اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پل

سازه های پل های موجود یا بهسازی شده از نظر قابلیت جذب و استهلاک انرژی و میزان شکل پذیری به گروه های زیر تقسیم می شوند.در مورد سازه ای که در نظر است تحت تأثیر زلزله طراحی ماهیتاً و عمدتاً در رژیم الاستیک رفتاری باقی بماند، لازم است حاشیه اطمینان و ذخیره مقاومت کافی در مقابل شکست ترد یا کمانش و سایر صور غیرشکل پذیر خرابی منظور شود.

سازه با شکل پذیری محدود

سازه هایی که قادر باشند میزان محدودی از رفتار غیر خطی را در حیطه فرا الاستیک تجربه نمایند، ولی قابلیت تشکیل مفاصل و مکانیسم های پلاستیک دارا نیستند.

سازه با شکل پذیری زیاد

در این نوع سازه انتظار می رود تحت تأثیر زلزله طرح، مکانیسم پلاستیک تشکیل شود. به عنوان بخشی از مطالعات طراحی بهسازی لرزه ای، مکانیسم های محتمل پلاستیک را باید به وضوح مشخص نمود. طرح بهسازی باید به گونه ای صورت گیرد که سیلان در اعضا و اجزای سازه و شالوده (جز شمع ها) بهسازی شده، محدود به مواضعی شود که برای بازرسی و تعمیرات پس از وقوع زلزله قابل دسترسی سریع باشند. رفتار فرای الاستیک و انواع دیگر رفتار غیرخطی باید به موارد زیر محدود شود.

سازه مجهز به سیستم های میراگر

در این سازه ها، از طریق ایزولاسیون ارتعاشی یا به کارگیری تمهیدات استهلاک دهنده انرژی، پاسخ لرزه ای سازه تحت کنترل قرار داده می شود. در پل های مجهز به این تمهیدات، تغییر شکل های غیرخطی باید عمدتاً در مواضع ویژه و محدود یا تمهیدات میراگر متمرکز شوند.

سازه با پاسخ غلتشی لغزشی

چنین سازه هایی قابلیت غلتش یا لغزش یا ترکیبی از آن دو را درحین وقوع زلزله دارا هستند. در این نوع از پل ها باید میزان غلتش محدود شود تا امکان فرو افتادن عرشه از تکیه گاه یا بروز حالات ناپایداری کلی و واژگونی منتفی شود. به این ترتیب باید با استفاده از ضربه گیر، در حالاتی که پس از غلتش به ضامن ها یا قیود محدود کننده حرکت ضربه یا شوک وارد می شود، انرژی به میزان لازم مستهلک شود. در غیر اینصورت، میزان خسارت پذیری ناشی از اعمال ضربه پس از غلتش را باید مورد بررسی قرار داد.

ترکیب آثار ناشی از زلزله

  • برای پل های مهم آثار ناشی از زلزله باید بر اساس مشخصه های زلزله در 3 امتداد متعامد محاسبه شود.
  • در مورد پل های منظم مؤلفه های متعامد افقی شامل مؤلفه عرضی (متعامد بر محور طولی) و طولی (هم امتداد با محور طولی پل) است.
  • منظور داشتن مؤلفه های قائم حرکت زمین در مورد پل های واقع در حوزه نزدیک گسلش و پل های با دهانه های افزونتر از 50 متر و همچنین پل های متشکل از اعضای اصلی پیش تنیده در سازه عرشه الزامی است.

سازه الاستیک

سازه الاستیک به سازه ای اطلاق می شود که یا عملاً تحت تأثیر عوامل وارده در سطح بهره برداری و سطح ا یمنی وارد حیطه رفتار غیرالاستیک نمی شود. یا به دلیل عدم کفایت شکل پذیری، رفتار غیرخطی بروز نخواهد داد. در این حالت، نیروها و تغییر مکان ها و تغییر زاویه های محاسبه شده بر اساس تحلیل دینامیکی خطی در طراحی به کار گرفته می شوند.

سازه های شکل پذیر (شکل پذیری زیاد یا محدود) پل ها

در محاسبه این تغییر مکان، آثار ناشی از جابه جایی و دوران شالوده ها و تغییر شکل های یکایک اعضا و اجزای سازه و دستگاه های تکیه گاهی را باید منظور نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>