اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کندانسور

آشنایی با کندانسورها و اواپراتورها:
مبدل حرارتی کندانسور از نظر ساختاری شباهت های زیادی به مبدل حرارتی اواپراتور دارد. برای مثال از نظر شکل ظاهری و نحوه نصب، کندانسور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای عینا مشابه اواپراتور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای است.

تفاوت کندانسور و اواپراتور در نحوه جذب و دفع گرما از سیال است که در ادامه آن را شرح می دهیم. سیستم کندانسور و نیز سیستم اواپراتور در طرح های گوناگونی طراحی و ساخته شده و کاربرد گسترده ای در صنعت دارند.

  • مبدل حرارتی کندانسور: مبدل حرارتی کندانسور دستگاهی است که عموما در دو طرح ساخته می شود.
  • سیستم کندانسور پوسته و لوله ای (آبی یا آب خنک)
  • سیستم کندانسور فن دار (هوایی یا هوا خنک)

مبدل حرارتی اواپراتور:
مبدل حرارتی اواپراتور نیز عموما در دو طرح گفته شده همانند کندانسور ساخته می شود. سیستم کندانسور و سیستم اواپراتور هر دو در طرح های مشابه ساخته می شوند که در ادامه تفاوت کندانسور و اواپراتور را نسبت به هم بررسی می کنیم.

علت استفاده از کلمه مبدل حرارتی برای این سیستم ها این است که در واقع این دستگاه ها مبادله کننده حرارتی بین دو سیال هستند که گرما را از یک سیال (از طریق جداره لوله ها) به یک سیال دیگر منتقل می کنند و موجب افزایش یا کاهش درجه حرارت سیال مورد نظر و تغییر فاز آن می شوند.

تفاوت کندانسور و اواپراتور:
تفاوت کندانسور و اواپراتور در این است که در سیستم کندانسور یک سیال گازی با درجه حرارت و فشار بالا وارد لوله های آن شده و با گرفتن حرارت اضافی آن توسط هوا (هوا خنک یا فن دار) یا سیالی مانند آب (آب خنک یا پوسته و لوله)، سیال گازی داغ رفته رفته در طول لوله ها که حرکت می کند به حالت مایع تغییر فاز می دهد. بنابرین مبدل حرارتی کندانسور، سیال گازی داغ در ورودی را به سیال مایع با درجه حرارت کم (تقطیر) در خروجی تبدیل می کند.

سیستم اواپراتور برعکس آن است. در واقع در مبدل حرارتی اواپراتور، یک سیال مایع با درجه حرارت و فشار کم وارد لوله ها شده و با گرفتن حرارت (حرارت سیال اطراف لوله ها) از هوا، آب یا هر سیال دیگری از محیط اطراف، رفته رفته در طول لوله ها از حالت مایع به حالت گازی تغییر فاز می دهد.

در واقع سیال مایع کم فشار با گرفتن حرارت از محیط اطراف خود، تبخیر شده و حالت گازی پیدا می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>