اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هایژنیک

هواساز هایژنیک چیست ؟
هواساز هایژنیک یا همان هواساز بهداشتی از نظر ساختاری بسیار شبیه هواساز معمولی است و با این تفاوت که به منظور پاکسازی 99٫99 درصدی هر نوع آلودگی هوای ورودی به محیط با فیلتراسیون مخصوص و نیز درزبندی پیشرفته تر ساخته می شود.

هواساز بهداشتی (هایژنیک) به طور گسترده به عنوان هواساز بیمارستانی، آزمایشگاهی، داروسازی، اتاق تمیز، صنایع غذایی و برخی از صنایع شیمیایی (صنعتی) و هر نوع کاربردی که در آن انتقال آلاینده هایی مانند ذرات معلق، مواد آلرژی زا و بیماری زا، میکرو ارگانیسم ها، میکروب ها و غیره از طریق هوا از یک مکان به مکان دیگر نباید صورت بگیرد، استفاده می شود.

علاوه بر این موارد در برخی صنایع نیز از هواساز هایژنیک صنعتی و در برخی کاربردهای کشاورزی نیز از هواساز هایژنیک گلخانه ای استفاده می شود.

مشخصات دستگاه:
مشخصات هواساز هایژنیک تقریبا مشابه مشخصات هواساز معمولی است و همانند آن از مجموعه ای از کویل های گرمایشی و سرمایشی، فن، تجهیزات تنظیم کننده رطوبت، کانال های ورودی و خروجی و غیره تشکیل می شود. ولی عمل فیلتر نمودن را معمولا در سه مرحله انجام می دهد.

در مرحله اول فیلتراسیون، هوا از یک فیلتر فلزی مشبک عبور داده می شود تا از ورود مواد جامد درشت به هواساز بهداشتی جلوگیری شود.

پس از آن، هوا از فیلترهای کیسه ای گذر کرده و تا 95 درصد از آلودگی های آن توسط این فیلترها گرفته می شود. هوا پس از عبور از فن وارد مرحله سوم فیلتراسیون می شود. در این مرحله از فیلترهای مخصوص هپا و اولپا استفاده می شود که پاکسازی نهایی هوا را انجام داده و 99٫99 درصد از آلاینده ها (ذراتی با قطر بین 0٫1 تا 0٫3 میکرون) از هوا گرفته می شود و به همین دلیل تنها از این نوع از هواساز در بیمارستان به عنوان هواساز بیمارستانی و اماکن حساس دیگر استفاده می شود.

 pre filter ها فیلترهای مقدماتی یا اولیه ای هستند که با کدهای استاندارد G1 تا G4 (به ترتیب از سطر اول تا سطر چهارم جدول زیر) مشخص می شوند و برای مثال یک فیلتر اولیه با کد G3 می تواند ذرات تا قطر 5 میکرون را به اندازه 85% و ذرات تا قطر 1 میکرون را تا 45% تصفیه کند.

فیلترهای secondary همان فیلترهای ثانویه یا کیسه ای هستند که با کدهای استاندارد F5 تا F9 (سطر پنجم تا نهم جدول زیر) نامگذاری می شوند. برای مثال فیلتر کیسه ای F9 قادر است ذراتی تا قطر 5 میکرون را به اندازه 99٫99% و ذرات تا قطر 1 میکرون را تا 98% تصفیه کند.

بدنه دستگاه به صورت تمام استیل ساخته می شود تا از پوسیدگی آن که خود منبع آلودگی است جلوگیری شود. همچنین تمام قطعات فلزی آن باید در مواد فلزی ضد زنگ ساخته شود و یا پوشش ضد خوردگی داشته باشد.

در ضمن جنس مواد غیر فلزی به کار رفته در دستگاه باید به نوعی انتخاب شود که مستعد ایجاد کلونی های میکرو ارگانیسم ها بر روی آن نباشد. در فرآیند ساخت هیچ یک از قطعات نباید از مواد شیمیایی خطرناک و بو دار استفاده شود.

استراکچر (چارچوب) دستگاه از مقاطع آلومینیومی ساخته شده و با نوارهای پلی آمید درزگیری می شود تا از هر گونه نشتی هوا جلوگیری شود. همچنین این مقاطع آلومینیومی با اتصالات پلی آمیدی به یکدیگر متصل می شوند تا چارچوب محکم و غیر قابل نفوذی ایجاد شود.

از آنجایی که گوشه های تیز و زاویه دار قسمت داخلی بدنه، مستعد تجمع آلاینده هاست، از این رو باید هیچ گوشه تند و زاویه داری طراحی نشود و تمام گوشه ها باید به صورت انحنا دار ساخته شود.

سطح بین بدنه و درب ها و دمپرها باید به خوبی درزگیری شود تا از نفوذ هر گونه هوای فیلتر نشده به دستگاه جلوگیری شود.

کویل ها معمولا از جنس مس با پره های آلومینیومی هستند که در زیر کویل، یک سینی از جنس آلومینیوم یا استنلس استیل با شیب ملایم قرار داده می شود تا قطرات آب به وجود آمده بر روی کویل جمع آوری شده و از مسیری مناسب تخلیه شود تا از تجمع مواد آلاینده جلوگیری گردد. اگر در هوای محیط مواد شیمیایی خورنده وجود داشته باشد باید فین ها هم از جنس مس انتخاب شوند تا مقاومت کویل در برابر خوردگی بیشتر شود.

لامپ های UV در پایین دست کویل ها نصب می شود تا از تجمع و تکثیر قارچ ها، انگل ها و باکتری ها جلوگیری شود. معمولا هر لامپ UV به یک رفلکتور متصل می شود تا تابش آن به طور موثر بر روی کویل ها و سینی جمع آوری آب متمرکز شود. همچنین چارچوبی که بر روی آن لامپ ها مستقر می شوند باید به صورت ریلی طراحی شود تا موقع سرویس، به راحتی بتوان آن را خارج و پاکسازی نمود.

فن هواساز بهداشتی که در انواع هواساز اتاق تمیز و بیمارستان و … استفاده می شود باید از نوع سانتریفیوژ بکوارد (backward) باشد. علت آن این است که به علت وجود فیلترها، مقاومت بالایی بر سر جریان هوا (فشار استاتیکی بالا) ایجاد می شود که این فن ها به علت خاص بودن فرم تیغه می توانند دبی زیادی ایجاد کنند.

در هواسازهای معمولی (غیر هایژنیک) از نوع فوروارد (forward) استفاده می شود. نوع بکوارد گرچه دبی بیشتری ایجاد می کند ولی راندمان کمتری نسبت به نوع فوروارد دارد.

طرز کار هواساز هایژنیک:
همانطور که گفته شد، این نوع از هواسازها ساختاری بسیار مشابه نوع معمولی دارند و با این تفاوت که از سیستم فیلتراسیون و درزبندی پیشرفته تری در آن استفاده می شود.

چیلر دستگاهی است که آب را سرد و بویلر دستگاهی است که آب را گرم می کند و این آب سرد و گرم است که با جاری شدن در کویل های مسی هواساز، دمای هوای عبوری از دستگاه را کاهش یا افزایش می دهد. درون اتاقک هواساز نیز متناسب با نیاز از انواع مختلفی از فیلترها استفاده می شود

پکیج یونیت هایژنیک چیست ؟
هواساز بهداشتی (هایژنیک) دستگاهی است که شامل کویل (لوله های) آب سرد و گرم بوده و آب سرد از سوی چیلر موتورخانه و آب گرم از سوی بویلر موتورخانه به کویل آن ارسال می شود.

ولی پکیج یونیت هایژنیک دستگاهی دو تکه شامل هواساز هایژنیک و چیلر است که این دو تکه در کنار هم در دستگاهی به نام پکیج یونیت هایژنیک ساخته می شوند. فلسفه در کنار هم ساختن چیلر و هواساز هایژنیک، حذف آب سرد از مدار و تجهیزات پمپاژ و عایق کاری آن از موتورخانه تا هواساز است که در نهایت موجب کاهش قیمت آن و نیز افزایش راندمان می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>