اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پل

باید توجه داشت که مقاوم سازی یا تقویت یک عضو ممکن است منجر به توزیع متفاوت نیروها و لنگرها در اعضا و بروز مدهای خرابی دیگری در سایر بخش های سازه شود.پس از ارزیابی کمی و ارائه طرح بهسازی، لازم است آنالیز مجدد بر اساس مدل واقع گرایانه ای از سیستم اصلاح شده صورت گرفته و مجدداً نسبت های ظرفیت به تقاضا محاسبه و مورد بررسی قرار گیرد. نسبت های جدید، از طرف دیگر، انعکاس دهنده تغییرات بزرگ زلزله ای هستند که قادر به اعمال خسارت جدی بر پل بهسازی شده خواهد بود.

شناخت وضعیت حاضر پل

پل های موجود از دیدگاه میزان اطلاعات و مدارک و مستندات فنی موجود به سه گروه طبقه بندی شده اند.

  • پل های فاقد هرگونه مدارک و مستندات فنی.
  • پل هایی که مدارک و مستندات فنی آنها ناقص است.
  • پل هایی که نقشه های طراحی نمایشگر جزییات اجرایی سازه، کوله و پی و گزارش مطالعات مکانیک خاک ساختگاه برای آنها موجود است.

بسته به آنکه پل مورد مطالعه در کدامیک از گروه های سه گانه فوق قرار می گیرد، لازم خواهد بود برنامه مطالعات شناسایی شامل آزمایش های محلی و سونداژهای شناسایی و آزمون های مخرب و غیرمخرب پل متناسباً و با توجه به اهمیت و ابعاد پروژه انجام شود.

طراحی و ارزیابی مبتنی بر یک سطح خطر (زمین لرزه طراحی)

در تعیین سطح خطر زمین لرزه، به طور معمول از دیدگاه سطح خطر یکسان برای مناطق با لرزه خیزی متفاوت بهره گیری می شود. در آیین نامه طراحی اشتو استانداردهای عملکردی برای زلزله طراحی تک سطحی به شرح زیر در نظر گرفته شده اند.

مقاومت در برابر زمین لرزه کوچک تا متوسط باید در حد و حدود رژیم الاستیک پاسخ تأمین شود. بدون آنکه خسارت قابل ملاحظه ای بر پل اعمال شود.در طراحی پل، شدت (یا بزرگی) زمین لرزه طراحی باید به میزان واقع گرایانه ای تخمین زده و به کار گرفته شود.وقوع زمین لرزه شدید نباید منجر به فروریزی کل یا بخشی از پل شود و هرگاه مقدور شود، خساراتی که محتمل الوقوع است باید قابل ردیابی بوده و امکان دسترسی برای تعمیر بخش ها و اعضای مستعد تحمل خسارت وجود داشته باشد.

انتخاب هدف بهسازی

تعیین هدف بهسازی برای هر پل خاص شامل انتخاب تراز عملکردی است. هدف از میان ترازهای عملکردی تعریف شده تحت تأثیر سطح خطر زمین لرزه پیش بینی شده از میان سطوح خطر زمین لرزه تعریف شده خواهد بود که در نتیجه به تعیین گروه بهسازی لرزه ای پل، جهت اختیار روش ارزیابی و در صورت نیاز، اقدامات متناسب بهسازی خواهد شد.

ملاحظات اولیه بهسازی

به طورکلی باید ویژگی های سازه پل از دیدگاه پیکربندی، سیستم باربر لرزه ای، مصالح، خصوصیات هندسی و ویژگی های زمین ساختی، لرزه خیزی، لرزه زمین ساختی، ژئوفیزیکی، زمین شناسی مهندسی، ژئوتکنیکی و مکانیکی، دینامیکی خاک، نحوه دسترسی و ….. قبل از اقدام به بهسازی مورد بررسی قرار داده شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>