اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترک

خروج آب از بتن سخت شده در هوای غیر اشباع باعث جمع شدگی ناشی از خشک شدن خواهد شد. هنگامی که بتن خشک می شود آب موجود در حفره ها کاهش می یابد و خروج آب از حفره ها باعث تغییر رطوبت خمیر سیمان می شود که در نتیجه دو عامل فوق، بتن جمع می شود. در واقع می توان گفت ترک های انقباضی در اثر از دست دادن آب، وقتی که درخشندگی آب از سطح بتن محو می شود و از بین می رود شکل گرفته و ظاهر می شوند.

البته این جمع شدگی به کندی صورت گرفته و پس از چندین هفته یا ماه اتفاق می افتد این ترک ها معمولاً درهم و مستقیم هستند و اصولاً در سطح داخلی دال رخ می دهند و به ندرت تا لبه گسترش می یابند. این ترک ها سطحی و کم عمق هستند و مشکل جدی غیر از تغییر ناخوشایند ظاهر بتن ندارند.

جمع شدگی ناشی از کربناتاسیون

CO2 موجود در هوا با وجود رطوبت تشکیل اسید کربنیک داده که Ca(OH)2 را تشکیل می دهد. دیگر ترکیبات سیمان هم با کربنات کلسیم حاصل از هیدراتاسیون سیمان واکنش داده و تجزیه می شوند. پس از انجام کربناتاسیون مقداری جمع شدگی در بتن به وجود می آید که به عنوان جمع شدگی ناشی از کربناتاسیون شناخته می شود. عمل کربناتاسیون از سطح بتن شروع و به داخل آن ادامه می یابد که سرعت آن بسیار پایین است. سرعت کربناتاسیون به نفوذپذیری، مقدار و رطوبت بتن، همچنین درصد O2 و رطوبت نسبی هوا بستگی دارد.

ترک های حرارتی سنین اولیه
از عوامل مهم اثر گذار در انواع ترک در بتن، درجه حرارت محیط است. بتن ریزی در هوای گرم است که باعث افزایش میزان تبخیر آب بتن شده و در نتیجه عمل هیدراتاسیون بخوبی صورت نگرفته و باعث ایجاد ترک هائی در بتن می شود. به وجود آمدن انواع ترک در بتن سخت شده در اثر تبخیر از آب اختلاط اولیه مورد نیاز، بیشتر در هوای گرم یا در اثر تبخیرات حجمی ناشی از خنک شدن از درجه حرارت بالا در هنگام بتن ریزی به درجات پایین در هنگام بهره برداری اتفاق می افتد.

در مقاطع با ابعاد بزرگ، اختلاف میان دمای داخلی و خارجی ممکن است سبب تنش هایی شود که برای ایجاد انواع ترک در بتن کافی است. هوای گرم روی حباب های هوا نیز اثر گذاشته که در درجه حرارت بالا، بتن نیاز به افزایش در مقدار ماده افزودنی حباب زا برای رسیدن به مقدار هوای کل مورد نظر خواهد داشت.ترک های سازه ای در عضوهایی مثل تیر، ستون و دال دیده می شود. ترک های موجی در تیر ها در نقاط با ممان ماکزیمم رخ می دهد که توانایی مقطع در تحمل ممان پایین است و آرماتورگذاری کافی وجود ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>