اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیرچه

برای مقابله با تنش های ناشی از افت و تغییرات دما، میلگردهای افت و حرارت در جهت عمود بر تیرچه ها در قسمت بالایی سقف نصب می شوند. در شرایط محیطی ملایم، حداقل ضخامت پوشش بتنی روی این میلگردها باید 2 سانتیمتر باشد. حداقل قطر میلگردهای افت و حرارت برای فولاد نرم 5 میلیمتر و برای فولادهای نیمه سخت 4 میلیمتر است. حداقل سطح مقطع این میلگردها نباید از 0/002 سطح مقطع دال بتنی کمتر باشد.

طرایح تیرچه های فولادی با جان باز قبل از گرفتن بتن

  • تنش ها تابع خطی از تغییر شکل های نسبی هستند.
  • بین فولاد و بتن، لغزش نسبی وجود ندارد (به علت اتصالات جان به بال ها)
  • مقاطع عرضی پس از تغییر شکل تیر، مسطح باقی می مانند.
  • تیرچه ها باید به صورت خرپاهای با تکیه گاه ساده طراحی شوند.

استفاده از مقاطع نامتقارن به عنوان بال فوقانی تیرچه مجاز است. ولی نظر به اینکه روابط مربوط به کمانش بر اساس متقارن بودن بال فوقانی نسبت به محور تیرچه است و احتمال رخ دادن کمانش موضعی و جانبی تا قبل از تکمیل پوشش وجود دارد، در صورت استفاده از مقاطع نامتقارن باید تدابیر لازم برای مهار کافی تیرچه ها و جلوگیری از کمانش آنها در حین اجرا و قبل از گرفتن بتن صورت پذیرد. بنابراین پس از اتمام اجرای سقف و گرفتن بتن، کمانش عضو فوقانی مطرح نیست.

طراحی مرحله دوم بعد از گرفتن بتن

  • در این مرحله، مقطع مرکب شامل تیرچه فولادی و بتن، باید تلاش های ناشی از تمام بارهای وارده به سقف (قبل و بعد از گرفتن بتن) را تحمل کند.
  • عرض موثر دال بتنی در هر سمت تیرچه نباید از مقادیر زیر بزرگ تر انتخاب شود.
  • یک هشتم طول دهانه تیرچه
  • نصف فاصله محور به محور دو تیرچه مجاور
  • فاصله محور تیرچه تا لبه دال بتنی

طراحی به روش حد نهایی (بعد از گرفتن بتن)

در این روش نیز طراحی سقف در دو مرحله انجام می گیر د. مرحله اول طراحی (قبل از گرفتن بتن) مشابه روش الاستیک است. این روش بر اساس مقاومت نهایی بتن و فولاد مقطع است. ظرفیت باربری مقطع، تشکیل بلوک مستطیلی در بتن و رسیدن به حد جاری شدگی در فولاد مطابق روش طراحی حد نهایی پیش بینی می شود. ضرایب افزایش بار و کاهش مقاومت باید مطابق آیین نامه بتن ایران باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>