اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سازه ها

حرکت های ناشی از تغییرات دما و رطوبت و همچنین بارهای باد، به وضعیت جوی داخل و خارج سازه بستگی دارند. با توجه به آنکه وضعیت هوا در داخل سازه معمولاً توسط انسان قابل کنترل است، تنها به تغییرات هوا در خارج سازه اکتفا می شود.

حرکت های ناشی از تغییرات دما و رطوبت همچنین به نوع، اندازه، شکل و موقعیت سازه بستگی داشته و به جز موارد خاص، مستقل از نوع بهره برداری است. همچنین آثار وجود یا عدم وجود قیود حرکت های حرارتی در ایجاد تنش ها و تلاش های مربوطه حایز اهمیت خواهند بود.سطوح بارهای ناشی از کنش های جوی هم نسبت به زمان و هم نسبت به موقعیت جغرافیایی سازه تغییر می نمایند.

آثار ناشی از تغییرات دما

در سازه های با ابعاد بزرگ در پلان و سازه های بلند، آثار ناشی از بارهای حرارتی می توانند مقادیر قابل ملاحظه ای داشته باشند. وضعیت تحت کنترل هوای داخل این سازه ها آثار تمایل به حرکت های نسبی یا ایجاد تنش های ناشی از جلوگیری از حرکت ها بین اجزای سازه را کاهش می دهد. سازه های با دهانه های آزاد وسیع و سازه های اداری و مسکونی و صنعتی بلند اغلب باید شامل حفاظی از بخش کاملاً محصور شده و عایق بندی شده برای سازه باشند.در هنگام بررسی آثار حرارتی، به طور کلی، طراح سازه فضاکار گزینه های زیر را پیش رو دارد.

  • طراحی اتصالات و درزهای لغزشی به منظور ایجاد امکان جابه جایی آزاد.
  • طراحی میزان مصالح مصرفی مطابق با تنش های حرارتی حاصله (با فرض آنکه قید موجود در مقابل حرکت های حرارتی، از قید کامل به قید پاره ای متناسب با سختی بخش های دارای اندرکنش سازه بدل شده باشد).
  • تدابیری در جهت خنثی سازی و مقابله نمودن با ایجاد تغییرات دما اندیشیده شود.

بارهای ناشی از برف

بار برف وارده بر بام بستگی به شرایط آب و هوایی، فرم، نوع، ابعاد، نسبت، ناحیه و جهت استقرار سازه و میزان تصعید حرارت از طریق بام و تفاوت دمای داخل سازه و خارج آن دارد. بار برف یکی از مؤثرترین کنش های وارده بر سازه های فضاکار، پوشاننده فضاهای وسیع در مناطق سردسیر و معتدل به شمار می رود. با توجه به آنکه نسبت بار برف به بار مرده سازه های فضاکار در مناطقی از کشور قابل ملاحظه است، نحوه توزیع بار برف در این نوع سازه ها نقش مهمی در طراحی اجزای سازه فضاکار ایفا می نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>