اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

 برج خنک کننده مرطوب

مزایا و معایب برج خنک کننده مرطوب نسبت به برج خنک کننده هوا خنک:
در این متن مزایا و معایب برج خنک کننده (از نوع مرطوب یا همان تبخیری) را بررسی می کنیم. مشکلات برج خنک کننده سبب می شود که در برخی پروژه ها از دستگاه خنک کننده دیگری به عنوان جایگزین برج خنک کننده تبخیری استفاده کرد.

مسایل برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری (برج های گرد یا مکعبی که در آن هوا با آب با هم تماس مستقیم دارند) را در این متن از زوایای مختلف بررسی می کنیم.

ابتدا مزایایی که سبب می شود از این دستگاه در برخی پروژه ها به عنوان سیستم خنک کاری آبگرم استفاده کرد را بیان می کنیم.

مزایای برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری:

قیمت اولیه کمتر:
قیمت اولیه برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری نسبت به سایر سیستم های خنک کننده آبگرم مانند برج خنک کننده خشک (که به آن مبدل حرارتی هوا خنک و یا درای کولر نیز گفته می شود) کمتر است. زیرا ساختار ساده تری دارد و از لوله کشی های مسی در آن خبری نیست. مهم ترین قطعات آن بدنه اصلی، موتور الکتریکی، فن و پکینگ است.

راندمان بیشتر:
راندمان برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری به علت تماس مستقیم جریان هوا با آبگرم برای انتقال حرارت آبگرم به هوا، نسبت به دستگاه های دیگری (مانند برج خنک کننده خشک) که در آنها هوا و آب با هم تماس مستقیم ندارند و انتقال گرما از طریق جداره لوله های مسی صورت می گیرد، بیشتر است.

معایب برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری:
معایب برج خنک کننده، کارکرد آن را در بلند مدت و در صورت عدم نگهداری صحیح و سرویس دوره ای با مشکلات مواجه می کند و منجر به کاهش راندمان سیستم می شود. مهم ترین مشکلات برج خنک کننده عبارتند از:

آلودگی بیولوژیکی و رسوب:
برج های خنک کن تبخیری به طور طبیعی مکانی گرم و مرطوب هستند. به علت وجود مواد مغذی در منابع آبی، محیطی ایده آل برای رشد ناخواسته بیولوژیکی مانند باکتری فراهم می شود. این آلودگی ها هم برای مردم و هم برای راندمان برج مشکلاتی را به وجود می آورد.

یک لایه نازک از این مواد بر روی سطوح اجزای داخلی برج نشسته و راندمان حرارتی آن را کاهش می دهد. بنابرین این مورد یکی از مهم ترین مشکلات برج خنک کننده محسوب می شود. در حالی که در مبدل حرارتی هوا خنک چنین مشکلی وجود ندارد.

مصرف آب:
یکی دیگر از معایب برج خنک کننده تبخیری، مصرف آب در آن است. علت اینکه به آن تبخیری یا مرطوب گفته می شود این است که بخشی از آب در اثر برخورد مستقیم با ذرات هوا، تبخیر شده و به صورت بخار آب از بالای برج خارج می شود.

بنابرین هزینه مصرف آب نیز به مصرف الکتریسیته افزوده می شود. در حالی که در مبدل حرارتی هوا خنک مصرف آب وجود ندارد.

سیستم جایگزین برج خنک کننده تبخیری:
به علت ارزان بودن برج خنک کننده تبخیری نسبت به دستگاه های دیگر، استفاده زیادی از آن در صنعت و نیز سیستم چیلر (به عنوان خنک کننده آب کندانسور در چیلر تراکمی) می شود ولی همانطور که گفته شد مسایل بهداشتی و نیز مصرف آب نیز در آن وجود دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
اکبر کیومرثی:
سلام روز بخیر بنده کارگاه ذوب ریزی دارم که از کوره القایی استفاده میکنم برای خنک کردن کوره از کلونتاور استفاده میکنم که متاسفانه هم تبخیر آب داره وهم جرم گیری زیاد که مشکلات زیادی مخصوصاً در فصل گرما راندمان خوبی از جهت خنک کنندگی نداره ومدام دمای آب کوره بالا میاره جنابعالی برای بنده چه پیشنهادمینمایید ممنون
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>