اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در دهه های گذشته، مواد پلیمری کاربردهای فراوانی در صنعت نساجی پیدا کرده اند. استفاده از پلیمرها، تولید الیاف با ویژگی های مختلفی مثل مقاومت حرارتی بالا، استحکام بالا و… را در این صنعت میسر ساخته است. از پلیمرهای مصنوعی پرکاربرد در صنایع نساجی می توان به الیاف و گرانول پلی پروپیلن، الیاف پلی استر، نایلون، و الیاف اکریلیک اشاره کرد. در ادامه به پرکاربردترین گریدهای مواد پلیمری که در صنعت نساجی به کار می روند اشاره می کنیم.

پلی پروپیلن در نساجی
الیاف پلی پروپیلن که از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن به صورت یک پلیمر خطی تهیه می شود، به اختصار پ.پ نامیده می شود و در صنعت نساجی کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه پرکاربردترین گریدهای پلی پروپیلن که در صنعت نساجی استفاده می شود، آورده شده است.

1-پلی پروپیلن هموپلیمر HP 552R
پلی پروپیلن HP552R یک پلی پروپیلن هموپلیمر با جریان پذیری بالاست که برای تولید الیاف استیپل و CF و BCF مورد استفاده قرار می گیرد. مواد HP552R برای ذوب ریسی با سرعت متوسط و بالا کاربرد دارد.

پلی پروپیلن هموپلیمر با اینکه استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به پلی پروپیلن کوپلیمر دارد ولی نقطه ضعف اصلی آن مقاومت ضربه ای آن است. در واقع پلی پروپیلن هموپلیمر، شکننده تر از پلی پروپیلن کوپلیمر است.

ویژگی پلی پروپیلن 552R
همگن بودن، اکستروژن پایدار

کاربرد مواد 552R
پارچه های بافت، پوشک، کاربردهای بهداشتی پزشکی و دستمال مرطوب مناسب است. این گرید در ایران توسط پتروشیمی های جم، نوید زرشیمی، مارون و شازند اراک تولید می شود.

2-پلی پروپیلن هموپلیمر HP 510L
پلی پروپیلن HP 510L یا مواد 510L یک پلی پروپیلن هموپلیمر اکستروژن گرید با جریان پذیری متوسط است که جهت تولید تسمه و مونوفیلامنت و فیلم و ورق به کار می رود.

پلی پروپیلن هموپلیمر با اینکه استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به پلی پروپیلن کوپلیمر دارد ولی نقطه ضعف اصلی آن مقاومت ضربه ای آن است. پلی پروپیلن هموپلیمر به دلیل تبلور بالا و مقاومت ضربه ای پایین گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای نساجی و یا ورق ها و فیلم های نازک است. در این نوع کاربردها بیشتر به استحکام کششی نیاز است و ضعف مقاومت ضربه ای اهمیتی ندارد.

ویژگی پلی پروپیلن 510L
خواص مکانیکی و جریان خوب

کاربرد مواد 510L
طناب، انواع گونی، تسمه و…

این گرید در ایران توسط پتروشیمی های جم، نوید زرشیمی، مارون و شازند اراک تولید می شود.

3-پلی پروپیلن هموپلیمر C30S
پلی پروپیلن C30S یا مواد C30S یک پلی پروپیلن هموپلیمر اکستروژن گرید با جریان پذیری متوسط است که جهت تولید تسمه و مونوفیلامنت و فیلم و ورق به کار می رود.

پلی پروپیلن هموپلیمر به دلیل تبلور بالا و مقاومت ضربه ای پایین گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای نساجی و یا ورق ها و فیلم های نازک است. در این نوع کاربردها بیشتر به استحکام کششی نیاز است و ضعف مقاومت ضربه ای اهمیتی ندارد. فیلم های کشش یافته از دو جهت و الیاف پروپیلن و انواع گونی و تسمه و … از جمله کاربردهای پلی پروپیلن هموپلیمر است.

ویژگی پلی پروپیلن C30S
گرید در تماس با غذا، جریان پذیری خوب و فرآیند پذیری خوب

کاربرد مواد C30S
نخ فیلم، ورق

این گرید در ایران توسط پتروشیمی های مارون و جم تولید می شود.

4-پلی پروپیلن هموپلیمر Z30S
پلی پروپیلن Z30S یا مواد Z30S یک پلی پروپیلن هموپلیمر با جریان پذیری بالاست که جهت تولید الیاف استیپل و CF و BCF مورد استفاده قرار می گیرد. این گرید جهت ذوب ریسی با سرعت متوسط و بالا کاربرد دارد.

پلی پروپیلن هموپلیمر با اینکه استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به پلی پروپیلن کوپلیمر دارد ولی نقطه ضعف اصلی آن مقاومت ضربه ای آن است. پلی پروپیلن هموپلیمر به دلیل تبلور بالا و مقاومت ضربه ای پایین گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای نساجی و یا ورق ها و فیلم های نازک است.

ویژگی پلی پروپیلن Z30S
همگن بودن، اکستروژن پایدار

کاربرد مواد Z30S
پارچه های بافت، پوشک، کاربردهای بهداشتی پزشکی و دستمال مرطوب مناسب است.

این گرید در ایران توسط پتروشیمی های جم، مارون و شازند اراک تولید می شود.

5-پلی پروپیلن هموپلیمر CR380
پلی پروپیلن CR380 یک پلی پروپیلن هموپلیمر است که بیشتر در نساجی به ویژه در تولید منسوجات بی بافت کاربرد دارد.

ویژگی پلی پروپیلن CR380
میزان جریان ذوب بالا با توزیع وزن مولکولی باریک

کاربرد مواد CR380
برای پارچه های غیر بافته شده برای پوشک، کاربردهای بهداشتی، پزشکی، پارچه های محافظ برای کاربردهای کشاورزی، صنعتی و پزشکی مناسب است.

این گرید در ایران توسط پتروشیمی پلی نار تولید می شود.

6-پلی پروپیلن هموپلیمر 1102XK
پلی پروپیلن 1102XK یا مواد 1102XK یک پلی پروپیلن هموپلیمر است که جهت تولید تسمه و الیاف صنعتی و فرش به کار می رود.

ویژگی پلی پروپیلن 1102XK
اکستروژن پایدار، مقاومت بالا

کاربرد مواد 1102XK
تولید تسمه و الیاف صنعتی و فرش

این گرید در ایران توسط پتروشیمی رجال تولید می شود.

پلی اتیلن ترفتالات (پت) در نساجی
پلی اتیلن ترفتالات (پت) پلیمری است که در بیشتر کشور ها برای تولید الیاف پلی استر(70 درصد) رزین بطری (22 درصد) فیلم (6 درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (2 درصد) به کار رفته، ولی در ایران این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی استفاده می شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز، تولید بطری های پلاستیکی از این ماده کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. در ادامه پرکاربردترین گریدهای پت که در صنعت نساجی استفاده می شود، آورده شده است.

1-پلى اتیلن ترفتالات TG645
مواد (TG645 (TG640N یک پلی اتیلن ترفتالات گرید الیاف است که طی فرایند پلیمریزاسیون پیوسته مذاب تولید شده است. این گرید در تولید انواع فیلامنت و الیاف پلی استر و اسپان باند کاربرد دارد.

خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه PET مانند استحکام مکانیکی بالا استحکام اتصالات، شفافیت، وزن سبک، بی خطر بودن آن از نظر سمیت و نفوذ ناپذیری در برابرCO2 سبب شده است که به طور گسترده ای در ساخت فیلم های عکاسی، بطری های نوشیدنی و الیاف به کار رود.

ویژگی پت TG645
استحکام بالا

کاربرد TG640N
انواع فیلامنت و الیاف پلی استر و اسپان باند

این گرید در ایران توسط پتروشیمی تندگویان تولید می شود.

2-پلی اتیلن ترفتالات TG641
پلی اتیلن ترفتالات (TG641 (TG640S یا مواد TG641 یک پلی اتیلن ترفتالات گرید (پت- PET) الیاف است که طی فرایند پلیمریزاسیون پیوسته مذاب تولید شده است. این گرید در تولید انواع فیلامنت و الیاف پلی استر و اسپان باند کاربرد دارد.

ویژگی پت TG641
رنگ نیمه مات و استحکام مناسب جهت تولید انواع الیاف و نخ

کاربرد PET TG641
انواع فیلامنت و الیاف پلی استر و اسپان باند

این گرید در ایران توسط پتروشیمی تندگویان تولید می شود.

جمع بندی
الیاف پلیمری کاربردهای بسیار زیادی را در صنعت نساجی پیدا کرده است. استفاده از پلیمرها، تولید الیاف با ویژگی های مختلف را در این صنعت میسر ساخته است. الیاف های مصنوعی پرکاربرد در صنایع نساجی الیاف پلی پروپیلن، الیاف پلی استر، نایلون، و الیاف اکریلیک هستند. در این مقاله به معرفی الیاف پلی پروپیلن و الیاف پت پرداختیم و در آخر به پرکاربردترین گریدهای مواد پلیمری در نساجی اشاره کردیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>