اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

 کندانسور

دستگاه کندانسور چیست ؟
در پاسخ به سوال دستگاه کندانسور چیست به طور خلاصه می توان گفت که کندانسور یا همان دستگاه تقطیر کننده به منظور تغییر فاز سیالات از حالت بخار (گازی) به حالت مایع با استفاده از خنک کردن آن (گرفتن گرمای سیال گازی شکل داغ) در صنایع مختلف به کار می رود.

در واقع وظیفه کندانسور، گرفتن حرارت از سیال گازی با درجه حرارت بالا توسط یک سیال دیگر مانند هوا یا آب و یا هر سیال خنک کننده دیگری است.

برای مثال در یخچال خانگی، طرز کار کندانسور به این شکل است که حرارت مبرد (گاز فریون) جاری در لوله های پشت یخچال را به روش هوا خنک گرفته تا آن را از حالت بخار به حالت مایع تغییر فاز دهد و یا در صنعت شیمی به عنوان تقطیر کننده و غیره به کار می رود.

دستگاه کندانسور در طرح های متعدد (از جمله نوع هوا خنک، نوع پوسته و لوله، صفحه ای و غیره) و در سایزهای متنوع ساخته می شود که وظیفه همه آنها یکسان است.

طرز کار کندانسور:
در این متن، طرز کار کندانسور پوسته و لوله ای (شل اند تیوب) و وظیفه کندانسور هوا خنک (نوع فن دار) به عنوان کاربردی ترین نوع کندانسورها را توضیح می دهیم.

طرز کار کندانسور پوسته و لوله ای ( کندانسور شل اند تیوب):
مجموعه ای از لوله های با قطر کم (کویل) درون یک لوله با قطر زیاد به نام پوسته قرار دارند که در اکثر مواقع از داخل مجموعه لوله ها، آب یا هر نوع مایع خنک کننده ای با درجه حرارت پایین جاری شده و از داخل پوسته (محیط بیرونی لوله های با قطر کم یا همان کویل) سیال گازی با درجه حرارت بالا جاری می شود.

این دو سیال از طریق جداره (دیواره) مجموعه لوله های با قطر کم با یکدیگر تبادل گرمایی انجام داده و آب یا مایع خنک کننده، گرمای سیال گازی داغ را می گیرد و کم کم آن را به مایع تبدیل می کند. مایع در قسمت پایینی پوسته جمع شده و از طریق یک مجرا در زیر دستگاه کندانسور خارج می شود.

چون در این مدل از دستگاه ها از آب به عنوان خنک کننده استفاده می شود به آن کندانسور آبی نیز می گویند. این آب که حرارت را از سیال داغ می گیرد خود بایستی به طریقی خنک گردد تا مجددا به مدار بازگردانده شده و توانایی این را داشته باشد که دوباره حرارت را از سیال گازی شکل داغ بگیرد و به همین خاطر این آب که گرم شده با پمپ به برج خنک کننده فرستاده می شود تا در آنجا خنک گردد و دوباره به کندانسور بازگردانده شود.

معمولا فضای درون پوسته در یک حالت خلا نسبی قرار می گیرد زیرا این خلا در اثر اختلاف حجم ویژه بین بخار و مایع چگال شده ایجاد می شود. البته گاهی اوقات برعکس این حالت نیز وجود دارد و مایع خنک کننده (مانند آب) از درون پوسته و سیال گازی داغ از درون مجموعه لوله ها جاری می شود.

از این نوع به طور گسترده در دستگاه هایی مانند چیلر تراکمی آب خنک و یا فرآیندهای صنعتی استفاده می شود.

تشریح ساختار، طرز کار و وظیفه کندانسور هوا خنک:
در مواقعی که به آب به مقدار کافی دسترسی وجود نداشته باشد و یا خنک کاری به روش آبی به دلایل بهداشتی امکان پذیر نباشد و یا اینکه به توان تقطیر کنندگی کمی نیاز باشد به جای نوع پوسته و لوله (یا همان آبی) از دستگاه کندانسور نوع هوا خنک همانند شکل زیر استفاده می شود که به آن کندانسور هوایی نیز گفته می شود.

طرز کار کندانسور هوا خنک بسیار شبیه یک رادیاتور است که در آن سیال گازی داغ از یک طرف وارد لوله های (کویل) دستگاه کندانسور شده و یک یا چند فن، هوا را از اطراف لوله ها گذرانده و گرمای سیال را می گیرد تا رفته رفته در خروجی لوله، سیال از حالت گازی به حالت مایع تغییر فاز دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>