اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیلر

چیلر بهتر است یا کولر گازی ؟
مقایسه چیلر با اسپلیت یا کولر گازی را از زوایای مختلف (از نظر ظرفیت، قابلیت تنظیم رطوبت، فیلتراسیون هوا و نوع انرژی مصرفی) بررسی می کنیم تا شناخت بهتری از تفاوت های چیلر با کولر گازی پیدا کرده و انتخاب مناسب تری بین استفاده از چیلر یا اسپلیت داشته باشید.

اولین تفاوت چیلر و اسپلیت در ظرفیت سرمایشی آنها است:
از اسپلیت معمولا در واحدهای ساختمانی کوچک (کمتر از 150 متر) استفاده می شود. حتی در واحدهای کمتر از 150 متر نیز باید به ازای هر اتاق یا سالن یک اسپلیت در نظر گرفته شود تا بتوان به سطح آسایش مطلوب در همه آنها رسید.

معمولا از اسپلیت فقط برای سرمایش استفاده می شود و برای گرمایش باید یک سیستم جداگانه مانند پکیج و رادیاتور (شوفاژ) یا موتورخانه و رادیاتور در نظر گرفت.

زیرا اسپلیت هم قدرت گرمایشی ضعیفی دارد و هم اینکه استفاده از برق برای گرمایش (به جای گاز شهری) در ایران صرفه اقتصادی ندارد. در این واحدها و یا حتی واحدهای بزرگ تر از این به جای چند کولر گازی می توان از یک مینی چیلر به عنوان سیستم سرمایش استفاده نمود که هم از نظر قیمت و هم سطح آسایش گزینه بهتری خواهد بود.

اما از چیلر و مینی چیلر برای سرمایش ساختمان های مسکونی با چندین واحد کوچک تا بزرگ، سالن های بزرگ، اماکن اداری، تجاری، سوله صنعتی، ورزشی، آموزشی، اقامتی و … به صورت مرکزی استفاده می شود. بدین شکل که چیلر در فضای بیرون از ساختمان (روی بام یا حیاط یا موتورخانه) مستقر شده و به چندین فن کویل یا هواساز موجود در قسمت های مختلف ساختمان با لوله کشی آب سرد متصل می شود.

همچنین برای گرمایش نیز می توان آبگرم پکیج یا موتورخانه را به همین فن کویل ها یا هواسازها متصل نمود (مطابق شکل زیر).

فن کویل ها یا هواسازها نیز در تابستان با آب سرد شده توسط چیلر، درجه حرارت و رطوبت هوای ورودی به ساختمان را تنظیم کرده و هوای خنک و مطبوع را به گردش در می آورند. در زمستان نیز آبگرم در کویل فن کویل ها جاری شده و فن جاسازی شده در فن کویل ها با دمیدن هوا از اطراف کویل داغ، هوا را گرم و در ساختمان به گردش در می آورند.

در مقیاس بزرگ تر (برای ساختمان های بزرگ) به جای مینی چیلر از چیلر و به جای پکیج از بویلر موتورخانه ای استفاده می شود.

کولر گازی

تفاوت اسپلیت با چیلر از نظر دید و زیبایی ساختمان:
دومین تفاوت اسپلیت با چیلر این است که در ساختمان های چند طبقه و یا چند ده طبقه معمولا از یک مینی چیلر یا چیلر مرکزی استفاده می شود که در دید نیست و با لوله کشی به فن کویل ها و هواسازهای داخل ساختمان متصل می شود.

اگر در چنین ساختمان هایی قرار باشد که از یک یا دو اسپلیت به ازای هر واحد استفاده شود، در هر طبقه از نمای بیرونی ساختمان چندین کندانسور یا یونیت پشت پنجره کولر گازی در دید قرار گرفته و تأثیر منفی بر زیبایی ساختمان خواهد داشت.

فرق چیلر و اسپلیت از نظر تنظیم رطوبت:
سومین فرق چیلر و اسپلیت در قابلیت تنظیم رطوبت هوا توسط آنها است. هر دو بر مبنای سیکل تبرید تراکمی کار می کنند و مبرد یا آب سرد جاری در کویل های پنل های داخل ساختمان (فن کویل ها) قابلیت کاهش رطوبت هوا را دارد.

ولی برای تنظیم دقیق رطوبت (یعنی هم افزایش و هم کاهش آن به میزان دلخواه) تنها می توان از مینی چیلر یا چیلر متصل به هواساز استفاده نمود. در هواساز متصل به چیلر می توان با نصب تجهیزات تنظیم کننده رطوبت، به میزان دلخواه و قابل کنترل، رطوبت را تنظیم نمود که در اماکنی که به کنترل دقیق رطوبت نیاز داشته باشند، راه حل استفاده از چیلر و هواساز است.

تفاوت چیلر با کولر گازی از نظر فیلتراسیون هوا:
چهارمین تفاوت چیلر با کولر گازی در میزان قابلیت آنها در فیلتر نمودن هوای ورودی به ساختمان است. در هر اسپلیت به ازای هر یونیت داخلی یک فیلتر وجود دارد که تنها قابلیت فیلتر نمودن هوای داخل ساختمان را دارند و نمی توانند هوای تازه ورودی به ساختمان را فیلتر کنند.

ولی در سیستم چیلر و هواساز می توان هواساز را به انواع فیلترهای قابل شستشو و نیز فیلترهای هپا و … مجهز کرد تا هوای ورودی را به میزان 99٫97 درصد از هر گونه آلودگی و میکرو ارگانیسم و غیره تصفیه کند.

تفاوت چیلر و اسپلیت از نظر نوع انرژی مصرفی:
هم چیلر و هم اسپلیت و هم مینی چیلر با انرژی الکتریسیته به عنوان انرژی محرک موتور الکتریکی کمپرسور، کار می کنند.

اما نوع دیگری از چیلرها تحت عنوان چیلر گازی (گازسوز) یا همان GHP وجود دارد که با انرژی سوخت گاز طبیعی (گاز شهری) کار می کند و برای استفاده در ایران به علت در دسترس بودن و ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق مناسب هستند.

نحوه کار آنها عینا مشابه چیلر است و با این تفاوت که برای گردش کمپرسور به جای موتور الکتریکی از یک موتور احتراق داخلی (شبیه موتور اتومبیل) استفاده می شود (برای مثال در GHP شرکت ال جی از موتور هیوندای استفاده می شود) و از طرفی به علت استفاده از گرمای موتور در سیکل تبرید از GHP علاوه بر سرمایش به صورت بهینه برای گرمایش نیز استفاده می شود و ساختمان به سیستم گرمایشی مجزا مانند بویلر یا پکیج نیاز نخواهد داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>