اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

راه آهن میانه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، راه‌آهن میانه تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می دهد.

حمل و نقل ریلی می تواند به عنوان وسیله ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و بر اساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه آهن میانه تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می دهد.

مسیر خط آهن تبریز میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه آهن تهران میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه
توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه اندازی از راه آهن میانه - تبریز و اتصال به راه آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می انجامد. کاهش تصادفات جاده ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

راه آهن میانه تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد
استاندار آذربایجان شرقی گفت: راه آهن میانه - بستان آباد برای رسیدن به تبریز به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مجید خدابخش در حاشیه سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: برای اینکه راه آهن میانه - بستان آباد به ائل گلی تبریز برسد 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم 120 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال لحاظ شده و 200 میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری اردیبهشت امسال ریاست جمهوری به تبریز ابلاغ شده که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی افزود: پروژه راه آهن میانه - تبریز تا بستان آباد 99 درصد پیشرفت دارد و از بستان آباد تا ائل گلی حدود 63 درصد پیشرفت دارد.

خدابخش گفت: پایه‌های پل آماده و برای خرید ورق سقف پایه حدود 80 میلیارد تومان نقدینگی لازم داریم که پیگیر تخصیص این رقم هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در مسیر راه آهن میانه - تبریز دو پل بزرگ وجود دارد یکی از باسمنج به ائل گلی به طول یک کیلومتر و پل دیگر در مسیر شبلی بعد از تونل وجود دارد که اگر ورق‌های این پل خریداری شود پیشرفت پروژه به سرعت به 85 درصد می رسد.

خدابخش ادامه داد: امسال 120 میلیارد تومان بودجه برای پروژه لحاظ شده و پیمانکاران دو شیفته کار می‌کنند.

راه آهن میانه

گزارش فارس حاکی است، مسیره که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه آهن تهران میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

15 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می کند، می گذرد.

خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در 10 قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول 200 کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می شود.

در مسیر این پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و 10 گالری در مجموع به طول 14.34 کیلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر 515 آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می شود.

با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این پروژه را نشان می دهد.

با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل می شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.

مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق العاده کم است و در نتیجه با احداث خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از هفت ساعت و نیم به کمتر از سه ساعت و برای قطارهای باری در حدود پنج ساعت کاهش خواهد یافت.

احداث این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف‌های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و کاهش آلاینده‌های محیطی می شود.

کارشناسان صنعت حمل و نقل نیز معتقدند که در صورت بهره برداری از این پروژه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به 20 درصد می رسد و بدون شک این یعنی رشد بی سابقه صنعت حمل و نقل و کاهش وابستگی به حمل و نقل قدیمی و پرهزینه کامیونی خواهد شد.

حداکثر سرعت برای واگن‌‌های باری این خط آهن 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طولانی ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می شود. این تونل طولانی ترین تونل ریلی کشور محسوب می شود.

این گزارش حاکی است احداث راه آهن از تبریز به میانه یکی از مهم ترین و قدیمی ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی کشور است که از سال 1379 عملیات احداث آن آغازشده و طی 16 سال گذشته سه رئیس جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره برداری از آن داده اند، ولی هیچ وعده ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه تمام است.

راه آهن دوخطه میانه - بستان آباد - تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه آهن موجود تهران - تبریز آغاز شده و با گذر از مسیری بیشتر کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می شود.

طرح دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت 18 سال از آغاز آن هنوز به سرانجام نرسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>