اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دیوار


تراز سیلاب طرح

در طراحی دیوارهای سیل بند یا ساحلی، اطلاعات لازم برای تعیین تراز سیلاب طرح باید در اسناد و اطلاعات هیدرولیکی / هیدرولوژی پروژه جمع آوری شود. مشخصات جریان که معمولاً مشتمل بر مدارک تاریخی براساس مشاهدات و یا اندازه گیری ها موجود است. از جمله اطلاعات پایه در طراحی دیوارهای سیل بند رودخانه ای است. طرح سیل بندهای ساحلی معمولاً مستلزم انجام شبیه سازی و مطالعه اثر موج دریا در شرایط مختلف است.برخی از پارامترهای مؤثر بر پروفیل سطح آب و ارتفاع دیوارهای سیل بند، عبارتند از:

  • بده سیلاب طرح و تغییرات کف رودخانه یا ساحل در اثر رسوب گذاری یا آب شستگی یا رشد و یا از بین رفتن پوشش های گیاهی.
  • امواج و ارتفاع آنها.
  • وجود آشغال، یخ و سایر مواد زاید.
  • ناپایداری و ثابت نبودن پروفیل سطح آب در حاشیه های غیرهموار یا در پیچ ها.
  • افت انرژیی آب به دلیل تغییرات سطح جریان در برخورد با پایه پل ها یا در محل پیچ ها.
  • تغییرات در نوع رژیم سیلاب به دلیل تغییرات در حوزه آبریز منطقه.

ارتفاع آزاد

ارتفاع آزاد، ارتفاعی است که در بالای تراز سیلاب یا موج طراحی تأمین می شود. هدف از منظور کردن ارتفاع آزاد، تأمین بعضی مقاصد طراحی و مقابله با نوسانات پیش بینی نشده سطح آب و بعضی عوامل ناشناخته و کمیت ناپذیر طراحی است. دلایل انتخاب ارتفاع آزاد به شرح زیرند.ارتفاع آزاد جهت مقابله با تغییرات پیش بینی نشده ای است که در سطح نیمرخ آب رخ می دهد و عموماً این نوسانات یا به دلیل کوچکی بیش از حد و یا به دلیل طبیعت غیرمنظم قابل اندازه گیری و کمیت پذیر نبوده و لذا امکان تعیین ضابطه مشخصی برای مقابله با آنها غیر از تأمین ارتفاع آزاد وجود ندارد.

عوامل اصلی تأثیرگذار بر سطح نیمرخ آب، عوامل کمیت پذیری هستند که عموماً در طراحی و انتخاب سطح طراحی آب دخالت دارند نه در تعیین ارتفاع آزاد.نشست و یا چرخش دیوارهای سیل بند معمولاً به عنوان یک عامل طراحی در هنگام تعیین ارتفاع کل دیوار مدنظر قرار می گیرد و از عوامل منظور شده در ارتفاع آزاد نیست.طراحی ارتفاع آزاد باید در خلال پیشرفت مطالعات مرحله اول مورد توجه قرار گیرد و انتخاب آن نباید به مطالعات مرحله دوم (تهیه جزییات اجرایی) واگذار شود. سعی در تدقیق ارتفاع آزاد در هر مرحله از طراحی بر هزینه های کل طرح اثر مستقیم خواهد داشت و باید همواره مدنظر باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>