اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مبدل حرارتی سردکن روغن

مبدل حرارتی سردکن روغن:

انواع:
مبدل حرارتی سردکن روغن داغ معمولا در دو نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب) و هوا خنک طراحی و ساخته می شود.

در برخی مدل ها نیز از مبدل حرارتی مستغرق با کویل مارپیچ استفاده می شود. در ظرفیت های کم از نوع هوا خنک و در ظرفیت های انتقال حرارت زیاد از نوع پوسته و لوله به عنوان مبدل حرارتی روغن داغ استفاده می شود.

برخی از مهم ترین کاربردهای آنها عبارتند از:

  • مبدل حرارتی روغن هیدرولیک.
  • مبدل حرارتی روغن گیربکس و موتور.
  • خنک کننده روغن ترانس برق.
  • روغن ماشین آلات و فرآیند کارخانه.
  • روغن خنک کننده.
  • روغن گرم کننده.

و هر نوع کاربردی که در آن یکی از سیالات جاری در مبدل، روغن باشد.

مبدل حرارتی سردکن روغن از نوع هوا خنک:
این مبدل از یک رادیاتور حاوی روغن داغ و یک یا چند فن تشکیل شده است که با دمیدن هوا از میان کویل ها، حرارت از روغن گرفته می شود.

همانطور که گفته شد در ظرفیت های کم که استفاده از نوع پوسته و لوله صرفه اقتصادی ندارد از این نوع استفاده می گردد که پاکسازی دوره ای آن نسبت به نوع پوسته و لوله آسان تر است. در ضمن در کاربردهایی که آب کافی جهت خنک کاری وجود نداشته باشد نیز از نوع هوا خنک استفاده می شود. این مبدل ها با نام درای کولر نیز شناخته می شوند.

مبدل حرارتی روغن داغ از نوع پوسته و لوله (Shell and Tube):
نوع پوسته و لوله از تعدادی لوله (تیوب یا کویل) که درون یک بدنه فلزی (پوسته) قرار دارد تشکیل شده است. از درون کویل معمولا روغن داغ و از اطراف آن که در واقع همان داخل پوسته است معمولا آب عبور می کند تا روغن حرارت خود را بدون تماس فیزیکی به آب دهد.

نوع پوسته و لوله به برج خنک کننده نیز نیاز دارد زیرا آبی که گرمای اضافی را از روغن داغ می گیرد باید در دستگاه برج خنک کننده خنک شود تا بتواند دوباره به مبدل برگشته و گرما را از روغن بگیرد و این سیکل دائما تکرار شود.

نوع پوسته و لوله چندین مزیت نسبت به نوع هوا خنک دارد که عبارتند از:

راندمان بالاتر
زیرا در مبدل پوسته و لوله، حرارت روغن به آب و در مبدل هوا خنک به هوا منتقل می شود که ضریب انتقال حرارت جابه جایی در مایعات (آب) بسیار بیشتر از گازها (هوا) است.

قابلیت تحمل دماها و فشارهای بالا:
مبدل حرارتی سردکن روغن از نوع پوسته و لوله قابلیت تحمل دماها و فشارهای بسیار بالا را دارد. هر چند در مدار آن باید از شیر اطمینان افزایش فشار (در صورت لزوم) استفاده شود.

قیمت کمتر:
معمولا در ظرفیت برابر، نوع پوسته و لوله قیمت تمام شده پایین تری نسبت به نوع هوا خنک دارد زیرا در نوع هوا خنک برای افزایش مقدار انتقال حرارت، سطح تبادل کننده حرارت که همان لوله ها و پره های روی آن است باید بیشتر در نظر گرفته شود.

مراحل طراحی و ساخت مبدل حرارتی سردکن روغن:
مهم ترین گام قبل از طراحی و ساخت مبدل حرارتی روغن داغ، محاسبه ظرفیت مورد نیاز است که با توجه به شدت جریان روغن، دمای ورودی، دمای دلخواه خروجی و … تعیین می شود. از جمله موارد مهم دیگر، محل و موقعیت نصب مبدل است که باید قبل از طراحی مد نظر قرار داده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>