اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آسفالت

آسفالت های سطحی چند لایه ای از اجرای دو یا چند لایه آسفالت سطحی تک لایه ای حاصل می شود. این نوع آسفالت ها اگر به طور مطلوب طراحی و اجرا شوند، عمر بهره برداری آنها در حدود سه برابر آسفالت سطحی تک لایه ای است. ضمناً هزینه آن حدود 1/5 برابر آسفالت سطحی تک لایه ای است. در آسفالت های سطحی چند لایه ای به دلیل اینکه اندازه مصالح سنگی لایه دوم کوچک تر هستند، احتمال کنده شدن ذرات مصالح سنگی به مقدار زیادی کاهش می یابد.

ضخامت آسفالت های سطحی چند لایه ای را، بزرگ ترین اندازه مصالح سنگی در اولین لایه، تعیین می کند. در این گونه آسفالت ها، لایه دوم برای پر کردن فضای خالی بین مصالح سنگی لایه اول به کار می رود. میزان پرشدگی فضای خالی بین مصالح سنگی لایه اول، بافت آسفالت سطحی و کیفیت رانندگی را تعیین می نماید. یکی از انواع آسفالت سطحی چند لایه ای، استفاده از دوغاب آب بندی بر روی آسفالت سطحی جدید اجرا شده است. با تغییر میزان آمد و شد می توان با افزایش ضخامت آسفالت های سطحی از طریق اجرای تعداد بیشتر لایه های، روسازی خوب و با دوامی ایجاد نمود.

طراحی آسفالت سطحی

منظور از طراحی آسفالت سطحی تعیین نسبت های دقیق و مناسب امولسیون قیری و مصالح سنگی است که باید برای اجرای عملیات محاسبه شود. این طراحی بر اساس فرضیات زیر استوار است که برای انواع سنگدانه های با دانه بندی باز و یا یک اندازه نیز یکسان است.

مقدار فضای خالی سنگدانه ها بلافاصله بعد از پخش مصالح روی قیر و قبل از غلطک زنی و با توجه به آرایش نامنظم و ناپیوسته سنگدانه ها تقریباً 50 درصد حجم کل آن است. این فضای خالی بعد از غلطک زنی و جابه جاشدن سنگدانه ها به 30 درصد کاهش می یابد.

آماده کردن سطح راه و محدودیت های فصلی

چنانچه سطحی که روی آن آسفالت پخش می شود به طور کامل تمیز نباشد، قیر ممکن است به خوبی به سطح شنی یا آسفالتی نچسبد. بنابراین لازم است قبل از پخش امولسیون قیری سطح راه تمیز شود. گرد و غبار و ذرات کنده شده باید با جاروی مکانیکی برداشته شود. هنگامی که از جاورب استفاده می شود با پاشیدن آب می توان از آلودگی هوا در اثر گرد و غبار جلوگیری به عمل آورد.

اجرای آسفالت سطحی

تجهیزات مورد استفاده در اجرای آسفالت سطحی، سهم مهمی در کیفیت نهایی آسفالت دارد. لذا باید با سرویس، بازرسی و کالیبراسیون مداوم تجهیزات را در شرایط کاری خوب و مناسب نگهداری نمود. مهم ترین وسیله از تجهیزات مورد استفاده در اجرای آسفالت سطحی، دستگاه پخش قیر است. دستگاه پخش قیر باید امولسیون قیری را به طور یکنواخت و به میزان مشخص شده بر روی سطح راه پخش نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>