اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آب

ذخیره آب زیرزمینی، مقدار آبی است که طی زمان در آبرفت ها به صورت آبخوان های آبرفتی و در سازندهای سخت به صورت مخازن آب یا آبخوان های کارستی انباشته شده است. به روش های معمولی قابل استخرا ج است. میزا ن ذخیره آب زیرزمینی، علاو ه بر وجود عوامل تغذیه به گستر ش ضخامت (ابعاد هندسی آبخوا ن) و ضریب ذخیر ه آبخوا ن بستگی دارد. وضعیت ذخیره آب زیر زمینی را می توان در سه حالت ذخیره کل، ذخیره پویا و ذخیره ایستا مورد مورد بررسی قرار داد.

  • بررسی تفاوت مشخصا ت هیدرولیکی سامانه های آ ب زیر زمینی بین آبخوان های آبرفتی و مخازن سازند سخت
  • ویژگی های هیدرولیکی بین آبخوان های آبرفتی با آبخوا ن های درز و شکاف دار و کارستی دارا ی تفاو ت هایی است که مهم ترین آن ها شر ح داد ه می شود.

تخلخل موثر

بنا به تعریف، به درصد فضاهای خالی موجود در واحد حجم سنگ یا خا ک تخلخل گفته می شود. و تخلخل مفید یا موثر (ne)، حجم فضاهای خالی به هم پیوسته است که آب، تحت تأثیر شرایط گرانش در این فضاها جریا ن می یابد. تخلخل کل در یک آبخوان از دو قسمت تشکیل شده است. آبدهی ویژه یا تخلخل موثر، که حجم آب زهکش شده تحت اثر نیروی ثقل بود ه و بخش نگهداشت ویژه که حجم باقی مانده آب در بین دانه ها و ذرات است (بخشی از آب که تحت تأثیر نیروی ثقل خارج نمی شود). تخلخل کل در رسوبات دانه ریز مانند رس و سیلت زیاد است ولی آبدهی ویژ ه یا تخلخل موثر آن ها بسیار کم بوده و بر عکس در رسوبات دانه درشت تخلخل موثر زیادتر است.

همگنی و همسانی

توزیع فضایی یکنواخت، را همگنی و کیفیتی از آبخوان را که ویژگی های آن در تمام جهت ها یکسان باقی بماند، همسانی می نامند. به طور کلی نسبت همگنی و همسانی در آبخوان های آبرفتی بیش تر است. در حالی که آبخوا ن های کارستی کاملاً غیر همگن و غیرهمسان هستند.

جریان آب زیر زمینی و قوانین حاکم بر آن

جریان آب زیر زمینی در آبخوان های آبرفتی یا دانه ای از نوع لایه ای یا ورقه ای بود ه و خطوط جریان در طول مسیر تقریباً از یکدیگر متمایز هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>