اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آیس بانک

آیس بانک:
بزرگ ترین مزیت استفاده از آیس بانک این است که به علت ارزان تر بودن هزینه مصرف برق در طول شب، بتوان آب درون مخزن آن را در طول شب و با استفاده از فرآیند تبرید به یخ تبدیل نمود و در طول روز با مصرف کمترین انرژی و به کمک دمای پایین یخ، آب مورد نیاز را سرد نمود.

در واقع این سیستم یک سیستم ذخیره سازی انرژیه که در ساعات کم باری انرژی رو ذخیره میکنه و در ساعات اوج بار انرژی رو پس میده. برای درک بهتر موضوع این رو خدمتتون عرض کنم که این سیستم تقریبا شبیه یک باتری شارژی عمل میکنه و در ساعاتی انرژی رو در خودش ذخیره و در ساعاتی به سیستم پس میده.

تجهیزات اصلی دستگاه آیس بانک:

  • حسگر تشخیص ضخامت یخ تشکیل شده روی لوله ها.
  • مخزن دربرگیرنده کویل ها از جنس ورق فولاد ضد زنگ.
  • عایق کاری دیواره های مخزن با عایق های پلی یورتان.
  • اواپراتور لوله ای مارپیچی از جنس مس برای مبردهای فریونی (یا فولادی برای مبردهای آمونیاکی)
  • پمپ و لوله های ورود و خروج آب.
  • سیستم کنترلر دستگاه.
  • سیستم تغذیه هوا و توزیع هوا و آب.
  • تجهیزات سیکل تبرید از جمله کمپرسور، آکومولاتور، کندانسور، فن، شیر انبساط و … به طور مستقل یا به همراه چیلر.

طرز کار آیس بانک به این شکل است که کویل های مسی یا صفحات اواپراتور درون مخزنی از آب که عایق کاری شده قرار گرفته و وقتی که مبرد سیکل تبرید وارد کویل ها می شود با گرفتن گرمای آب اطراف کویل، باعث تبدیل آب به یخ می شود.

این عمل معمولا در شب که پیک اوج مصرف نیست انجام شده و در طول روز کم کم این یخ ذوب شده و آب سرد مورد نیاز برای سرمایش یک سیال دیگر در یک فرآیند صنعتی یا … تامین می شود.

آب سرد با گرفتن حرارت از سیال دیگر رفته رفته گرم شده و مجددا به مخزن بازگردانده می شود تا در سیکل بعدی دوباره به یخ تبدیل شود. سیال دیگر (ثانویه) می تواند برای مثال شیر موجود در کارخانه لبنیات یا حتی هوای در گردش یک سردخانه و … باشد.

آیس بانک را می توان به دو طریق طراحی و تولید نمود:

به صورت کاملا مستقل و جداگانه:
منظور از مستقل این است که خود دستگاه آیس بانک دارای تمام تجهیزات سیکل تبرید از جمله کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و … بوده و نیازی به چیلر نیست و 100 درصد توان سرمایشی مورد نیاز توسط آن تامین می شود.

به همراه چیلر:
اگر آیس بانک به همراه چیلر طراحی و ساخته شود، تجهیزات سیکل تبرید موجود در چیلر در طول شب فعال شده و با استفاده از فرآیند سیکل تبرید تراکمی منجر به یخ سازی در مخزن آیس بانک می شود و در طول روز هم اگر توان سرماسازی آیس بانک به حد کافی نرسید، بخشی از توان کل چیلر فعال شده و به فرآیند سرمایش آب کمک می کند.

مزیت دیگر این دستگاه این است که چون توان سرمایشی یخ در طول روز تقریبا ثابت است و در طول شب به مرور زمان فرآیند یخ سازی شکل می گیرد، سایزینگ و طراحی تجهیزات سیکل بر اساس ماکزیمم توان سرمایشی مورد نیاز در پیک مصرف انجام نمی شود و به تجهیزات کوچک تر و ارزان قیمت تری نیاز خواهد بود.

(البته باید این را هم در نظر داشت که از طرفی با افزوده شدن آیس بانک به چیلر، هزینه اولیه سیستم به خاطر این تجهیزات بالاتر رفته و به نوعی با کاهش هزینه ناشی از کوچک تر شدن سایز تجهیزات چیلر جبران می شود).

برای مثال اگر در محاسبات سیستم آیس بانک به همراه چیلر، حداکثر ظرفیت سرمادهی آیس بانک در اوج مصرف طول روز را 50 درصد توان کل سرمایشی در نظر بگیریم، تجهیزات چیلر باید طوری طراحی و انتخاب شود که حداقل 50 درصد توان کل بتواند به سرمایش آب مدار کمک کند. بنابرین مقدار گاز مبرد تزریقی به مدار نیز کم بوده و از این لحاظ آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.

بیشترین کاربرد این سیستم در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، لبنیاتی، آشامیدنی، دارویی، شیمیایی و سردخانه و نیز تهویه ساختمان های بزرگ تجاری (به خاطر کاهش مصرف برق در پیک بار) بوده و کمتر به عنوان سیستم تهویه ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال در تهویه ساختمان های بزرگ تجاری در کنار چیلرها از آیس بانک هم می توان استفاده نمود. به طوریکه چیلرها در طول ساعاتی که پاساژ فعال نبوده یا به سیستم تهویه نیاز ندارد، عمل یخ سازی را انجام داده و در طول ساعاتی کاری پاساژ به کمک یخ در حال ذوب، سرمایش سیستم تهویه را فراهم می کند و بنابرین در این ساعات با مصرف انرژی کمتری وظیفه خود را انجام می دهد.

مشکلات سیستم آیس بانک:

  • در برخی از پروژه ها با توجه به امکانات و آپشن های مورد نیاز، طراحی سیستم پیچیده شده و قیمت آن می تواند نسبت به سیستم چیلر بالاتر باشد.
  • نیاز به فضای زیاد برای نصب تجهیزات.
  • نیاز به تکنیسین نگهدار آموزش دیده.
  • مشکلات ناشی از رسوب آب در سیستم.

تفاوت آیس بانک با چیلر چیست ؟

  • هر دو به عنوان دستگاهی سرماساز استفاده میشن و تفاوت آنها در اینه که آیس بانک در اوقاتی از شبانه روز (معمولا در نیمه های شب و دم دم های صبح که قیمت هر کیلووات برق در حداقل ممکن است) کار کرده و یخ هایی را به وجود می آورد که بتوان از این یخ ها در طول روز برای سرماسازی استفاده کرد ولی چیلر هر زمانی که به سرما نیاز باشد روشن شده و همان لحظه سرمایش مورد نیاز را تامین می کند.

کاربرد آیس بانک کجاست ؟

  • آیس بانک در تمام جاهایی که به سرمایش نیاز باشد (چه صنعتی و چه ساختمانی) به صورت کاملا مستقل و یا در کنار چیلر می تواند کاربرد داشته باشد ولی مسئله اینجاست که در هر پروژه ای باید علاوه بر بررسی مزایای این سیستم، معایب آن را نیز مورد بررسی قرار داد. برای مثال باید قیمت اولیه سیستم با و بدون آیس بانک و تأثیر آن بر میزان کاهش هزینه برق را محاسبه و مشکلات احتمالی آن (مثل نگهداری و رسوب آب) را توسط افراد متخصص بررسی و در نهایت تصمیم به نصب یا عدم نصب آن گرفت.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>