اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خرپا

به طورکلی می توان مطرح کرد که نیروهای اعمال شده به خرپا در سازه های مختلف به کاربرد خرپا بستگی دارد و می تواند از سازه ای به سازه دیگر متفاوت باشد؛ بنابراین در ادامه این نوشتار از سازه افزار سعی داریم تا به طور خلاصه به نیروهای اعمال شده به خرپا در سازه های مختلف بپردازیم و به شما دیدگاهی کامل و جامع در باب اهمیت استفاده از این نوع از سازه ها ارائه نماییم.

ساختمان های صنعتی

جالب است بدانید که بار یا نیروهای اعمال شده به خرپا در ساختمان های صنعتی به چهار دسته تقسیم می شوند:

بار مرده ساختمان

بار مرده اعمال شده به خرپاهای سقفی در ساختمان های صنعتی یک طبقه شامل بار مرده روکش ها، بار مرده تیرک ها، وزن خود خرپا، وزن بست ها، مجاری مخصوص تهویه مطبوع و وزن هواکش می باشد و ازجمله اصلی ترین عوامل اعمال فشار و نیرو در اکثر این نوع از سازه به حساب می آیند.

بار زنده ساختمان

بار زنده اعمال شده به خرپاهای سقفی ساختمان های صنعتی شامل وزن گرانشی ناشی از عبور و مرور کاربران و تجهیزات متحرک، گردوغبار، اسباب و اثاثیه خواهد بود.

نیروی باد

به طورکلی با وزش باد در پشت بام نیز نیرویی به خرپاهای سقفی اعمال می شود که اغلب به صورت نیروی صعودی بلند کننده عمود بر سقف است و خلاف بار گرانش عمل می کند.

بار ناشی از زلزله

جالب است بدانید که همواره نیروی اعمال شده به سازه در اثر زلزله به وزن ساختمان وابسته است و در مورد ساختمان های صنعتی که وزن زیادی در پشت بام دارند، بار زلزله در طراحی مهم خواهد بود.

نقش خرپا در ساختمان های چندطبقه

نیروهای اعمال شده به خرپا در ساختمان های چندطبقه در اثر بار جانبی، باد و یا زلزله است. درواقع همان طور که در انواع سازه های تک طبقه نیز ذکر شد این خرپاها هستند که در برابر این بارها مقاومت می کنند و امنیت و آرامش را برای ساکنین رقم می زنند.

پل ها و نقش خرپا

همان طور که احتمالاً برای شما نیز قابل حدس است، نیروهای اعمال شده به خرپاها در پل ها ناشی از انتقال فشار گرانشی وسایل نقلیه در حال حرکت است. درواقع باید اذعان نمود که خرپاهایی که در پل ها استفاده می شوند بسته به شرایط محیط و طول دهانه پل می توانند از نوع میانی یا نوع عرشه می باشند که مسلماً هر یک کارایی های مخصوص به خود را دارا است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>