عیب یابی در سیستم های پنیوماتیکی:
مستند سازی یک سیستم پنیوماتیکی شامل موارد زیر می باشد:
هنگامیکه سیستم اصلاح شد، مستند سازی و پیشینه ماشین نیز باید به منظور منعکس کردن تغییرات اعمال شده، تجدید نظر شوند تا عیب یابی و حذف خطاها به آسانی صورت می گیرد. به طور کلی نقصان در عملکرد یک سیستم مطابق با موارد زیر می باشد:
ساییدگی و خوردگی در اجزاء و خطوط که در اثر موارد زیر شدت می یابد:
دمای محیط اطراف(جریان هوای مغشوش، دما).
این تأثیرات می توانند منجر به عملکردهای ناقص و خرابیهای سیستم شوند، از قبیل:
به کار بردن یک روش سیستماتیک جهت پیدا کردن و برطرف کردن خطاها، هزینه تعمیرات و زمان خواب را برای کنترل یک سیستم پنیوماتیکی کاهش می دهد.
خطاها به طور کلی به دو صورت زیر رخ می دهند:
تجربه نشان داده است که بروز نقص در سیستم کنترل به ندرت با نقص ماشین یا سنسورهای خارجی مطابقت دارد.
پیدا کردن خطا:
اگر خطایی رخ دهد این امر خود را از طریق عملکرد ناقص و یا در طول زمان خواب ماشین آشکار خواهد کرد، یک خطا از روش های زیر می تواند قابل برطرف کردن باشد.
خطاهای خارجی و اکثر خطاهای داخلی، اغلب توسط یک اپراتور با تجربه، می تواند قابل تشخیص و حل شدن باشند.
اگر مشکل به سرعت قابل حل نباشد، مشخصات ماشین در نقطه بروز نقص و وضعیت سیستم کنترل می بایستی ثبت شود.با استفاده از این اطلاعات، مهندس نگهداری و تعمیرات می توانند تصمیماتی درباره نوع نقص که اتفاق افتاده است و برای برطرف کردن آن کارهای ضروری را اتخاذ نماید.
تشخیص خطا باید بدون تأخیر (در طول بروز نقص و اقدامات انجام شده جهت حذف آن) انجام پذیرد.بنابراین زمان خواب ماشین به حداقل خواهد رسید.
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه:
پیدا کردن خطا در سیستم های پنیوماتیکی:
معمولاً یک سیستم پنیوماتیکی که به تازگی طراحی و نصب شده است، برای مدتی (بعد از اینکه تنظیمات اولیه انجام شد) به صورت بی عیب کار خواهد کرد.
وقتی خطا یا خرابی رخ می دهد، مهم این است که اقدامات بعدی به صورت سیستماتیک انجام شوند.حتی کنترل های پیچیده تر نیز می توانند به واحد های کوچک تر تقسیم شده و بعد مستقل از یکدیگر (برای یافتن خطا) تست شوند.
اگر اپراتور قادر به برطرف کردن خطا نباشد آنگاه باید پرسنل نگهداری و تعمیرات یا خدمات مشتری، فرا خوانده شود.