اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرپا

احتمالاً شما نیز نام خرپا به گوشتان خورده است. سازه ای که تحمل نیروی فشاری بالایی از طرف اجزای یک سازه را دارد. خرپا به انگلیسی Truss سازه ای صلب از واحدهای مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است و همان طور که در اول این مبحث نیز اشاره کردیم، اعضای خرپا توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری رادارند.

درواقع ازآنجایی که خرپاها فرض می شود که اعضا در انتهای خود به اعضای دیگر لولا شده اند بنابراین شکل مثلثی تنها شکل پایدار خواهد بود. به طورکلی خرپاها ازجملهٔ ساده ترین سازه های باربر هستند که در کل به عنوان سازه خمشی عمل نموده و در سقف ها، پل ها و سازه های هوایی مورداستفاده قرار می گیرند.

در این گونه سازه ها به علت عدم وجود نیروی برشی و لنگر خمشی در تک تک اعضاء متشکله خرپا، اتصالات باید به صورت مفصلی مدل شود. همان طور که هر ابزار یا سازه ای مزایایی را به همراه دارد طبیعتاً با معایبی نیز گلاویز است که خرپا نیز در این میان مستثنا نبوده و معایب آن شامل:

ازآنجایی که ساخت خرپا نیاز به مکان گسترده دارد درنتیجه تا حدودی جاگیر محسوب می شوند و باید فضای بزرگی با ساخت آن اختصاص داد.هزینه های تعمیر و نگهداری خرپا بالا است چراکه از اعضای بسیاری تشکیل شده است. همچنین لازم به ذکر است که خرپاها قابلیت اعمال وزن زیادی را به ساختمان ها دارند.

به طورکلی ساخت این نوع تیرچه به دقت بالایی نیاز دارد و طبیعتاً اعمال چنین دقتی باعث کاهش سرعت در فرآیند تولید نیز می شود؛ بنابراین می توان مطرح کرد که طی فرایند ساخت آن زمان اجرا و هزینه ها افزایش میابد. اما لازم به ذکر است که اگر اصولی مانند زمان بندی ساختمان سازی را پیشه کنیم می توانیم تا حدودی از این مشکل جلوگیری کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>