اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مینی چیلر

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت:
در این متن از 5 بعد مختلف دو سیستم مینی چیلر و داکت اسپلیت را با یکدیگر مقایسه می کنیم. مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر کنترل مستقل دما، از نظر کانال کشی و لوله کشی، تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر سطح صدا و تامین هوای تازه.

قبل از مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت و شناخت تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت بهتر است که اطلاعاتی درباره این دو سیستم به طور خلاصه به دست آورید تا انتخاب بهتری بین دستگاه های مینی چیلر یا داکت اسپلیت و … داشته باشید.

معرفی داکت اسپلیت:
داکت اسپلیت دستگاهی است که از یک یونیت خارجی که معمولا در بیرون ساختمان نصب می شود و یک یونیت داخلی (هواساز مرکزی یا همان اواپراتور) که معمولا زیر سقف کاذب جاسازی می شود، تشکیل شده است که این دو با لوله کشی مسی حاوی مبرد به هم متصل می شوند.

یونیت خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور و … است، مبرد را به کویل (لوله های) یونیت داخلی ارسال کرده و در آنجا مبرد با گرفتن حرارت از هوای دمیده شده توسط فن، دمای هوا را کاهش می دهد.

یونیت داخلی نیز با کانال کشی به اتاق ها، سالن ها و قسمت های مختلف ساختمان متصل می شود تا هوای سرد را در آنها توزیع کند. 

کانال هایی به یونیت داخلی (هواساز مرکزی) متصل هستند که بعد از اینکه هوا در قسمت هواساز مرکزی سرد یا گرم شد، این کانال ها، هوا را به همه اتاق ها و سالن ها منتقل می کنند.

معرفی فن کویل و مینی چیلر:
مینی چیلر دستگاهی است که در فضای بیرون از ساختمان مانند پشت بام نصب و آب را سرد می کند. آب سرد با لوله کشی و پمپاژ به چندین فن کویل سقفی، دیواری یا زمینی موجود در قسمت های مختلف ساختمان مانند اتاق ها، سالن ها و … متصل شده و در لوله های آن جریان پیدا می کند. فن موجود در هر فن کویل، هوا را از میان لوله ها دمیده و دمای هوا را کاهش می دهد و آن را در محیط اطراف خود توزیع می کند.

در کویل فن کویل ها در زمستان به جای آب سرد، آبگرم موتورخانه یا پکیج جاری شده و فن کویل عمل گرمایش هوا را به شکل مطلوب انجام می دهد.

ولی در داکت اسپلیت باید یک کویل مخصوص آبگرم در یونیت داخلی جاسازی شود تا در زمستان بتوان آبگرم موتورخانه یا پکیج را در آن جاری نمود و عمل گرمایش هوا را انجام داد.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر کنترل مستقل:
اولین مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت را از نظر قابلیت کنترل جداگانه یونیت های داخلی انجام می دهیم. چون که در سیستم داکت اسپلیت همه اتاق ها یا سالن های یک واحد به یک یونیت داخلی (اواپراتور) متصل می شوند، نمی توان دمای هر اتاق یا سالن را به طور جداگانه تنظیم نمود و دمای هوای همه قسمت های متصل به یک داکت اسپلیت یکسان خواهد بود و همگی با هم روشن و خاموش می شوند.

فقط در صورتی می توان در سیستم داکت اسپلیت این کار را انجام داد که درون هر کانال و قبل از ورود هوا از دریچه به اتاق از یک دمپر برقی استفاده کرد و با دمپر مسیر عبور هوا را باز و بست کرد.

در واقع می توان هر دمپر را به یک ترموستات متصل نمود و با فرمان صادر شده از سمت ترموستات، موتور الکتریکی موجود بر روی دمپر (مطابق شکل زیر) مسیر هوا را باز و بست کند. البته اگر هم چنین دمپرهایی هنگام اجرا در کانال ها نصب شود، ضمن پر هزینه بودن و افزایش قیمت نهایی سیستم، به خوبی قادر به تنظیم دما نیست.

زیرا دمای هوا قبل از رسیدن به تمام دریچه ها یکسان و بعد از دریچه هم همان دما خواهد بود و فقط با باز و بست شدن دریچه، دبی هوا کم و زیاد می شود و مثلا برای کاهش دمای هوای یک اتاق نسبت به سایر اتاق ها، جریان هوای کمتری وارد آن اتاق می شود که از این نظر مطلوب نخواهد بود.

ولی در سیستم فن کویل و مینی چیلر، فن کویل ها هر کدام دارای کنترل مستقل و جداگانه دمایی از یکدیگر بوده و هر فرد می تواند فن کویل اتاق خود را از نظر دمایی و خاموش و روشن شدن، تحت کنترل داشته باشد.

برای مثال در یک منزل مسکونی ممکن است یک فرد مسن در اتاق خود به دمای 26 درجه و یک فرد جوان در اتاق خود به دمای 20 درجه سانتی گراد نیاز داشته باشد، در این صورت هر کدام از آنها می تواند دمای هوای خروجی از فن کویل اتاق خود را به طور مستقل تنظیم کند ولی در داکت اسپلیت نمی توان این کار را انجام داد و همه اتاق ها هم دما هستند (به جز زمانی که از دمپرهای برقی به ازای هر کانال استفاده شود).

در ضمن هر دو سیستم قابلیت کاهش رطوبت هوا (در حالت سرمادهی) و نیز فیلتراسیون هوا را دارند.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر کانال کشی و لوله کشی:
دومین مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر مزایا و معایب کانال کشی و لوله کشی است. کانال کشی های داکت اسپلیت هزینه بالاتری نسبت به لوله کشی های (لوله آب یا همان پنتا پایپ یا نیو پایپ یا لوله سبز) بین فن کویل و مینی چیلر دارد و نیز پاکسازی و سرویس دوره ای آن نیز دشوارتر است.

علاوه بر آن در آینده چنانچه نیاز به تغییرات در ساختمان باشد، بازسازی سیستم فن کویل و مینی چیلر به علت لوله کشی و عدم وجود کانال راحت تر خواهد بود.

از این نظر بسیاری از کارفرمایان فقط به قیمت اولیه این دو سیستم نگاه می کنند و هزینه اجرای آن را در نظر نمی گیرند. هزینه اجرای لوله مسی و نیز کانال های داکت اسپلیت بسیار بیشتر از یک لوله کشی ساده آب بین فن کویل ها و مینی چیلر است.

تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر محدودیت در لوله کشی:
همانطور که گفته شد، داکت اسپلیت با لوله کشی مسی حاوی مبرد به اواپراتور (یونیت داخلی) داخل ساختمان متصل می شود و چون در حداکثر طول لوله کشی مبرد محدودیت وجود دارد (به علت افت راندمان) یونیت خارجی معمولا در تراس نصب می شود (در برخی از مدل ها با توجه به حداکثر متراژ لوله کشی مسی مجاز می توان آن را بر روی بام نیز نصب کرد) ولی در مینی چیلر، لوله کشی از نوع آبی است و محدودیتی در حداکثر طول لوله کشی وجود ندارد و یونیت خارجی را می توان در پشت بام که در جلوی دید عموم نباشد، نصب نمود.

تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر سطح صدا:
در یونیت داخلی متصل به داکت اسپلیت، یک فن بزرگ قرار دارد که سطح صدای آن نسبت به سطح صدای فن های کوچک موجود در فن کویل ها بیشتر است و اگر نصب سیستم به صورت اصولی انجام نشود، صدای آن ایجاد مزاحمت خواهد کرد ولی اگر نصب به صورت مهندسی شده باشد و نکات لازم برای به حداقل رساندن لرزش ها و صدا رعایت شود، این مسئله تا حدودی (نه به صورت صد در صد) قابل حل خواهد بود.

از طرفی هم با گذشت زمان و فرسوده شدن سیستم ها، احتمال بالاتر رفتن سطح صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت بیشتر شده و ممکن است با گذر زمان نارضایتی از صدای آن بیشتر شود. علت نصب یک فن بزرگ این است که یونیت داخلی بتواند هوا را از تمام کانال ها عبور داده و با دبی مناسب به تمام اتاق ها برساند.

تفاوت مینی چیلر و داکت اسپلیت از نظر تامین هوای تازه:
هواساز دستگاهی است که از یک طرف به هوای آزاد و از طرف دیگر با کانال به اتاق ها و سالن های هر واحد و نیز به کانال هوای برگشتی از داخل ساختمان راه دارد. در ساختمان هایی که به تامین هوای تازه به مقدار زیاد نیاز باشد باید از هواساز یا داکت فن کویل استفاده شود.

داکت فن کویل یا همان فن کویل کانالی دقیقا مشابه هواساز عمل می کند و هم به هوای آزاد و هم با کانال کشی به قسمت های مورد نظر ساختمان راه دارد.

اگر در قسمت هایی از ساختمان به تامین هوای تازه به مقدار زیاد نیاز باشد باید در آن قسمت ها به جای فن کویل دیواری یا زمینی از فن کویل کانالی استفاده شود تا بتوان به مینی چیلر متصل نمود و از مزایای آن بهره برد. داکت اسپلیت ها نیز قابلیت اتصال به هوای آزاد را داشته و هوای تازه مورد نیاز ساختمان را با کانال کشی و فیلتراسیون به خوبی تامین می کنند.

مینی چیلر یا داکت اسپلیت ؟
با توجه به توضیحات داده شده می توانید انتخاب بهتری بین مینی چیلر یا داکت اسپلیت داشته باشید. با توجه به نیاز هر ساختمان (اعم از مسکونی، اداری، صنعتی، تجاری و …) ممکن است که یکی از سیستم های تهویه مانند مینی چیلر یا داکت اسپلیت یا سایر دستگاه ها مناسب باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که داکت اسپلیت فقط برای اماکنی مناسب است که فضایی یکپارچه دارند و بخواهیم همه فضا را با یک دمای یکسان سرد یا گرم نماییم.

برای مثال در یک سالن بزرگ تجاری یا اداری که می خواهیم کل سالن با یک دمای یکسان گرم یا سرد شود، استفاده از داکت اسپلیت بهتر خواهد بود ولی در یک ساختمان مسکونی یا اداری با اتاق های مجزا از هم که بخواهیم دمای هر اتاق را جداگانه تنظیم کنیم (برای مثال یک اتاق دمای 18، یک اتاق دمای 21 و یک اتاق دمای 26 درجه بخواهد) بهتر است که از سیستم مینی چیلر و فن کویل یا سیستم چیلر مرکزی و فن کویل استفاده کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>