اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

داکت اسپلیت

مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت):
در این متن مقایسه داکت اسپلیت با کولر گازی (اسپلیت) از ابعاد مختلف انجام شده است. با شناخت تفاوت های اصلی داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی و با در نظر گرفتن میزان بودجه اولیه و نیز نیازهای موجود در ساختمان، می توان مناسب ترین سیستم را انتخاب نمود.

مروری کلی بر ساختار داکت اسپلیت و کولر گازی:
همانطور که از نام اسپلیت (کولر گازی) پیداست، این سیستم دستگاهی دو تکه است که تکه بیرونی آن که معمولا پشت پنجره یا بالکن نصب می شود، کندانسور نام دارد که با لوله کشی گاز مبرد (گاز فریون) به یونیت دیواری داخل اتاق یا سالن مورد نظر متصل می شود و همانطور که از نام داکت اسپلیت پیداست، این دستگاه نیز مشابه اسپلیت از یک یونیت بیرونی (نصب شده در بیرون ساختمان به نام کندانسور) و یک یونیت داخلی سقفی (نصب شده در سقف کاذب به نام اواپراتور) تشکیل شده که آنها نیز با لوله کشی گاز فریون به یکدیگر متصل می شوند.

ولی تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر ساختاری در این است که اواپراتور داکت اسپلیت، هوا را پس از سرد یا گرم کردن با کانال های متعددی در چندین اتاق یا سالن پخش می کند.

ابعاد اتاق ها یا سالن مورد نظر برای سرمایش و گرمایش:

  • داکت اسپلیت: سرمایش و گرمایش چند اتاق را به صورت همزمان انجام می دهد.
  • کولر گازی: سرمایش و گرمایش تنها یک اتاق یا سالن کوچک امکان پذیر است.

زیبایی شناختی داخل و خارج ساختمان:

  • داکت اسپلیت: کانال ها و اواپراتور (یونیت داخلی زیر سقف کاذب) در معرض دید نیستند و تنها دریچه خروجی از هر کانال قابل مشاهده است.
  • کولر گازی: یونیت داخلی معمولا به شکل دیواری نصب می شود و در معرض دید قرار دارد. همچنین یونیت بیرونی یا همان کندانسور نیز معمولا در معرض دید قرار دارد و وجود تعداد زیادی از آنها در یک ساختمان، باعث ایجاد جلوه نامناسب در نمای بیرونی ساختمان می شود.

صدای کارکرد دستگاه:
داکت اسپلیت: صدای اواپراتور آن به خاطر بزرگ بودن ابعاد فن نسبت به کولر گازی، بیشتر است و برای کاهش صدا باید از عایق های صوتی و نیز کانال های انعطاف پذیر استفاده شود.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر قابلیت و قدرت سرمایش و گرمایش:
تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از این نظر بسیار حائز اهمیت است. با معکوس کردن سیکل کاری توسط یک شیر چهار طرفه مخصوص در این دو دستگاه، می توان در فصل سرد از آنها به عنوان دستگاه گرمایشی استفاده نمود ولی این کار معمولا به چند دلیل انجام نمی شود.

اول اینکه قدرت گرمایشی آنها کم بوده و دوم اینکه مصرف برق برای گرمایش در ایران (به علت ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق) به صرفه نیست.

به همین خاطر اگر در ساختمانی از کولر گازی استفاده شود، معمولا از سیستم مکمل گرمایشی مانند بخاری گازسوز و … نیز باید استفاده کرد.

ولی در داکت اسپلیت می توان با افزودن یک کویل آبگرم (لوله های متعدد پره دار مخصوص آبگرم) به اواپراتور (یونیت داخلی) و جاری کردن آبگرم ارسالی از سمت پکیج گازسوز دیواری یا بویلر موتورخانه ای درون کویل و نیز چرخش فن اواپراتور، هوای گرم مطبوع و با قدرت بالا را در ساختمان توزیع نمود.

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر تنظیم دما:

  • کولر گازی: چون در هر اتاق یک اواپراتور و به ازای هر اواپراتور یک کندانسور وجود دارد، دمای هر کدام را می توان مستقل و به میزان دلخواه تنظیم نمود و یا آن را خاموش و روشن کرد.
  • داکت اسپلیت: همه اتاق ها و سالن هایی که با کانال کشی به یک اواپراتور متصل می شوند، با هم و با دمای یکسان سرد یا گرم می شوند، مگر اینکه در مسیر هر کانال به هر اتاق از ترمینال باکس (یونیت باکس یا همان دمپر برقی) برای باز و بسته کردن مسیر هوا استفاده شود که افزودن ترمینال باکس ها به سیستم، در نهایت منجر به افزایش قیمت داکت اسپلیت خواهد شد. در چنین مواقعی و برای اینکه بتوان از مزیت کنترل مستقل دما در هر قسمت از ساختمان بهره برد می توان از سیستم مینی چیلر و فن کویل به جای داکت اسپلیت استفاده نمود.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>