اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


بتن


تغییرات حجمی بلوک بتنی

اغلب مصالح بنایی به خصوص بلوک بتنی در مقابل تغییرات میزان رطوبت و همچنین درجه حرارت تغییر حجم می دهد. اگر چه این تغییرات به ظاهر کوچک هستند ولی باعث ایجاد ترک روی نازک کاری های و حتی بعضی مواقع صدمات سنگین تری به بنا می شوند. و لازم است در طراحی جزییات ساختمانی برای به حداقل رسند این تغییرات و کنترل آنها پیش بینی های ضروری انجام شود.

علاوه بر تغییرات حجمی ناشی از میزان رطوبت و درجه حرارت در تهیه بتن بلوک ممکن است از فعل و انفعالات شیمیایی داخل ترگیبات بتن نیز در هنگام عمل آوردن انقباض حجمی به وجود آید که شاید به تنهایی قابل چشک پوشی باشد. ولی با اضافه شدن سایر نیروهای داخلی قابل توجه می شود. به طور خلاصه اگر بخواهیم کار بلوک چینی کاملاً صحیح و خوب اجرا شود باید علاوه بر دقت و کنترل جزه به جز مراحل تولید و شیوه اجرا، جزییات ساختمانی متناسب با خصوصیات این نوع مصالح را نیز در نظر بگیریم.

مطابق استاندارد شماره BS 2028 1364 انگلیس، حدود تغییرات حجمی قابل قبول برای انقباض ناشی از خشکی برای بلوک های بتنی سنگین حداکثر 0/06 درصد است. در مقابل انقباض ناشی از خشکی، انبساط ناشی از رطوبت نیز وجود دارد که از نظر محاسباتی درجه حرارت نیز همراه است. تغییرات حجمی در بلوک بتنی با تغییرات درجه حرارت نیز همراه است.

ایستایی و استحکام بلوک بتنی

دیوار بلوک بتنی باید از نظر استحکام مانع انتقال ارتعاش های صوتی به داخل شود. علاوه بر استحکام دیوار، در طراحی و اجرای نازک کار، تجهیزات روی دیوار، اتصالات و جزییات ساختمانی بسیار دقت شود تا در شرایط خاص، ارتعاش های ایجاد شده در محل های از قبل تعیین شده جذب شود.

دیوارهای مرکب

برای بالا بردن کیفیت جذب صدا و ارتعاش، بهتر است از دیوارهای دو جداره استفاده شود. در صورت ناممکن بودن این کار با در نظر گرفتن اینکه بلوک بتنی توخالی به سهم خود مقدار زیادی در جذب صدا موثر خواهد بود و در صورت امکان لازم است قشرهای مختلف نازک کاری (از انواع اندود و پوشش ها تا رنگ آمیزی) به طرفین بلوک بتنی اضافه شود تا با شکسته شدن امواج صوتی در مصالح مختلف بهره بهتری از نظر آکوستیک گرفته شود.

نمای بلوک بتنی

بافت خارجی بلوک بتنی در میزان جذب و انعکاس صوت تأثیر مستقیم دارد. به نحوی که بلوک بتنی نمایان 18 تا 68 درصد از امواح صوتی را در برخورد اول جذب می کند. که این اختلاف ناشی از نوع بافت آن است. در صورتی که نما از اندود سخت پوشانده و کاملاً صیقلی شود، میزان جذب تا 3 درصد (یعنی تا حد شیشه) کاهش می یابد. و در عوض میزان انعکاس به همان نسبت بالا می رود. این خصوصیت متناسب با نیاز انتخاب و اجرا می شود.

شکل بلوک بتنی

بلوک بتنی در شکل و اندازه های مختلفی برای استفاده د ر ساختمان ساخته می شوند. بلوک مخصوص گوشه ها یا انتهای دیوار (Quion)، بلوک مخصوص استفاده در ستون ها (Double Corner)، بلوک مخصوص دیوارهای جانبی بازشوها ( Jamb)، بلوک گرد گوشه یا یخ (Bull Nose)، و بلوک مخصوص تیرچه ها و کلاف های بتنی (Beam or Lintle Blok) که همه انواع آنها به صورت کامل و نیمه کامل تولید می شوند. علاوه بر انواع فوق، بلوک بتنی به صورت توپر، توخالی سبک و مخصوص نمای ساختمان تولید می شوند.

بلوک توپر مانند آجر ساخته می شود به جز مواردی که در سطوح جانبی یا زیر و روی بلوک فرو رفتگی هایی برای سهولت حمل و نقل و قفل و بست ایجاد می شود. حجم این حفره ها نباید از 25 درصد کل حجم بلوک بیشتر باشد.بلوک های توخالی دارای حفره های سرتاسری هستند مانند بلوک های دو سوراخه، سه سوراخه و غیره. فضاهای خالی نباید از 50 درصد کل حجم بلوک بیشتر باشد.

بلوک های سبک از بتن سبک ساخته می شوند و انواع و مشخصات ظاهری آنها مشابه بلوک های سنگین است. بلوک های نما مشابه سایر بلوک ها هستند. با این تفاوت که یک طرف آنها دارای مشخصاتی است که در مقابل شرایط جوی مقاوم بوده و طرح آن نیز برای نمای بنا مناسب است.انواع دیگر بلوک ها مانند بلوک های قالبگیری، بلوک های خشکه چین یا بلوک های کام و زبانه دار با قفل و بست مضاعف (مقاوم در برابر زلزله) و غیره که به صورت خاص تولید می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>