اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیلر تراکمی

محاسبه مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک:
میزان مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک و یا آب خنک و نیز مصرف برق مینی چیلر یا چیلر کوچک خانگی و صنعتی تابع چند عامل مختلف است که در ادامه آن را محاسبه می کنیم.

هزینه برق چیلر مجموع هزینه های برق مصرفی موتور الکتریکی کمپرسور، موتور فن های کندانسور و برج خنک کننده و نیز پمپ های آب اواپراتور و کندانسور آبی است. محاسبه مصرف برق چیلر خانگی یا صنعتی و یا محاسبه مصرف برق چیلر هوا خنک یا آب خنک و … طبق یک فرمول واحد انجام می شود.

بیشترین مقدار مصرف برق در چیلرها و مینی چیلرهای تراکمی مربوط به موتور الکتریکی متصل به کمپرسور می شود.

مصرف کننده دیگر در این دستگاه ها، موتور الکتریکی متصل به پمپ آب اواپراتور است. اواپراتور بخشی از دستگاه است که آب در آنجا سرد شده و با پمپ به واحدهای مصرف کننده داخل ساختمان و یا واحدهای صنعتی ارسال می گردد. این دو مصرف کننده در تمامی چیلرهای تراکمی وجود دارند.

اگر چیلر تراکمی مد نظر از نوع هوا خنک باشد، کندانسور آن توسط یک یا چند فن خنک می شود که میزان مصرف برق موتور الکتریکی متصل به فن ها نیز باید به مصرف برق کمپرسور و پمپ آب سرد اضافه گردد.

اگر چیلر تراکمی مد نظر از نوع آب خنک باشد، کندانسور آن با فن خنک نمی شود، بلکه در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله (Shell and Tube)، توسط آب خنک می شود. آبی که در کندانسور پوسته و لوله، حرارت مبرد را می گیرد، به عنوان آبگرم توسط یک پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا در برج توسط فن خنک شود.

بنابرین میزان مصرف برق موتور الکتریکی متصل به پمپ آبگرم و موتور الکتریکی متصل به فن برج خنک کننده نیز باید به مصرف برق کمپرسور و پمپ آب سرد اضافه گردد.

بنابرین مصرف برق چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی) برابر است با:

  • برق مصرف شده توسط موتور الکتریکی کمپرسور + پمپ آب سرد + فن های کندانسور

 مصرف برق چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی) برابر است با:

  • برق مصرف شده توسط موتور الکتریکی کمپرسور + پمپ آب سرد + پمپ آبگرم + فن برج خنک کننده

مصرف برق مینی چیلر (چیلر خانگی یا صنعتی سایز کوچک) برابر است با:

  • چون اغلب مینی چیلرهای تراکمی از نوع هوا خنک هستند، فرمول محاسبه مصرف برق مینی چیلر عینا مشابه فرمول محاسبه مصرف برق چیلر هوا خنک است که شامل مجموع هزینه های کمپرسور، پمپ آب سرد و فن کندانسور می شود.

محاسبه هزینه برق چیلر و مینی چیلر:
پس از آنکه مدل و ظرفیت دستگاه مورد نظر متناسب با بار حرارتی و برودتی مورد نیاز ساختمان و یا دستگاه صنعتی طراحی و انتخاب شد، می توان از کاتالوگ دستگاه و یا برچسب های روی آن، توان الکتریکی ورودی (معمولا بر حسب کیلووات Kw) به دستگاه که معمولا با نام Power Input یا Input Power و یا Power Consumption شناخته می شود را استخراج کرد.

در برخی از دستگاه ها نیز به جای Power Input می توان با استخراج ولتاژ و آمپر ورودی، توان کل ورودی به دستگاه را محاسبه نمود.

برای مثال می خواهیم مصرف برق چیلر هوا خنک با ظرفیت خنک کاری 70 کیلووات (20 تن تبرید) را محاسبه کنیم.

توان کل الکتریکی ورودی (Power Input یا Power Consumption) به این دستگاه برابر 15٫5 کیلووات است. بنابرین COP یا همان ضریب عملکرد این دستگاه برابر 70/15٫5=4٫5 می شود. 15٫5 کیلووات برق ورودی به دستگاه برای گردش موتورهای الکتریکی متصل به کمپرسورها، فن های کندانسور و پمپ آب سرد اواپراتور است.

اگر قرار باشد که دستگاه در تابستان به طور میانگین روزانه 8 ساعت و با ظرفیت میانگین 33 درصدی کار کند، مقدار برق مصرفی آن در طول یک ماه برابر 15٫5 × 33% × 8 × 30 = 1227 کیلووات خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>