اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

باد

نیروی باد یکی از موارد بسیار مهم است که در طراحی ساختمان ها، به ویژه ساختمان های بلند تأثیر زیادی می گذارد و هر چه ارتفاع افزایش می یابد اهمیت آن نیز افزایش می یابد. ساختمان های بلند و باریک باید به گونه ای طراحی شوند که فرکانس گردبادها هم اندازه با فرکانس طبیعی سازه باشد، در غیر این صورت با وزش شدید باد خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد خواهد شد.

زمانی که ارتفاع ساختمان ها افزایش می یابد نیروهای طبیعی علی الخصوص بادها بر ساختمان می توانند غالب شوند و آسیب های جدی وارد کنند. در قسمت های بالایی ساختمان شتابی که در اثر طوفان های پرتکرار حاصل می شود تا حد توان باید محدود گردد تا حرکاتی که موجب آزار ساکنین می شود، به کمترین حد ممکن خود برسد.همچنین ساختمان ها باید در برابر زلزله نیز بسیار مقاوم طراحی شوند تا در اثر زلزله های کوچک و بزرگ، ساختمان ها از لرزه های مختلف در امان بمانند.

طراحی مناسب یک ساختمان به گونه ای باید باشد که علاوه بر تحمل بارهای ثقلی، شکل پذیری مناسبی نیز داشته باشد. همچنین یک ساختمان مناسب لازم است در برابر بارهایی مانند بارهای جانبی باد و زلزله مقاوم باشد. طراحی ساختمان هایی که در منطقه زلزله خیز قرار دارند باید به گونه ای باشد که اتصالات سازه، انرژی زلزله را جذب کند. با این گفته ها، تأثیر باد در طراحی ساختمان بیشتر به چشم می آید.

چگونگی تأثیر نیروی باد بر روی سطوح ساختمان

وزش باد از طرفی سبب ایجاد فشار و مکش بر روی سطوح خارجی سازه می گردد. علاوه بر آن فشار زیادی بر روی سطوح داخلی سازه وارد می کند که سبب ایجاد نیروی مکش نیز می شود. نیروی مکشی که از وزش باد حاصل می شود نقش بسیار مهمی داشته و تأثیر زیادی بر روی دیوارها و سقف ها می گذارد. چرا که ترکیب شدن این نیرو با نیروی مکش یا فشار خارجی سبب به وجود آمدن آسیب های جدی می شود.

سرعت باد از جمله مواردی است که تأثیر زیادی بر روی ساختمان ها می گذارد و با افزایش ارتفاع هر سازه، سرعت باد نیز افزایش می یابد. با در نظر گرفتن سرعت باد و سرعت پایه آن، قدرت باد محاسبه می شود. فشار باد پایه به فشاری گفته می شود که با سرعت باد پایه تعیین شود. فشار مبنای باد نیز به فشاری گفته می شود که با وزش باد در ارتفاع 10 متری سطح زمین ایجاد شده و وارد سازه می شود. همه این عوامل از فاکتورهای مهمی است که در طراحی ساختمان آن ها را نیز در نظر می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>