اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هواپیما

هواپیماهای باربری
هواپیماها در ابعداد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. برخی بسیار بزرگ و برخی بسیار کوچک هستند. هواپیماها برای جابه جایی افراد و بار و … استفاده می شوند، اما برای جا به جایی خود هواپیماها از چه چیزی استفاده می‌شود؟

آیا تابحال به این فکر کردید که وقتی هواپیمایی تازه خریداری می شود یا دچار مشکل می شود چطور آن را جا به جا می کنند؟ قطعات و اجزای هواپیماها و اشیاء سنگین مثل تانک و لوکوموتیو و … چطور جابجا می‌شوند؟ در این مطلب می خواهیم با هواپیماهای باربری غول پیکری آشنا شویم که آنقدر بزرگ و قوی هستند که می توانند هواپیماهای دیگر را کول کنند و تا مقصد برسانند!

هواپیماهای باربری یا هواپیماهای باری همانطور که از اسمش پیداست برای حمل بار و محموله های مختلف استفاده می شوند. از آنجا که این هواپیماها اختصاصا برای حمل بار طراحی می شوند تا حمل انسان، معمولا امکانات ویژه ای برای افراد ندارند و عموما یک یا چند درب بزرگ برای بارگیری و تخلیه محصولات و کالاها دارند. همچنین در برخی مدل‌ها دماغه این هواپیماها باز می شوند و به عنوان درب برای تخلیه و بارگیری استفاده می شوند. این هواپیماها ویژگی های خاصی دارند که آن ها را از هواپیماهای مسافربری متمایز می کند. یکی از بارزترین تفاوت‌های هواپیماهای باربری ظاهر چاق و چله آن‌هاست! این هواپیماها بدنه پهن و بزرگی دارند که فضای داخلی بیشتری برای حمل بار در اختیارشان قرار می دهد. همچنین بال هواپیماهای باربری کمی بالاتر قرار دارند، در نتیجه قسمت خروجی بار نزدیک زمین قرار می گیرد. همینطور تعداد چرخ‌های بیشتر به آن ها امکان فرودی امن و راحت در موقعیت‌های پیش بینی نشده را می دهد. طراحی این هواپیماها به گونه ای است که تحمل حمل وزن بسیار بالا را داشته باشند و بتوانند این وزن را تعدیل کند.

آنتونوف 225، بزرگ ترین هواپیمای باربری جهان
بزرگ ترین و سنگین ترین هواپیمای باربری جهان، آنتونوف 225 مریا (Antonov An-225 Mriya) است که در سال 1988 وارد صنعت هواپیمایی روسیه شد. آنتونوف 225 به منظور تقویت و حمل شاتل‌های فضایی در برنامه فضایی شوروی سابق طراحی شده بود. این هواپیمای باربری غول پیکر قادر است اشیاء و بارهای فوق سنگین را حمل کند. هواپیمای آنتونوف می تواند تا 250000 کیلوگرم در داخل کابین و 200000 کیلوگرم در روی بدنه به حمل و جابه جایی بار بپردازد. آنتونوف 225 از آن زمان وظیفه باربری و حمل ناوگان هواپیمایی آنتونوف را بر عهده گرفته است.

این هواپیمای باری زحمتکش! کلیه اشیاء سنگین مثل لوکوموتیو و ژنراتورهای 150 تنی را روی دوشش می‌گذارد و با خود حمل می کند. همچنین در مواقع اورژانسی به کمک سازمان‌های امدادرسان بین المللی می رود و مقادیر بالای آذوقه و کمک‌های اولیه را در یک پرواز به مناطق مورد نظر می رساند. در سال 2001 این هواپیمای باربری غول پیکر توانست رکورد جدیدی در زمینه حمل بار از خود به جا بگذارد: آنتونوف 4 تانک را که روی هم رفته 253٫82 تن وزن داشتند در ارتفاع 2 کیلومتری و با سرعت 763 کیلومتر در ساعت با خود حمل کرد. در سال 2009 نیز آنتونوف 225 توانست یک ژنراتور 189 تنی را با موفقیت جابجا کند. این بار، سنگین ترین محموله ای بود که تابحال توسط یک هواپیمای باربری حمل شده بود.

هواپیما

آنتونوف 124
هواپیمای باربری آنتونوف 124 یکی دیگر از باربرهای قدرتمند است. این هواپیما تاکنون برای حمل و جابه‌جایی موشک های اطلس 5، ماهواره‌ها و سایر هواپیماها مورد استفاده قرار گرفته است. در ماه می 1987 آنتونوف 124 توانست وزن بالای 455000 کیلوگرم را در یک پرواز و بدون نیاز به سوخت گیری مجدد حمل کند. این پرواز 25 ساعت و 30 دقیقه طول کشید و آنتونوف 124 رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. اگر طرفدار فیلم‌های جیمزباندی باشید جالب است بدانید که آنتونوف 124 در فیلم «روزی دیگر بمیر» نیز نقش آفرینی کرده است!

هواپیما

سوپر گوپی، هواپیمای غول پیکر ناسا
هواپیمای سوپر گوپی (Super Guppy) عمدتا برای حمل قطعات و وسایل مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی و پروژه فضاپیمای اوریون (Project Orion) ناسا مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان ناسا طی توافقنامه ای این هواپیمای غول پیکر را از آژانس فضایی اروپا تحویل گرفته است.

این هواپیمای دلفین شکل توسط صنایع هواپیما سازی ایرباس ساخته شده و آژانس فضایی اروپا این هواپیما را برای جبران بخشی از هزینه‌های ناسا به این سازمان داده است. هواپیمای سوپر گوپی جدید، آخرین ورژن از هواپیماهای باربری گوپی است که توسط ناسا مورد استفاده قرار گرفته اند. هواپیماهای گوپی دیگری نیز قبلا برای حمل قطعات فضاپیماها مورد استفاده قرار گرفته اند.

برخی از آن ها عبارتند از جمینی (Gemini)، آپولو (Apollo) و اسکای لب (Skylab).

هواپیما

هواپیمای شاتل بر
هواپیمای شاتل بر (SCA) یکی از دیگر از هواپیماهای باربری هستند که در ناسا استفاده می شوند. هواپیمای شاتل بر در واقع یک هواپیمای بوئینگ 747 است که ناسا تغییرات زیادی در آن به وجود آورده است و برای حمل شاتل‌های فضایی ناسا مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیماها شاتل‌ها را از مقر فرماندهی به مکان پرتاب شاتل و سایر مکان‌ها منتقل می کند.

هواپیما

ایرباس بلوگا، نهنگ سفید باری
یکی دیگر از هواپیماهای باربری غول پیکر هواپیمای ابرترابری ایرباس بلوگا (Airbus Beluga) است. این هواپیما به دلیل ظاهر جالبی که دارد به «نهنگ سفید» نیز شهرت دارد، هرچند بیشتر به دلفین شباهت دارد تا نهنگ!

وظیفه اصلی این هواپیمای نهنگی این است که قطعات و اجزای آماده هواپیما را برای مونتاژ نهایی به سرتاسر اروپا حمل کند. نهنگ بلوگا قادر است بارهایی به وزن 47 تن را تا برد 900 مایل (1448 کیلومتر) با خود حمل کند. اما برای کارهای دیگر هم استفاده می شوند، مثل جابه جایی قطعات ایستگاه فضایی، آثار هنری بزرگ و ظریف، ماشین آلات صنعتی و هلیکوپتر!

هواپیما

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>