اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آسفالت

آسفالت ماکادام نفوذی نوعی از روسازی راه است که از مصالح سنگی شکسته درشت دانه با دانه بندی یکنواخت و یا باز تشکیل شده است. آسفالت ماکادام نفوذی معمولاً در مناطقی به کار برده می شود که مصالح سنگی رودخانه ای با دانه بندی پیوسته یافت نشود.

آسفالت ماکادام نفوذی را می توان به عنوان قشر اساس یا قشر رویه به کار برد. خاصیت نفوذپذیری قشر آسفالت ماکادام نفوذی در مقابل عوامل جوی و آسیب پذیری آن در مقابل رفت و آمد ترافیک ایجاب می نماید که سطح حاصله با نوعی رویه پوشش شود. نوع پوشش متناسب با حجم ترافیک است. معمولاً برای ترافیک کم و متوسط از آسفالت سطحی، و ترافیک سنگین و خیلی سنگین از بتن آسفالتی گرم استفاده می شود.

انواع آسفالت ماکادام نفوذی

با توجه به سهولت تهیه مصالح، عوامل جوی و جغرافیایی و سایر شرایط، آسفالت ماکادام نفوذی را می توان با قیرهای خالص، قیرهای محلول یا قیرآبه اجرا نمود. بنابراین، آسفالت ماکادام نفوذی در دو گروه جداگانه به شرح زیر طبقه بندی می شود.

  • آسفالت ماکادام با قیرهای خالص و قیرهای محلول سنگین
  • آسفالت ماکادام نفوذی با قیرهای محلول سبک و قیرآبه ها

قبل از اجرای عملیات، سطح راه باید طبق پروفیل های طولی و عرضی آماده و سپس به وسیله جاروی مکانیکی یا هوای فشرده از هر گونه مواد خارجی پاک و تمیز شود. در صورتی که یک شمشه 4 متری در امتداد محور راه، بر روی سطح به دست آمده قرار گیرد، ناهمواری های سطح راه نباید از 2 سانتیمتر تجاوز نماید.

مصالح سنگی درشت دانه به وسیله پخش کن های خودرو و به طور یکنواخت بر روی سطح آماده راه، پخش و متراکم می شوند. عملیات تراکم آن قدر ادامه می یابد تا اینکه قشر کوبیده و منسجمی مطابق پروفیل های طولی و عرضی به دست آمده و سطح حاصله مشخصات لازم برای نفوذ مواد قیری را داشته باشد. عملیات غلتک زنی نباید بیش از اندازه لازم ادامه پیدا کند، در غیر این صورت دانه های مصالح سنگی، خرد شده و در یکدیگر قفل و بست نخواهند شد.

مواد قیری به وسیله قیرپاش و به طور یکنواخت بر روی قشر مصالح سنگی کوبیده و پخش می شود. پخش قیر هنگامی صورت می گیرد که درجه حرارت سطح راه برای قیرهای خالص و قیرهای محلول سنگین از 15 درجه و برای قیرهای محلول سبک و قیرآبه از 10 درجه سانتیگراد کمتر نبوده و سطح جانبی مصالح در صورت مصرف قیرهای خالص و محلول خشک باشد. در صورتی که نقاطی از سطح راه را نتوان به وسیله قیرپاش کاملاً اندود نمود، می توان از قیر پخش کن های دستی استفاده کرد. چون مقدار قیر مصرفی به مراتب زیادتر از مقدار قیری است که در آسفالت های سطحی پخش می شود لذا باید سرعت قیرپاش را کاهش داد تا قیر به اندازه مورد نظر پخش شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>