اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

خوردگی باعث کاهش سطح مقطع مفید میلگرد شده، ناپیوستگی‏ های مقطعی در میلگرد ایجاد کرده و در نتیجه مقاومت کششی و مقاومت فشاری میلگرد و چسبندگی میلگرد به بتن را کاهش می‏ دهد. در اثر خوردگی میلگرد، اضافه حجمی تا چند برابر حجم اولیه فولاد ایجاد می‏ شود.

تنش‏ های ناشی از نیرو‏های مولکولی حاصل از این اضافه حجم منجر به ترک‏ خوردگی بتن، افزایش نرخ نفوذ عوامل خورنده، تسریع خوردگی و نهایتاً تخریب کامل سازه بتنی می‏ شود. زمان شروع خوردگی، شدت خوردگی و سن تخریب بتن ناشی از خوردگی میلگردها بستگی به عوامل مختلفی از قبیل:

  • نفوذ پذیری بتن در برابر یون کلر (به ویژه بتن سطحی در منطقه پوشش روی میلگردها)
  • ضخامت بتن روی میلگردها
  • وجود درزها و ترک ها در پوشش بتن روی میلگردها
  • نوع میلگردها و شرایط سطحی آن
  • پوشش سطحی روی بتن
  • پوشش حفاظتی روی میلگردها
  • شرایط محیطی (دما، اکسیژن، رطوبت، میزان یون کلر، وزش باد، تری و خشکی مکرر)
  • وجود یون کلر در بتن اولیه و مصالح مصرفی

خوردگی بتن آرمه در برابر یون کلر

یون‏ های کلراید (Clˉ) معمولاً در محیط‏ های دریایی و همچنین در املاح نمک بکار رفته در یخ ‏زدائی جاده‏ ها، پل‏ ها و … موجود است. طبق تئوری غشا اکسید، یون های کلراید آسان‏تر از یون ‏های دیگر در لایه اکسید محافظ نفوذ کرده و باعث آسیب ‏پذیری فولاد در مقابل خوردگی بتن آرمه می‏ شوند. گرچه کلرایدها مستقیماً عامل آغاز خوردگی هستند، ولی به نظر می ‏رسد که تنها نقش غیر مستقیمی در نرخ خوردگی بتن آرمه پس از آغاز آن دارند.

عوامل اصلی کنترل نرخ خوردگی خوردگی بتن آرمه، حضور اکسیژن، مقاومت الکتریکی و رطوبت نسبی بتن، PH و دما است. وجود کلرید آزاد در بتن می تواند به لایه ی حفاظتی غیر فعالی که در اطراف آرماتورها قرار دارد آسیب وارد نموده و آن را از بین ببرد.

خوردگی کلریدی وقتی حاصل می شود که مقدار کلرید موجو در بتن بیش از 0/6 کلیوگرم در هر متر مکعب بتن است. ولی این مقدار به کیفیت بتن نیز بستگی دارد. خوردگی آبله رویی حاصل از کلرید موضعی و عمیق است که این عمل در صورت وجود یک سطح بسیار کوچک آندی و یک سطح بسیار وسیع کاتدی به وقوع می پیوندد که خوردگی آن نیز با شدت بسیار صورت می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>