اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هواساز

گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون و تهویه سالن رنگ با هواساز:
آنچه که ما در این متن بررسی می کنیم به تهویه سالن رنگ و یا همان تهویه هوای سوله ها و کارگاه های صنعتی که در آنها فرآیند رنگ آمیزی قطعات، درون سوله و یا اتاق های رنگ انجام می شود، مربوط است.

فرآیند رنگ کاری قطعات صنعتی با توجه به نوع قطعات، جنس، ابعاد، اهمیت و … بسیار متنوع بوده و توسط روش ها و دستگاه های مختلف انجام می شود.

معمولا ایجاد پوشش رنگ بر روی قطعات به سه روش انجام می شود که عبارتند از:

  1. اسپری کردن رنگ پودری بر سطح قطعه یا دستگاه مورد نظر.
  2. عبور دادن یا غوطه ور کردن قطعه در حوضچه رنگ.
  3. کابین آبشار رنگ مایع.

این روش های رنگ آمیزی ممکن است درون اتاق ها یا کابین های از پیش ساخته شده و یا درون فضای باز سوله یا سالن مورد نظر توسط انسان و یا ربات انجام شود.

پس از رنگ کاری، قطعات مورد نظر به صورت دستی و یا با نوار نقاله و … به سمت کوره رنگ هدایت می شوند. کوره از اتاقکی بسته تشکیل شده که دمای هوا در آن به حدود 200 درجه سانتی گراد می رسد. این هوای گرم توسط یک مشعل گازسوز و لوله های تبادل کننده حرارت بین گاز در حال سوختن و هوای درون کوره ایجاد می شود و وظیفه آن ذوب نمودن رنگ روی قطعه، جاری کردن آن به طور یکنواخت در سطح و پختن آن است که باید با جریان هوای یکنواخت همراه باشد.

نکته اینجاست که در طی فرآیند رنگ کاری و پخت آن (چه رنگ کاری درون اتاق ها یا کابین های مخصوص انجام شود و چه در خط رنگ درون سوله) مقداری از رنگ به صورت ذرات معلق درون سوله یا سالن پخش می شود که بایستی به نحو صحیح خارج شود که این کار توسط دستگاه هواساز و فن های خارج کننده هوا (اگزاست فن) انجام می شود.

هواساز سالن رنگ:
هواساز سالن رنگ دستگاهی است که در بیرون از سالن یا سوله نصب شده و با کانال کشی، هوا را در سرتاسر سالن توزیع می کند. هوای توزیع شده باید دارای ویژگی هایی باشد که آنها را بررسی می کنیم.

دمای تنظیم شده:
برای اینکه کارکنان حاضر در سالن یا سوله در شرایط آسایش باشند و نیز برای اینکه رنگ آمیزی قطعات در دمای مناسب (معمولا بین 20 تا 35 درجه سانتی گراد) انجام شود، بایستی دمای هوای سالن تحت کنترل باشد که یکی از وظایف هواساز سالن رنگ، سرمایش و گرمایش سالن رنگ و تنظیم دقیق دمای آن است.

اگر هواساز در حالت سرمایشی کار کند به یک دستگاه چیلر جهت سرد کردن دمای آب و پمپاژ آن به لوله های (کویل) دستگاه هواساز نیاز دارد. در واقع هواساز از کویل هایی تشکیل شده که آب سرد درون کویل های آن جریان یافته و فن های سانتریفیوژ با دمیدن هوا از روی کویل ها موجب کاهش دمای هوا می شوند.

اگر هواساز در حالت گرمایشی کار کند به یک دستگاه بویلر (دیگ آبگرم) موتورخانه ای نیاز دارد تا آبگرم درون کویل های آن جاری شود و این بار فن ها با دمیدن هوا از روی کویل های داغ موجب افزایش دمای هوای ورودی به سالن می شوند. لازم به ذکر است که اگر هواساز و چیلر با هم درون یک دستگاه مشترک طراحی و ساخته شوند به آن دستگاه پکیج یونیت یا همان روف تاپ پکیج گفته می شود.

رطوبت کنترل شده:
همانطور که می دانید سطح قطعات در حال رنگ آمیزی باید خشک باشد. رطوبت موجود در هوا می تواند موجب ایجاد قطرات آب در سطح قطعات شود و بایستی که رطوبت اضافه هوا توسط دستگاه هواساز سالن رنگ گرفته شود که این کار به راحتی با نصب تجهیزات رطوبت گیری در آن انجام می شود.

فیلتراسیون هوای ورودی به سالن:
همانطور که می دانید سالن های رنگ می بایستی تا جای ممکن عاری از ذرات گرد و غبار باشند. بیشترین مقدار گرد و غبار توسط هوا وارد سوله یا سالن می شود. چون تهویه سالن رنگ توسط هواساز انجام می شود، درون هواساز فیلترهای متعدد استانداردی تعبیه می شود که هوای ورودی به سالن را از گرد و غبار و آلایندگی ها می زداید.

اگر فرآیند رنگ کاری نسبت به گرد و غبار و آلاینده ها بسیار حساس است به جای هواساز معمولی باید از هواساز هایژنیک (بهداشتی) استفاده شود.

سیرکولاسیون مناسب هوا:
ایجاد جریان یکنواخت هوا در سالن با جهت مناسب برای ایجاد کیفیت سطح مطلوب قطعات رنگ شده بسیار با اهمیت است.

دریچه های ورودی هوا از کانال های توزیع کننده و نیز دریچه های خروجی هوا از فن های خارج کننده هوا بایستی به شکل مطلوب در سالن تعبیه شوند تا جریان هوا یکنواخت باشد. همچنین باید سرعت کارکرد فن های هواساز و فن های خارج کننده هوا (اگزاست فن ها) نیز در محدوده قابل قبول قرار گیرند تا موجب اثر منفی بر کیفیت رنگ نشود.

در مسیر خروج هوا نیز از فیلترهایی برای جمع آوری ذرات رنگ معلق در هوا می توان استفاده نمود تا رنگ وارد هوای اتمسفر نشود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>