اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اواپراتور سردخانه

اواپراتور سردخانه چیست ؟
در پاسخ به سوال اواپراتور سردخانه چیست می توان گفت که هر سیستم سردسازی در سردخانه، تونل انجماد و غیره از 4 بخش اصلی شامل یونیت کندانسور و یونیت اواپراتور، کمپرسور و شیر انبساط تشکیل می شود (به کل آنها در مجموع چیلر تراکمی گفته می شود) که در یک مدار بسته، ماده مبرد (یا محلول آب و گلیکول) بین این چهار بخش با لوله کشی به چرخش درآمده و عمل سردسازی هوای داخل سردخانه را انجام می دهد. کمپرسور به همراه یونیت کندانسور در بیرون از سردخانه و بر روی یک شاسی جاسازی شده.

وظیفه اواپراتور تونل انجماد، سردخانه و … که در محیط داخل سردخانه نصب می شود این است که توسط مبرد، گرما را از محیط داخل گرفته و به بیرون منتقل می کند تا همواره دمای داخل سردخانه را در دمای مورد نظر ثابت نگه دارد.

اواپراتور زیر صفر (هم اواپراتور تونل انجماد و هم سردخانه) شامل بدنه فلزی با پوشش ضد خوردگی، مجموعه موتور و فن، کویل های فین دار، تجهیزات برفک زدایی، سیستم کنترلی و غیره است.

انواع اواپراتور سردخانه:

  • سری DL در محدوده دمایی 15- تا 5+ درجه سانتی گراد.
  • سری DD در دمای 15- تا 25- درجه سانتی گراد.
  • سری DJ در بازه دمایی 25- تا 40- درجه سانتی گراد.

سیکل دیفراست (برفک زدایی) در اواپراتور زیر صفر:
عمل تقطیر بخار آب موجود در هوا بر روی لوله های اواپراتور انجام می شود و بخار آب (رطوبت) موجود در هوا در اثر برخورد به آن به مایع تبدیل می شود.

این مایع در اواپراتورهای دستگاه های خنک کننده ای مانند فن کویل خانگی و کولر گازی از طریق یک کانال خارج می شود ولی در اواپراتور زیر صفر (سردخانه ای) به یخ تبدیل می شود (برفک) و سطح کویل های اواپراتور را می پوشاند و راندمان آن را کاهش می دهد.

برای زدودن این برفک ها، فن های کمپرسور و اواپراتور موقتا خاموش شده و هیترهای الکتریکی عمل برفک زدایی را انجام می دهند. این سیکل مخصوصا در اواپراتور تونل انجماد و سردخانه انجام شده و در سردخانه های بالای صفر به آن نیازی نیست.

اواپراتور آب سرد:
نوع دیگری از اواپراتورها که به آنها فن کویل نیز گفته می شود، وجود دارد که به جای جاری شدن مبرد در کویل آنها، محلول آب سرد و گلیکول (گلیکول ماده ضد یخ کننده است) در کویل آنها جاری می شود.

در واقع مبرد در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای (شل اند تیوب) متصل شده به چیلر، دمای محلول آب و گلیکول را تا حد مشخصی کاهش داده و محلول آب و گلیکول که سرد شده است با پمپ به فن کویل های مستقر در سردخانه پمپاژ می شود.

معمولا در سردخانه هایی که در حداکثر طول لوله کشی مبرد محدودیت وجود داشته باشد، از این روش برای سرمایش سردخانه استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>