اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سیل بند

مطالعات هیدرولیک یکی از مهم ترین جنبه های مطالعاتی تمامی پروژه های مهندسی رودخانه است. مطالعات هیدرولیک در یک رودخانه معمولاً مشتمل بر دو بخش هیدرولیک جریان و هیدرولیک رسوب بوده که هر یک به نوبه خود تأثیر تعیین کننده ای در انتخاب روش های مهار سیل و ساماندهی رودخانه و همچنین تعیین مبانی طراحی ساز ه های رودخانه ای از جمله دیوارهای سیل بند دارد.

در مطالعات هیدرولیک، مشخصات جریان مانند سرعت، عمق، تراز و شیب (نیمرخ طولی) سطح آب، تنش برشی جریان، ظرفیت حمل رسوب، عمق آبشستگی و تعیین گستره سیلاب برای بده های مختلف و به ویژه سیل طراحی تعیین می‌شود. از طرف دیگر در صورت وجود موانع یا تغییرات ناگهانی در مسیر جریان نظیر سد، بند انحرافی، پل، پیچ های تند، آبشار، گشاد یا تنگ شدگی مقطع، تلاقی گاه و دو شاخگی باید شرایط خاص جریان و تأثیر این موانع و یا تغییرات آن را بررسی نمود.

مشخصات هندسی رودخانه

مشخصات هندسی رودخانه ها از جمله عوامل مورد نیاز در مطالعات هیدرولیک جریان است. بدین جهت در پروژه های ساماندهی رودخانه لازم است با انجام عملیات نقشه برداری، مشخصات هندسی مورد نیاز نظیر سطح مقطع، شعاع هیدرولیکی، عمق جریان و غیره تعیین شود. به علاوه ترسیم نیمرخ طولی به منظور بررسی تغییرات شیب و تأثیر آن در رفتار هیدرولیک جریان از جمله اطلاعات پایه مورد نیاز است. در برداشت مقاطع عرضی رودخانه باید به نکات زیر توجه داشت.

  • در فواصلی که تغییرات قابل ملاحظه ای در سطح مقطع، ضریب زبری و یا شیب رودخانه صورت می گیرد، بهتر است مقطع عرضی برداشت شود.
  • بر روی مقطع عرضی، تراز سطح آب رودخانه، تاریخ و ساعت برداشت، نوع پوشش، محدوده و تراکم آن مشخص شود.
  • مقاطع عرضی حتی المقدور عمود بر جهت جریان تهیه شوند.
  • برداشت مقاطع از ساحل چپ رودخانه شروع و به ساحل راست ختم شود.
  • فاصله نقاط برداشت شده نسبت به ابتدای مقطع روند افزایشی داشته باشد.
  • از برداشت عوارض موضعی در امتداد مقطع عرضی که معرف توپوگرافی عمومی محدوده آن نیست خودداری شود.
  • گستره مقاطع عرضی در سیلابدشت حداقل تا بالاترین داغ آب و در دو طر ف برداشت شود.

مطالعات فرسایش و رسوب رودخانه

فرآیند فرسایش و رسوب گذاری با تأثیرگذاری بر رفتار ریخت شناسی و هیدرولیک رودخانه ها، عملکرد و ساختار سازه ای و پایداری دیوارهای سیل بند را به صورت های مختلف تحت تأثیر خود قرار می دهد. از این رو در طراحی دیوارهای سیل بند لازم است با انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی، روند فرسایش و رسوب گذاری و تبعات ناشی از آن مورد بررسی قرار گیرد.فرآیندهای مرتبط با رسوب از جمله فرسایش، حمل و ته نشینی از یک طرف تابع خصوصیات جریان (میزان تلاطم جریان، قدرت حمل رسوب جریان، سرعت جریان و …) و از طرف دیگر، تابع خواص فیزیکی رسوبات (وزن مخصوص ابعاد و شکل) است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>