اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

راه آهن - سعید محمد زاده

سعید محمدزاده در همایش فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی با بیان اینکه علیرغم وجود قوانین متعدد در زمینه اولویت دهی به حمل و نقل ریلی اما در کشور این قوانین نتوانسته به این موضوع جامه عمل بپوشاند، گفت: در برنامه ششم توسعه آمده است سهم ریل از حمل و نقل کالا باید به 30 درصد برسد اما تا دستیابی به این هدف فاصله زیادی داریم. یک تن کیلومتر حمل بار وقتی از جاده به ریل منتقل می شود 35 سی سی صرفه جویی سوخت دارد در حال حاضر می توانیم 30 میلیارد تن کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل کنیم که 750 میلیون دلار صرفه جویی سوخت با احتساب هر لیتر گازوئیل 70 سنت به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: سالانه 100 میلیارد نفر- سفر حومه ای در تهران انجام می شود که 40 درصد این سفرها در کریدورهایی است که ریل داریم؛ 30 درصد خودروهای ورودی به تهران مربوط به مناطق حومه ای هستند. اگر این تعداد خودرو به ریل منتقل شود، هم هوای پاک داریم و هم از تصادفات در اطراف شهرها کم می شود.

دو هزار کیلومتر ریل در طی 10 سال اخیر به کشور تحویل داده ایم، برای این دو هزار کیلومتر ریل، حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است. اگر کل این هدف محقق شود، سالی نزدیک به 200 میلیون دلار صرفه جویی سوخت رخ می دهد اما چرا این اتفاق رخ نداده است؟

امروز متوسط قیمت انتقال هر تن کیلومتر بار از طریق جاده 140 تومان و ریل 80 تومان است، اما چرا بار به ریل منتقل نمی شود؟ زیرا ذهن سرمایه گذاران به این موضوع حساس نشده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: اگر فقط 30 میلیون تن بار به ریل بیاید 750 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت داریم که بر اساس قانون، این صرفه جویی در سوخت باید به سرمایه گذار برگردد. بنابراین زمینه های سرمایه گذاری در ریل بسیار وسیع است.

وی با تأکید بر اینکه عدم توجه به حمل و نقل ریلی، زندگی آینده ما، فرزندان مان و نسل های بعدی را حتما دچار آسیب خواهد کرد، تصریح کرد: اینکه از حمل 30 میلیارد تن-کیلومتر بار به 133 میلیارد تن-کیلومتر برسیم، شدنی است.

به عنوان مثال در سازمان ایمیدرو 35 هزار تن طرح توسعه فولادی وجود دارد، در سال 95 معادل 60 میلیون تن فولاد تولید شد که 40 میلیون تن آن از طریق جاده و 20 میلیون تن با ریل جابجا شد که بخش 40 میلیون تن جابه جایی فولاد از جاده هایی انجام شد که دقیقا موازی با ریل بوده است. بنابراین اگر طرح های توسعه ای فولاد در 10 سال آینده تکمیل شود 110 میلیون تن فولاد از طریق جاده جابجا خواهد شد که با سونامی کشتار جاده ای و مصرف سوخت مواجه می شویم.

به گفته محمدزاده قیمت حمل و نقل ریلی بار در ایران با دلار 3700 تومان به ازای هر یک تن کیلومتر 8 دهم سنت هزینه دارد که نشان می دهد حمل و نقل ریلی بار در ایران ارزان است اما هنوز بار به ریل نیامده است.

از سال 88 تا 92 تناژ حمل بار با ریل به طور میانگین بین 32 تا 34 میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال 96 به 47 میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی به ریل از 57 به 19 درصد محقق شده است. بنابراین باید مزیت های حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: در سال 96 معادل 133 میلیون تن کالا از کشور صادر و 40 میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها 15 میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.

وی تأکید کرد تنها از طریق مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و... می توانیم 72 میلیون تن بار از طریق ریل صادرات و واردات داشته باشیم.

معاون وزیر راه افزود: در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد همچنین خط آهن محور جنوب پس از 60 سال در دولت یازدهم نوسازی شد.

محمدزاده ادامه داد: شورای اقتصاد با سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.

تاریخ انتشار خبر: 11 آذر 1397
> لینک خبر

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>