اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرپشته

ایتبس (ETABS)، یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در رشته های مرتبط با سازه، خصوصا عمران برای تحلیل و طراحی سازه های ساختمانی است و قابلیت این نرم افزار برای تحلیل و طراحی این نوع سازه ها، جهت گیری شده است. تمام المان های یک ساختمان برای این برنامه، شناخته شده هستند. پردازنده های طراحی برنامه، بسیار کامل است و تمام المان های ساختمان را می توان در این نرم افزار طراحی کرد.در زمینه، نحوه برخورد با خرپشته در طراحی سازه ها در نرم افزار ایتبس، دو حالت کلی مطرح است:

  • اول اینکه جرم لرزه ای خرپشته از 25 درصد جرم لرزه ای بام بیشتر باشد. در این حالت، خرپشته یک طبقه مجزاست.
  • دوم اینکه از مقدار فوق کمتر باشد. در این حالت خرپشته می تواند طبقه مجزا لحاظ نشود.

اگر وزن خرپشته بیش از 25 درصد وزن بام باشد: خرپشته باید عینا در محاسبات سازه لحاظ شود؛ به این صورت که در محاسبه ارتفاع ساختمان و تعیین زمان تناوب، اثر ارتفاع خرپشته نیز دخالت داده می شود؛ یعنی طبقه خرپشته نیز به صورت یک طبقه مدل می شود و آخرین تراز خواهد بود و در صورت وجود بار شلاقی، این بار به تراز سقف آن اثر خواهد کرد؛ یعنی در زمان توزیع برش پایه، خرپشته مانند یکی از طبقات مشارکت می کند.

اگر وزن خرپشته کمتر از 25 درصد وزن بام باشد: از اثر ارتفاع آن در محاسبه ارتفاع ساختمان و زمان تناوب صرف نظر شده و در زمان توزیع برش پایه، خرپشته مشارکت داده نمی شود و صرفا اثر وزن آن به عنوان بخشی از وزن بام در محاسبات لحاظ می شود. در این رابطه، سوال مهم این است که چرا آیین نامه زلزله در صورت کم بودن وزن خرپشته از 25 درصد وزن بام، ارتفاع آن را در محاسبات سازه ای وارد نمی کند؟ در پاسخ باید گفت بر اساس آیین نامه، اگر وزن خرپشته کمتر از 25 درصد وزن بام باشد، نمی تواند روی شکل مودها تأثیر بگذارد و فقط حکم یک قطعه الحاقی برای طبقه زیر خرپشته را خواهد داشت.

همچنین اگر دو خرپشته بر روی یک بام وجود داشته باشد که از طریق سقف به یکدیگر متصل نشده باشند، در صورتی که وزن هر یک جداگانه و به تنهایی کمتر از 25 درصد باشد، می توان آنها را به عنوان قطعات الحاقی در نظر گرفت و مشارکتی در توزیع برش نخواهند داشت اما اگر تعداد آن بیشتر شد، بهتر است به صورت طبقه مدل شوند و چنانچه توسط سقفی به یکدیگر متصل شده باشند به صورت واحد در نظر گرفته می شوند که در این صورت اگر وزن آنها بیشتر از 25 درصد وزن بام باشد باید به عنوان طبقه مدل شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>