اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در تعدادی از خواص اصلی مانند مقاومت در برابر جریان برق، مواد شیمیایی، حرارت، نقطه ذوب و موارد مصرفی آن ها در صنایع مختلف با توجه به ماهیتشان است. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که پلی پروپیلن یا پلی اتیلن کدام یک بهتر است؟ باید پاسخ داد که مسئله بهتر بودن نیست، در حقیقت نکته اینجاست که کاربرد شما از این دو محصول چیست؟ وقصد تولید چه نوع محصولاتی را دارید؟
هر دو محصول، ماده ای پلیمری هستند که معمولاً برای تولیدات با میزان بالا استفاده می شوند. البته انواع دیگری از مواد پلیمری مانند پلی استایرن، پی وی سی هستند که در مقایسه با پلی اتیلن و پلی پروپیلن، به علت گران تر و تخصصی تر بودن، در تناژ کم استفاده می شوند.

گرانول پلی پروپیلن (PP) و گرانول پلی اتیلن (PE) در زمینه پلاستیک های مورد استفاده برای کالاهای مصرفی، نسبت به پلی استایرن و پی وی سی بسیار محبوب تر هستند. این دو ماده در رده پلیمرهای ترموپلاستیک و نیمه بلورین قرار دارند، که در صنایع مختلف به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله مفاهیم برجسته ای از تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن و همچنین سایر ویژگی های این دو ماده عنوان می شوند که آگاهی از این نکات می تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب یکی از این دوماده برای کسب و کار شما باشد. لطفاً با ما همراه باشید.

حقایق جالب در مورد تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن
پلی اتیلن
پلی اتیلن ماده ای پلیمری است که از مونومر اتیلن ساخته می شود. فرمول شیمیایی آن C2H4)n) و نام مختصر آن PE است. PE به عنوان پرکاربردترین پلاستیک در سرتاسر جهان شناخته شده است. هر چند که همه پلاستیک ها از جنس PE نیستند.
پلی اتیلن ماده ای پایدار است که خواصی مانند نقطه ذوب بسیار کم، عایق الکتریکی و خاصیت کشسانی داراست. از این محصول در صنایع اتومبیل سازی و همچنین در صنایع بسته بندی مواد غذایی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. تقریباً 70 درصد آن در بسته بندی های غذایی، ظروف غذا، پالت و حتی جعبه و بطری استفاده می شود. پلی اتیلن در مقایسه با پلی پروپیلن انعطاف پذیرتر است و به تولید کننده امکان انتخاب بافت یا بافندگی را می دهد. این الیاف رطوبت کمی داشته و در شرایط مرطوب و خشک مقاومت کششی یکسانی از خود نشان می دهند.

انواع پلی اتیلن
پلی اتیلن به چندین شکل اصلی شناخته شده است:

1- پلی اتیلن LDPE با چگالی کم (دامنه چگالی 0.94-0.91 گرم بر سانتی متر مکعب)

این پلی اتیلن نسبتاً نرم است و برای تولید جعبه های نرم و ظروف، کیسه های پلاستیکی و ورق های بسته بندی از آن استفاده می شود.

این پلی اتیلن نسبتاً نرم است و برای تولید جعبه های نرم و ظروف، کیسه های پلاستیکی و ورق های بسته بندی از آن استفاده می شود.

2- پلی اتیلن خطی LLDPE با چگالی کم (محدوده چگالی 0.925 تا 0.915 گرم بر سانتی متر مکعب)

این ماده نسبت به LDPE در برابر ضربه مقاوم تر بوده و می تواند در ورق های با اشل نازک تر تولید شود. LLDPE اگرچه در برابر شرایط محیطی مقاومت بیشتری دارد، اما پردازش آن ها دشوارتر است. کاربرد این محصول در تولید لایه های نازک ورق و کیف، اسباب بازی، درب بطری و قوطی، انواع سطل و پوشش کابل ها، سیم ها و لوله ها است.

این ماده نسبت به LDPE در برابر ضربه مقاوم تر بوده و می تواند در ورق های با اشل نازک تر تولید شود. LLDPEگرچه در برابر شرایط محیطی مقاومت بیشتری دارد، اما پردازش آن ها دشوارتر است. کاربرد این محصول در تولید لایه های نازک ورق و کیف، اسباب بازی، درب بطری و قوطی، انواع سطل و پوشش کابل ها، سیم ها و لوله ها است.

3-پلی اتیلن HDPE با چگالی بالا (دامنه چگالی 0.965 تا 0.941 گرم بر سانتی متر مکعب)

این ماده نسبت به نمونه های قبلی مقاوم و سخت تر است و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم عمل می کند. از HDPE در تولید ظروف شیر، ظروف شوینده، ظروف زباله، لوله های آب، پالت و جعبه استفاده می شود. یکی از نکات برجسته این محصول این است که خصوصیات مکانیکی خود را در دماهای پایین (زیر صفر درجه) حفظ می کند، لذا به دلیل داشتن این خاصیت، از پلی اتیلن HDPE برای ذخیره سازی محصولات در دماهای در دراز مدت استفاده می شود.

این ماده نسبت به نمونه های قبلی مقاوم و سخت تر است و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم عمل می کند. یکی از نکات برجسته این محصول این است که خصوصیات مکانیکی خود را در دماهای پایین (زیر صفر درجه) حفظ می کند، لذا به دلیل داشتن این خاصیت، از پلی اتیلن HDPE برای ذخیره سازی محصولات در دماهای در دراز مدت استفاده می شود.

4- پلی اتیلن با تراکم چگالی متوسط MDPE، پلی اتیلن متقاطع (PEX) و پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا (UHMWPE)، از دیگر انواع پلی اتیلن ها هستند که به علت رقابت کم بین این 3 محصول، توضیحات آن ها از حوصله این مطلب خارج است.

پلی پروپیلن
پلی پروپیلن (PP) پلیمری است که از پروپیلن مونومر ساخته می شود. این محصول یک ترموپلاستیک است که از نظر میزان تولید جهانی بعد از پلی اتیلن در مقام دوم قرار گرفته است. تولید صنعتی پلی پروپیلن با ماده اولیه پروپن آغاز می شود. متداول ترین روش برای ایجاد پلی پروپیلن جامد، عبور پروپن از بستر سیال پرشده از کاتالیزورهای جامد است که توسط فرآیند پلیمریزاسیون به صورت رشد زنجیره ای آغاز می شود. محصول به دست آمده ی این فرآیند پودر سفیدی است، که در ادامه پودر سفید را ذوب کرده و برای توزیع نهایی آن را به صورت گرانول (گلوله) روانه بازار می کنند.

پلی اتیلن برای اولین بار 20 سال قبل از تولید پلی پروپیلن تولید شده بود، در حالی که توسعه پلی اتیلن کند و تقریباً در حالت سکون بود، پلی پروپیلن از پیشرفت و توجه بسیار زیادی بهره مند شد. در واقع دانشمندان به طور مداوم در حال یافتن خواص جدیدی در این ماده بودند و توانستند روش های تولید جدید این محصول را کشف کنند. پلی پروپیلن توانایی بسیار منحصر به فردی دارد. می تواند از طریق روش های مختلف تولید شود و در بسیاری از صنایع مانند بسته بندی، قالب تزریق و فیبر مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی های خاص این محصول شامل شفافیت، مقاومت مکانیکی، سفتی، زمان کوتاه سیکل فرآیند تولید و ساخت محصولات دیواره نازک است که توانسته مزیت های آن را دوچندان کند.

پلی پروپیلن به دلیل ماهیت عایق الکتریکی، برای ساخت لوازم الکترونیکی بسیار مفید است. علاوه براین در صنعت بسته بندی، ساخت الیاف، فرش، طناب، لباس و اثاثیه یا لوازم داخلی بسیار ارزشمند است، همچنین صنعت خودرو و لوازم خانگی نیز ده درصد از این ترموپلاستیک را مصرف می کنند. با این حال، این محصول پلیمری در برابر حرارت مقاوم نیست و قابلیت اشتعال فوق العاده ای دارد.

پلی پروپیلن (PP) پلیمری است که از پروپیلن مونومر ساخته می شود. این محصول یک ترموپلاستیک است که از نظر میزان تولید جهانی بعد از پلی اتیلن در مقام دوم قرار گرفته است.


پلی اتیلن یا پلی پروپیلن، کدام بیشتر استفاده می شود؟
به طور عمومی بیشتر شرکت ها در درجه اول از پلی اتیلن سنگین (HDPE) و انواع پلی پروپیلن (PP) برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. وقتی صحبت از پلاستیک HDPE و PP می شود، شباهت های زیادی وجود دارد که باعث می شود، خریداران این دو ماده را با یکدیگر اشتباه بگیرند. لکن تصمیم گیری اشتباه بین پلاستیک های HDPE و PP می تواند منجر به تفاوت فاحشی در کیفیت محصولات نهایی شما شود. به همین دلیل، درک آنچه که HDPE و PP را ازهم جدا می کند، و همچنین شناخت مزایای ذاتی هر ماده می تواند برای کسب و کار شما مهم باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله ای دیگر به طور کامل به بررسی مزایای هر دو ماده و تفاوت های خاص آن ها اشاره خواهد شد، تا در انتخاب مواد اولیه مناسب برای نیازهای تجاری خود دچار زیان و ضرر نشوید.

شباهت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن
پلی اتیلن و پلی پروپیلن دارای برخی خصوصیات مشترک، مانند عمر طولانی، کیفیت بالا و انعطاف پذیری هستند که این خصوصیات باعث شده تا در بیشتر بخش ها و صنایع به عنوان ماده اولیه پلیمری پرکاربرد مورد استفاده قرار گیرند. همچنین هر دو از الیافی موسوم به الفین تشکیل شده اند، که در صورت ترکیب با مواد دیگر، مایعات روغنی را تولید می کنند.

تفاوت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن
پلی پروپیلن به دلیل داشتن خواص خمیدگی، نرم شدن در برابر گرما و مقاومت در برابر ضربه، معمولاً در دمای بالاتر از صفر درجه سانتیگراد استفاده می شود و این مهم ترین تفاوت پلی اتیلن و پلی پروپیلن است.

در ادامه به طور کامل تفاوت های این دو ماده آورده شده است:

  • پلی پروپیلن از مخلوط مونومرهای پروپیلن و پلی اتیلن از مخلوط مونومرهای اتیلن ساخته می شود.
  • پلی پروپیلن فرمول شیمیایی (C3H6)nو پلی اتیلن ((C2H4 است
  • پلی پروپیلن دومین کالای پلاستیکی مورد استفاده در جهان و پلی اتیلن کالای اول است.
  • پلی اتیلن دارای خصوصیات فیزیکی است که به آن اجازه می دهد تا در دماهای پایین قابل استفاده باشد. اما پلی پروپیلن این توانایی را ندارد و در دماهای بالاتر از آن استفاده می شود.
  • پلی اتیلن عایق الکتریکی خوبی است، اما به راحتی از نظر الکترواستاتیکی شارژ می شود (که می توان با افزودن گرافیت، کربن سیاه یا عوامل ضد استاتیک این پارامتر را کاهش داد). درمقابل پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن یک عایق الکتریکی بد است.
  • وزن پلی پروپیلن ها در مقایسه با پلی اتیلن ها سبک تر است.
  • پلی اتیلن در مقایسه با نقطه ذوب بالاتر پلی پروپیلن دارای نقطه ذوب کمتری است.
  • پلی پروپیلن در مقایسه با پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلالهای آلی مقاوم تر است.
  • پلی پروپیلن خالص، بدون خاصیت کششی است و به طور کلی سفت تر از پلی اتیلن است.
  • PP بسیار ارزان و PE بسیار گران است.
  • از پلی پروپیلن بیشتر در صنایع اتومبیل و بسته بندی، لولا، لوازم خانگی و اسباب بازی، فرش، الیاف، کلاه، کاغذهای مصنوعی و غیره استفاده می شود و از پلی اتیلن در کیسه های پلاستیکی، ظروف غذا، بطری ها، فیلم ها، جعبه های مواد غذایی و غیره استفاده می شود

جمع بندی
وقتی صحبت از خرید PP و PE می شود بهتر است با شناخت و آگاهی از نوع کاربرد و محصول مورد نظر، دست به انتخاب و خرید این محصولات زده شود تا از متحمل شدن ضررهای اقتصادی ثانویه جلوگیری شود.
در مجموع، اگرچه پلی پروپیلن و پلی اتیلن دارای چند ویژگی فیزیکی هستند، ولی از نظر ماهیت و نحوه استفاده کاملاً متفاوت هستند. PP انعطاف پذیرتر و PE استحکام بیشتری دارد. PP نیز ماهیت کشسانی دارد اما PE پایدار است. با این حال درآخر هر دو محصول پلاستیکی به میزان سهم خود در بازار مهم و پرکاربرد هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>