اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در حوزه حمل ونقل مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها توسعه نیافتگی ناوگان و عدم شفافیت در نرخ­ های حمل است.

یک فعال بخش ناوگان بار جاده ای این مطلب را با توجه به اظهارات «فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران بیان داشت که چندی پیش «عدم توسعه ناوگان را یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه حمل ونقل جاده ای» برشمرده و گفته بود «تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت.»

مالک نخعی یکی از کارشناسان مطرح جاده­­ ای گفت: لازم است به نحوه محاسبه هزینه ها، سود لازم شرکت کامیونی حمل ونقل ایالات متحده امریکا اشاره شود و این باور را که تمام نرخ ها در کشورهای اقتصادی جهان بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می شود را به چالش کشید. این کارشناس جاده ای همچنین به عدم کلاس بندی صحیح کامیون ها و تریلر ها در کشور و در پی آن عدم تعیین نرخ مناسب هر کلاس در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر مشکلات بخش حمل جاده ای کالا می توان به گرانی کامیون به عنوان سرمایه گذاری اولیه، گرانی لاستیک و قطعات یدکی در کشورمان نسبت به اروپا و آمریکا است که بسیار در نرخ حمل موثر هستند.

عوامل موثر در حمل ونقل جاده ای
این فعال صنفی بخش جاده ای خاطرنشان کرد: در واقع وقتی از کلاس خاصی صحبت به میان آورده و هزینه های آن را در واحد جابه جایی سرشکن می کنیم یعنی به معادله وزن بر جابه جایی یا همان پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر فکر می کنیم و بر همان اساس برآورد و برنامه ریزی می نماییم. نخعی افزود: در این محاسبات برای هر کلاس ظرفیت متوسط تعریف می شود و بر اساس آن بارهای ظرفیت کامل کامیون چه بر اساس حجم و چه بر اساس وزن فقط بر اساس وزن متوسط ظرفیت مورد بررسی قرار می گیرد و کالاهای حجیم دارای وزن کمتر از متوسط، کرایه وزن متوسط و کالاهای سنگین تر از متوسط، براساس کیلو پوند بر مایل و یا تن بر کیلومتر کرایه وزنی کالای خود در جابه جایی را دریافت می کنند.

این کارشناس گفت: در این روش هر چه ظرفیت بارگیر بیشتر باشد هزینه نیروی انسانی که بالاترین هزینه نیز هست در ظرفیت بارگیر سرشکن می شود یعنی هرچه از کلاس بالاتر به کلاس پایین تر بیاییم هزینه بر اساس ظرفیت بر طول مسیر افزایش چشمگیری دارد بنابراین کلاس های سنگین تر صرفه اقتصادی بهتری برای بازرگانان دارد اما در نیاز حمل ظرفیت های پایین تر باید دیده شود. بنابراین در تمام دنیا شاهد این هستیم که صاحبان کالا برای کاهش هزینه حمل به سمت بارگیرهای متصل به کشنده ها که طول بیشتر، حجم بیشتر و توانایی بارگیری وزن بیشتر را دارند، رفته اند.

«فاطمه مقیمی» عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص مشکلات حوزه حمل ونقل جاده ای گفت: عدم توسعه ناوگان یکی از مهم ترین مشکلاتی است که وجود دارد و فکر می کنم بزرگ ترین معضلی است که می توان از آن نام برد. تا زمانی این مشکل حل نشود، همچنان این وضعیت ادامه خواهد داشت. وی همچنین با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه حمل ونقل وجود دارد تأکید کرد: یکی از این مسائل چالش های عملیاتی حمل ونقل از نظر کیفی است. مانند اینکه نمی توانیم یک مبدا، مقصد یا یک نرخ ثابت به صاحب کالا پیشنهاد بدهیم و آن را اجرا کنیم. این موارد به ویژه در حمل ونقل خود را بیش تر نشان می دهد و ناشی از عدم ثبات قوانین حمل ونقل است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تعرفه ها متغیر است، نرخ ارز ثابت نیست و این ها هم از مشکلات جدی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم.

مقیمی درباره راهکار برون رفت از این مشکلات نیز گفت: فکر می کنم اگر قرار است به سمت بین المللی شدن ناوگان برویم، باید به شرکت های حمل ونقل یارانه بدهیم تا حمل ونقل لجستیکی درست کنند که توان رقابت با بازار جهانی را داشته باشد. او افزود: ترکیه همین کار را کرد و امروز ناوگان این کشور در سراسر جهان در حال حرکت است.

منبع خبر: https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-157915

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>