اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چیلر جذبی تک اثره

چیلر جذبی تک اثره چیست ؟
در پاسخ به سوال چیلر جذبی تک اثره چیست می توان گفت که ساده ترین نوع چیلر جذبی است که ضریب عملکرد یا همان COP آن حدود 0٫75 است که در مقایسه با چیلرهای تراکمی که ضریب عملکردی حداقل 3 دارند، مقدار COP آن ناچیز است که بیانگر راندمان دستگاه است.

به همین علت در صنایع مختلف از چیلرهای تراکمی به عنوان دستگاه سرمایشی بیشتر استفاده می شود که در ادامه نحوه عملکرد چیلر جذبی تک مرحله ای یا همان چیلر جذبی تک اثره را بررسی می کنیم.

چیلر جذبی تک مرحله ای چگونه کار می کند ؟
نحوه عملکرد چیلر جذبی تک مرحله ای را مطابق با تصویر شماتیک نشان داده شده در زیر، به طور مفصل تشریح می کنیم.

در اواپراتور (Evaporator) چیلر جذبی تک اثره، آب مقطر به عنوان مبرد توسط پمپ مبرد (Evap. spray pump) و توسط افشانک های تزریق کننده، بر روی سطح لوله های مسی پره دار اواپراتور افشانده می شود و پس از تبادل حرارت با آب داخل لوله ها (Chilled water) گرمای مورد نیاز خود برای تبخیر را از آن گرفته و با توجه به فشار کم محفظه اواپراتور، به بخار آب تبدیل می شود و همزمان با آن، دمای آب جاری در لوله های اواپراتور (Chilled water) به شدت کاهش (معمولا بین صفر تا 7 درجه سانتی گراد) می یابد (این آب سرد شده به عنوان آب سرد خنک کننده دستگاه های صنعتی یا هوای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد) و بخار حاصله به تدریج فشار محفظه اواپراتور را افزایش می دهد. به منظور کارکرد صحیح سیکل چیلر جذبی تک اثره و کاهش فشار، باید بخار موجود از اواپراتور خارج گردد.

برای کاهش فشار در قسمت ابزوربر (Absorber)، ماده لیتیوم بروماید غلیظ شده که خاصیت جذب کنندگی بخار آب را دارد، توسط افشانک های تزریق کننده دیگری بر روی لوله های مسی که حاوی آب برج خنک کننده (شماره 4 - Cooling water) است، افشانده می شود و بخار آب موجود در محفظه را جذب نموده و فشار محفظه در حد قابل قبول باقی می ماند.

آب داخل لوله های ابزوربر (آب برج خنک کننده) توسط تبادل حرارت با بخار آب موجود در محفظه، میزان جذب محلول لیتیوم بروماید را افزایش می دهد.

لیتیوم بروماید با جذب بخار آب موجود در محفظه به ماده لیتیوم بروماید رقیق تبدیل می شود و برای ورود به ژنراتور از پمپ ژنراتور (Generator pump) و مبدل حرارتی (Solution heat exchanger) عبور می کند.

در ژنراتور، لیتیوم بروماید رقیق در اثر تبادل حرارت با آب داغ یا بخار داغ (Steam) یک منبع حرارتی، به جوش آمده و با جدا شدن بخار آب موجود در آن، دوباره به لیتیوم بروماید غلیظ شده، تبدیل می شود.

بخار حاصله به محفظه کندانسور انتقال می یابد و پس از چگالش در کندانسور، در سینی کف کندانسور جمع شده و دوباره به عنوان مبرد وارد اواپراتور می شود. از سویی دیگر، لیتیوم بروماید غلیظ شده در ژنراتور پس از عبور از مبدل حرارتی (Solution heat exchanger) وارد ابزوربر شده و چرخه چیلر جذبی تک اثره دوباره تکرار می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>