اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش های متعددی برای حمل و نقل بین المللی کالا وجود دارد. برای ارسال بار به صورت داخلی یا بین المللی، انتخاب بهترین مسیر در مرحله اول قرار دارد. انتخاب بهترین مسیر با رعایت فاکتور هایی از قبیل فاصله، قیمت، مراحل ادرای، حجم و میزان کالا، نوع کالا و.... انجام می شود.خدماتی که توسط هواپیما ها انجام می شود محدوده وسیعی از انواع سرویس های حمل و نقل مسافر و کالا تجاری و غیر تجاری را شامل می شود.

خدمات پست هوایی یکی از روش های ارسال سریع بسته های پستی به مناطق دور در کوتاهترین زمان است. این سرویس ها شامل پست اکونومی و پست اکسپرس می شود. از مزیت های پست اکسپرس می توان به امکان ارسال به سرتا‌سر کشور، ارسال سریع در کوتاهترین زمان، ارزان و مقرون به صرفه بودن و قابلیت رهگیری مرسولات پستی در هر لحظه از طریق سیستم رهگیری آنلاین اشاره کرد. پست اکونومی برای آن دسته از مشتریان محترم که اضطرار زمانی جهت تحویل بسته هایشان نداشته و همچنین به دنبال کاهش هزینه مراسلات خود هستند.

آمار و اطلاعاتی که در بخش حمل و نقل هوایی کاربرد دارد شامل:
مسافران ورودی و خروجی فرودگاههای داخلی و بین المللی، میزان بار حمل شده توسط این بخش، مسافرحمل شده توسط شرکت های هواپیمایی و... می باشد.

فعالیت در زمینه ی حمل و نقل هوایی در ایران، با تأسیس اولین شرکت هواپیمایی به نام هواپیمایی ملی ایران در سال 1323 که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، "شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران" نامیده شد، مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر شرکت مذکور، شرکت هواپیمایی آسمان از سال 1359، شرکت های ایران ایرتور، پیام، کاسپین، کیش ایر، ساها و سفیران از سال 1371 و شرکت ماهان ایر از سال 1372، شروع به فعالیت در زمینه حمل و نقل هوایی کرده اند که آمارهای مربوط به آن، از طریق سازمان هواپیمایی کشوری ارائه می شود.

خدمات ترانزیت هوایی با استفاده از هواپیماهای مخصوص باربری و حمل مسافر انجام می شود. هواپیما های ایرباس A340، ایرباس A320، BOEING 727، BOEING 737، FOKKER 100 و ATR 72 از جمله ناوگان حمل هوایی مسافر محسوب می شوند که در کشور ایران کاربرد دارند.

عملیات هوایی حمل مسافر و کالا که با گذر از مرزهای کشور انجام می شود با استفاده از گواهینامه های داخلی و بین المللی صورت می گیرد که از صحت ارائه خدمات اپراتوری، تولید ارزش، تعمیر و نگهداری، آموزش و... اطمینان حاصل می نماید.

خدمات شرکت های هواپیمایی در زمینه ی ترانزیت:

خدمات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی حمل هوایی کالا شامل واردات، صادرات و چارتر بار می باشد. مدارک مورد نیاز جهت اخذ اسناد حمل و دریافت محموله ترابری شده در وبسایت رسمی هما درج شده است. لازم به ذکر است که این خدمات در دو بخش متمایز فریت داخلی و بین المللی ارائه می شوند.

اما خدماتی که در شرکت هواپیمایی آسمان ارائه می شود شامل حمل و نقل کالاهای غیر همراه (فریت) می‌باشد به این معنی که مردم می توانند با مراجعه به شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه ها و یا دفاتر نمایندگی آسمان در سطح شهر، نسبت به ترانزیت انواع کالا یک پالت، یک کارتن و یا هر مقدار بار از جمله محصولات کارخانجات، روزنامه و مطبوعات، میوه و تره بار، لوازم پزشکی، دارو لوازم یدکی، لوازم منزل، حیوانات زنده و جسد انسان و …. را به کلیه مقاصد شبکه پروازی شرکت های هوایی ارسال دارند و در زمان مناسب فرد معرفی شده در مقصد نسبت به تحویل آن اقدام نماید.

شرکت خدمات هوایی پیام خدمات حمل و نقل هوایی را در حیطه ی گمرک (انبارداری، تخلیه، بارگیری) و هوانوردی که شامل صنعت و ساز و کار شروع تا پایان یک پرواز در فرودگاه می شود اجرا می شود.

شرکت هواپیمایی کاسپین و کیش ایر نیز در زمینه رزرو و خرید اینترنتی بلیط فعالیت می کنند. شرکت ایران ایرتور با ارائه زمانبندی سفر ها و اطلاعات لازم برای سفرهای تفریحی و سیاحتی امکان رزرو تور را برای مشتریان ایجاد می کند.شرکت هواپیمایی ساها نیز خدمات گوناگون ساختمان حرفه ی حمل و نقل هوایی را از جمله حمل بار به صورت مطمئن و سریع، قیمت مناسب و کیفیت مطلوب ارائه می دهد.

شرکت هواپیمایی سفیران اما در زمینه ی خدمات ویزای عمان و تور گردشگری انجام می دهد.

شرکت ماهان ایر نیز بیشتر در زمینه ی امور حمل و نقل مسافر فعالیت می کند که موضوع مقاله امروز نخواهد بود.

آمار فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی در ایران که توسط نمایندگی های آن ها به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش می شود، از طریق سازمان مذکور ارائه می گردد.

با توجه به اهمیت حمل و نقل بین المللی کالا که امروزه در تامین نیازهای کشورهای مختلف نقش کلیدی دارد و از مسائل وابسته به تجارت صادرات و واردات محسوب می شود، برخی از کارشناسان اقتصادی، توسعه صنعت حمل و نقل را به رشد تولید وابسته می دانند و برخی دیگر رشد تولید را وابسته به پیشرفت و رشد صنعت ترانزیت کشور می دانند. با این حال رشد و توسعه هر کدام، موجب پیشرفت اقتصادی کشور می شود.

یکی از روش های کارآمد ترابری در سطح بین المللی، حمل و نقل هوایی بار با استفاده از هواپیما است. این روش از روش های سریع، دقیق و مطمئن حمل کالا محسوب می شود. طیف وسیعی از خدمات ترازیت توسط شرکت های ترابری هوایی کالا ارائه می شوند. این خدمات پس از ارائه مجوز ار سازمان های مربوطه از جمله شورای عالی هواپیمایی و ارسال تقاضا به کمیته هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور قابل ارائه هستند.

شرکت های هواپیمایی که به امر ترانزیت کالا مبادرت می نمایند با توجه به شرح وظایفشان، اقدام به ارسال بار داخلی یا خارجی می نمایند.

ترابری انواع کالا به صورت هوایی که در 6 دسته ی بار های معمولی، فاسدشدنی، حجمی و سبک، خطرناک، اجساد و حیوانات زنده می باشد توسط این شرکت ها انجام می شود.

سرویس های ترازیت هوایی توسط شرکت ها با اخذ نمایندگی رسمی از هواپیمایی های معتبر بین الملل فعال در ایران و دفاتر فروش و خدمات هوایی در تهران و فرودگاه ها از جمله امام خمینی صورت می گیرد که ارائه خدمات بسته بندی بار، فریت بار مسافری و فریت بار تجاری، حمل کالای صادراتی و همچنین واردات هوایی بار را امکان پذیر می نماید.

این خدمات عموما شامل دریافت از درب محل فرستنده و تحویل به درب محل گیرنده، دریافت از درب محل فرستنده و تحویل به فرودگاه مقصد، دریافت از فرودگاه مبدا و تحویل به به درب محل گیرنده و دریافت از فرودگاه مبدا و تحویل به فرودگاه مقصد می شود.

دستورالعمل ها و ضوابط تأسیس شرکتها و موسسات حمل و نقل هوائی

دستورالعمل اجرائی و ضوابط تأسیس شرکت ها و یا موسسات حمل و نقل هوائی (مربوط به ایر لاین بار و مسافر) شامل موادی است که در ذیل به آن اشاره می کنیم. این موارد قانونی از وبسایت گرفته شده است.
برای تأسیس یک شرکت خدمات حمل و نقل هوایی ابتدا باید فرم مورد نیاز برای تأسیس شرکت را پر نمایند. سپس سازمان هواپیمائی کشوری در طول 2 ماه درخواست را بررسی کرده و درخواست را برای تصویب در شورا مطرح می نماید. در صورت موافقت شورای عالی هواپیمائی کشوری با تأسیس شرکت یا موسسه حمل ونقل هوائی موافقت اصولی با ذکر شرایط و نکات مورد نظر توسط سازمان هواپیمائی کشوری به متقاضی اعلام خواهد شد. داوطلبان تأسیس شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی پس از کسب موافقت اصولی از سازمان هواپیمائی کشوری باید نسبت به ثبت شرکت از طریق اداره کل ثبت شرکتها اقدام نمایند. مواد دیگر قانونی شامل موارد زیر هستند.

شرایط داوطلبان پروانه تصدی حمل و نقل هوائی در مورد اشخاص حقیقی و یا موسسین حقوقی به شرح زیر می باشد:

  •  تدین به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن محکومیت جزایی موثر که مانع از برخورداری از حقوق اجتماعی باشد.
  •  در اختیار داشتن سرمایه، امکانات و تجهیزات کافی به تشخیص شورایعالی هواپیمائی کشوری که سرمایه نقدی آن نباید کمتر از دو میلیارد ریال تامین و پرداخت شده باشد.
  •  مدیر عامل شرکت یا مدیر اجرایی موسسه، علاوه بر شرایط مندرج در بندهای الف و ب فوق باید دارای شرایط زیر باشند:
  1. داشتن تابعیت ایرانی
  2. داشتن حداقل 25 سال سن
  3. داشتن تائیدیه صلاحیت(امنیتی- سیاسی)
  4.  آشنائی به یکی از زبانهای مورد عمل ایکائو(ترجیحاً انگلیسی)
  5. داشتن حداقل 5 سال سابقه کار در امور تخصصی (فنی-عملیاتی-بازرگانی) هواپیمائی.

در صورتیکه مدیر عامل شرکت یا مدیر اجرایی مؤسسه هر یک از شرایط مندرج در این دستورالعمل را از دست بدهد یا تغییر یابد، یا فوت و یا محجور شود یا به جرائم کیفری مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود. لازم است بالاترین فرد اداره کننده موسسه مراتب را حداکثر ظرف مدت 10 روز به صورت کتبی بسازمان هواپیمائی کشوری اطلاع دهد، همچنین دارنده پروانه حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به جایگزینی فرد واجد شرایط اقدام و مراتب را باطلاع سازمان برساند در غیراینصورت بنحو مقتضی از ادامه کار شرکت یا موسسه جلوگیری بعمل خواهد آمد.

ماده9: در صورت فقدان تمام یا بخشی از شرایط و ضوابط تعیین شده برای شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی سازمان هواپیمائی کشوری موظف است بدواً نسبت به تعطیل فعالیت های شرکت یا موسسه اقدام و در صورت عدم امکان تامین شرایط مذکور ظرف مدت 3 ماه، پس از کسب نظر شورایعالی نسبت به لغو پروانه اقدام و مراتب را به اداره ثبت شرکتها نیز اعلام نماید.

ماده10: شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی برای تصدی حمل ونقل هوائی بار و مسافر موظف است برابر مقررات جاری بلیط مسافری و بارنامه صدر و به متقاضی تحویل دهد و نرخها و شرایط تعیین شده از طرف شورایعالی هواپیمائی کشوری یا سایر مراجع ذیصلاح دولتی و قوانین و مقررات مربوطه را رعایت نماید.

تبصره: در صورت عدم رعایت ضوابط مذکور پس از تذکر کتبی، بنحو مقتضی و به ترتیب مقرر در قوانین و مقررات مربوطه از فعالیت شرکت یا موسسه جلوگیری بعمل خواهد آمد.

ماده11: شرکت یا موسسه حمل و نقل هوائی موظف است اسامی و مشخصات کلیه کارکنانی را که در محدوده فرودگاههای کشور فعالیت می کنند جهت بررسی و تائید صلاحیت بسازمان هواپیمائی کشوری معرفی نماید و هر یک از افرادی را که عدم صلاحیتشان اعلام شود بلافاصله نسبت به تعویض وی اقدام نمایند.

ماده12: شرکت یا موسسه حمل و نقل هوایی باید پایگاه عملیاتی و تأسیساتی خود را در فرودگاهها و مکانهائی که مورد تائید سازمان هواپیمائی کشوری باشد، ایجاد نمایند.

ماده13: فعالیت های حمل و نقل شرکتها و موسسات حمل و نقل هوائی در مسیرهائی که قبلاً مجوز آن از سازمان هواپیمائی کشوری کسب گردیده مجاز خواهد بود.

ماده14: شرکتها و یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند قبل از هر گونه فعالیت هوائی نسبت باخذ گواهینامه خلبانان و خدمه پروازی و کادر فنی و ناوگان وتجهیزات ایمنی خود از سازمان هواپیمائی کشوری اقدام و برابر ضوابط و استانداردهای سازمان هواپیمائی کشوری بموقع نسبت به تمدید یا تجدید آن اقدام نمایند.

ماده15: شرکتها یا موسسات حمل ونقل هوائی موظفند قبل از مبادرت به هر گونه فعالیت حمل و نقل هوائی نسبت به ارائه بیمه نامه معتبر برای خدمه پروازی، مسافرین، بار، اشخاص ثالث برابر ضوابط بین المللی و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

ماده16: سازمان هواپیمائی کشوری پس از درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و ارائه مبنی بر آماده بودن تأسیسات و تجهیزات و شرائط مورد نظر حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به صدور پروانه اقدام مینمایند.

ماده17: شرکتها یا موسسات حمل ونقل هوائی موظفند در مورد حمل بار و مسافر هماهنگی و همکاری لازم با کلیه ارگانها و موسسات حفاظتی و امنیتی و گمرک و گذرنامه داشته باشند و در مورد حمل و نقل بارهای خطرناک رعایت استانداردها و مقررات ویژه مربوطه را بنمایند.

ماده18: شرکتها یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند حقوق مسافرین و صاحبان کالا را از نظر استرداد، ابطال بلیط، بارنامه و ذخیره جا و ارائه خدمات رفاهی، ایمنی و تسهیلاتی داخل هواپیما و به هنگام پیاده و سوار شدن برابر ضوابط اعلام شده توسط سازمان هواپیمائی کشوری تامین نمایند.

ماده19: شرکت و یا موسسه حمل و نقل هوائی بایستی بهای خدمات پروازی و فرودگاهی و سایر هزینه های مربوطه را برابر ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران بموقع پرداخت نمایند.

ماده20: پروانه بهره برداری و تصدی حمل ونقل هوائی به صورت لوح بامضا ریاست سازمان هواپیمائی کشوری به متقاضی داده خواهد شد.

ماده21: چنانچه متقاضی شرایط لازم را از دست بدهد با توجه به ضوابط این دستورالعمل مراتب لغو پروانه از طریق سازمان هواپیمائی کشوری به وی ابلاغ خواهد شد در این صورت دارنده پروانه موظف است ظرف مدت 10 روز نسبت به استرداد لوحه اقدام نماید.

ماده22: شرکتها و یا موسسات حمل و نقل هوائی موظفند تسهیلات لازم جهت بازرسی عوامل سازمان هواپیمائی کشوری را فراهم آورند.

ماده23: شرکتها و یا موسسات حمل و نقل هوائی به منظور تامین شرایط فنی، عملیاتی، تجهیزاتی، تأسیساتی، پرسنلی موظفند ضوابط و شرایط منضم به این دستورالعمل را که تحت عنوان" ضوابط فنی عملیاتی تأسیس موسسات و یا شرکتهای حمل و نقل هوائی" منظور گردیده رعایت نمایند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سید حید هاشمی نسب:
ممنونم بابت اطلاعاتتون/بسیار مفید بود
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>