اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آجر

شوره آجر نما یکی از عوامل مخرب نمای ساختمان است که منجر به فرسوده شدن نما در مدت زمان کوتاهی می شود. شوره ماده ای پودری و معمولاً سفید رنگ است که از هزاران سال پیش تاکنون بر روی دیوارهای بنایی ظاهر شده و همواره سبب ایجاد مشکلاتی بوده است. شوره آجر نما در حقیقت رسوب نمک های محلول در آب است که در اثر تبخیر آب بر روی سطح دیوارهای بنایی باقی می ماند.

این ماده معمولاً همزمان با ساخت ساختمان یا مدتی پس از اتمام ساخت بر روی نمای ساختمان ظاهر می شود. شوره آجر نما بسته به نوع نمک می تواند به رنگ های سبز - قهوه ای یا زرد باشد. معمول ترین نوع شوره آجر نما، شوره سفید یا سفیدک است.

از زمان های گذشته تاکنون تلاش های بسیاری برای حل مشکل شوره انجام گرفته، هزینه های زیادی صرف شده و آزمایشات فراوانی صورت گرفته است. هرچند تاکنون هیچ راه حل قطعی برای جلوگیری از ایجاد شوره آجر نما کشف نشده اما چگونگی تشکیل، روش های جلوگیری و حذف آن در صورت ایجاد، بررسی شده است.

اثر نمک های محلول در ایجاد شوره آجر نما

در آجر معمولاً سولفیدها و به ویژه پریت (سولفید آهن) وجود دارد. این سولفیدها در حین پخت اکسیده می شوند و SO3 را تولید می کنند. SO3 با اکسیدهای بازی موجود در رس واکنش می دهد و سولفات های کلسیم، سدیم، پتاسیم و سولفات منیزیم را ایجاد می کند. سولفات های سدیم، پتاسیم و منیزیم هنگامی که حرارت پخت آجر در کوره از 950 درجه بالاتر می رود آزاد می شوند، در حالی که سولفات کلسیم به حرارت حداقل 1200 درجه برای آزاد شدن نیاز دارد. معمولاً حرارت پخت آجر از 950 تا 1200 درجه متغیر است بنابراین از بین سولفات های کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم موجود در آجر، تنها سولفات کلسیم در بعضی مواقع و در مقادیر کم بر روی آجر ظاهر می شود.

وقتی که شوره بر روی دیوار ظاهر می شود اغلب به اشتباه عامل آن، تنها آجر شناخته می شود. درحالی که نمک های محلول در ملات و دوغاب، شن و آب مورد استفاده نیز ممکن است باعث ایجاد شوره آجر شوند. دو عامل مهم در ایجاد شوره آجر نما تأثیر دارد.

  • تشکیل شوره در اثر حرکت نمک های محلول از خاک به سمت آجر.
  • تشکیل شوره در اثر نفوذ آب به قسمت بالای دیوار.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>