اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دیوار


انتخاب مصالح

برای خاکریز پشت دیوار، مصالح مختلفی را می توان استفاده کرد. توصیه می شود در صورت امکان از مصالح قابل دسترسی محلی استفاده شود. در صورتی که خاک منطقه نامناسب باشد یا کنترل پدیده رگاب لازم باشد، می توان از مصالح مناسب غیرمحلی استفاده نمود.

مصالح

شن و ماسه تمیز مناسبترین مصالح هستند. این مصالح به سرعت زهکشی می شوند و تحت تأثیر یخ زدگی قرار نمی گیرند و به صورت اولیه باقی می مانند. ماسه های لای دار، لای ها و خا ک های درشت دانه شامل مقداری رس، از آنجایی که به کندی زهکشی می شوند چندان مناسب نیستند. این خاک ها تحت تأثیر تغییرات حجمی فصلی قرار می گیرند و مقاومتشان را با گذشت زمان ازدست می دهند.در هنگام اجرا در زمستان، مصالح خاکریز یخ زده نباید زیر فونداسیون سازه مورد استفاده قرار گیرد. این مصالح ممکن است در هنگام خاکریزی، مناسب به نظر برسند، لیکن وقتی که گرم شوند می توانند خواص متفاوتی را کسب نمایند.

خاکریزی و تراکم

مصالح خاکریز باید به دقت انتخاب شوند. مصالح باید برای جلوگیری از نشست های بزرگ ناشی از وزن، متراکم شوند. میزان تراکم مورد نیاز به خواص مصالح و نیازهای سازه ای بستگی دارد. در خاک های چسبنده، کنترل خیلی شدیدتری بر روی میزان تراکم لازم است.وقتی از خاک های دانه ای استفاده می شود، مصالح باید در لایه های نازک پخش و کوبیده شوند و هر لایه قبل از ریختن لایه بعدی به طور کامل متراکم شود.

(به نشریه شماره 101 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور). به هر حال باید توجه داشت که از تراکم بیش از حد به دلیل اعمال نیروهای جانبی به سازه جلوگیری نمود. اگر از غلتک های سنگین برای کوبیدن خاک در نزدیکی دیوار استفاده می شود، باید در طراحی اثر فشارهای جانبی خاک بر روی دیوار در نظر گرفته شود.

به منظور کنترل فشارهای دیوار حایل باید وزن متراکم کننده ها (غلتک ها) محدود شود. به عنوان یک تجربه خوب استفاده از یک لایه خاک نفوذناپذیر (آب بند) به ضخامت حداقل 30 سانتیمتر در بالاترین لایه خاکریزی برای کاهش نفوذ آب باران توصیه می شود. خاکریزی در هر دو سمت دیوار باید به طور مساوی تا رسیدن به زمین طبیعی ادامه پیدا کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>