیری شده و از منابع موجود حداکثر استفاده صورت می­ گیرد، تولید ناب (lean production) گفته می شود.

در درون مفهوم تولید ناب، تفکر ناب (رویکرد های انتقادی به فعالیت­ های روزمره و فرآیندهای جاری) و بسیاری اهداف دگیر همچون کاهش اتلاف ها وهزینه ها (minimizing costs and waste)، به حداقل رساندن ضایعات وعیوب (zero defect) دوباره کاری (rework)، به حداقل رساندن موجودی­ ها (minimizing inventory level)، به حداقل رساندن زمان انجام فعالیت­ ها در چرخه تولید (minimizing cycle times)، افزایش راندمان و بهره ­وری (improve productivity)، افزایش انعطاف پذیری و تنوع تولید (production flexibility)، افزایش میزان تولید (increase output) مد نظر است؛

که با استفاده ازابزار و روش های کارآمدی چون نظام آراستگی (5S)، بهبود مستمر (kaizen)، خطا ناپذیری (pokayoke) و خود کنترلی (self inspection)، تولید بهنگام (just in time)، کانبان (kanban) و… محقق می گردد.

رسیدن به سازمانی مطلوب و شایسته میسر نمی­شود مگر با اعتقاد، پایبندی و بکارگیری اصول اثبات شده مفهوم تولید ناب. شوربختانه روزمرگی، تداوم فعالیت­ های تکراری قدیمی، قبول شرایط جاری و عدم وجود تفکر و رویکرد های منتقدانه، هزینه های عادت شده­ ای بر دوش سازمان ­ها تحمیل نموده و لختی و رخوت کسل کننده­ ای در ساختار سازمانی ایجاد نموده است.

یکی از مستعدترین مجموعه ­های تولیدی درعرصه صنعت جهت بهبود و ارتقاء، کارخانجات تولیدی قطعات تزریق پلاستیک هستند.

با توجه به شرایط جاری اقتصادی کشور، توجه به چابک ­سازی فرآیندهای جاری در کارخانه ­های تولید قطعات پلاستیکی بیش از پیش احساس می شود.

چگونگی استفاده از منابع اعم از فضا، ماشین آلات و تجهیزات، مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی و… در بقاء و کیفیت حیات سازمان، بسیار تایین کننده است.

واضح است که دیدگاه ها و رویکردهای مدیریت و تصمیمات و جهت گیری ­های بهنگام سازمانی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سرنوشت هر سازمانی است.

توجه به انتخاب و طراحی محصول و نوع تولیدات منطبق با سلیقه و طبع بازار، انجام حرفه ­ای خرید های تخصصی ماشین آلات و ابزارها، اهمیت به آموزش و کیفیت نیروی انسانی و تأثیر آن بر کیفیت محصولات تولیدی، استفاده بهینه از سیستم­ های بروز و کارآمد مدیریتی همچون مدیریت نگهداری - تعمیرات، کنترل کیفت و… در موفقیت سازمان بسیار موثر است.

سفر سازمانی از وضعیت و ساختارهای سنتی به سوی ساختارها و سیستمهای مدرن، برای هر سازمان پویایی، سفری بایسته و اجتناب ناپذیر است.

از مهم ترین دغدغه های روزمره کارخانجات تولیدی قطعات پلاستیک ضایعات کلافه کننده هنگام راه­ اندازی و حین تولید، مدت زمان خرابی وتوقف ماشین­ آلات و تجهیزات و قالب ها، پرت مواد اولیه، طولانی بودن زمان های تولید، مشکلات کیفیتی و عدم انطباق قطعات تولیدی، وابستگی تولید به راندمان عملکرد نیروی انسانی، محصولات برگشتی از مشتری، نارضایتی تمام نشدنی نیروی انسانی، تامین نیروهای متخصص و حرفه ای، تامین منابع مالی لازم، ناکافی بودن تنوع محصولات و از همه مهم­تر، ناکارآمدی مدیریت و کنترل سازمان است.

امروزه برای پردازش، رسیدگی و رفع هر یک از دغدغه های سازمانی، راهکارهای موثر و علمی و تجربه شده ای وجود دارد؛ به طوری که سازمان طی گذار از مراحل مختلف رشد، به تدریج متعالی گشته و بهبود قابل توجهی در فرهنگ و عملکرد آن پدیدار می­گردد.

هیچ وقت برای بهبود و تعالی دیر نیست و استمرار اتلاف ها و هزینه­ های قابل کنترل، شایسته هیچ سازمان هوشمندی نیست. یکی از نگرانی­ های اصلی مدیران سازمان­ ها، تن دادن به تلاطم های ناگزیر تغییرات است.

ولی گام نهادن در مسیر این تغییرات و قبول تبعات آن، یگانه مسیر بقا و ادامه حیات سازمان است. عارضه مخرب و سازمان ­سوز روزمرگی و ادامه روش­های قدیمی، بسیاری از سازمان­ ها را زمین­گیر کرده است و کم نیستند مجموعه­ های بزرگ و بنام تولیدی که به واسطه جاماندن و تاخیر در تصمیم­گیری ها و اقدامات بموقع تنها نامی از آنها بجا مانده است.

شاید باور و تصور اینکه اتلاف های سازمان در حوزه ­های مختلف، به چه میزان قابل توجهی جان سازمان را می گیرد و چقدر منابع به زحمت تامین شده شرکت ­ها را بلعیده و به هدر می دهد؛ برای بعضی کارفرمایان مشکل باشد ولی عملاً و با حذف هر یک از اتلاف ها و هزینه ها و مشاهده تأثیرشان، قابل درک خواهد شد.

در گام نخست؛ با ساماندهی ساختار سازمانی و تغییرات بافت­های فرسوده سازمان و تغییرات رویکردی در فرهنگ سازمانی و تفکر مدیریت و کارکنان، مشکلات زیادی مرتفع می گردد.

با رفع عارضه ­ها و آفات از فعالیت­ها و فرآیندهای سازمان و بهبود مستمر، بخش بسیار مهمی از اتلاف­ ها و هزینه­ ها کاهش می­ یابد و با آموزش­ های اصولی و موثر، سازمانی یادگیرنده با قابلیت دریافت و پذیرش عیوب عملکردی خود ایجاد می­گردد که رفته رفته منجر به افزایش کمیت وکیفیت محصولات تولیدی و روابط سازمانی خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>