اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف

یادتان باشد که بدون اجرای سقف، سازه ی شما بدون حفاظ خواهد بود و با کوچک ترین باد و بارانی ممکن است دچار خسارت شود. به همین خاطر است که مرحله ی اجرای سقف باید بلافاصله بعد از دیوارچینی انجام گیرد.اما سقف ها انواع و اقسام زیادی دارند که با توجه به نوعشان، ممکن اجرای آن ها نیز متفاوت باشد. به طورکلی دو نوع سقف رایج داریم: سقف های معمولی و سقف های شیب دار!

احتمالاً سقف منزل کنونی شما هم از نوع سقف معمولی باشد. این نوع سقف به سادگی اجرا می شوند و هم زمان با عملیات دیوارچینی انجام می گیرند اما اگر تصمیم گرفته اید که از سقف های شیب دار برای ویلای خود استفاده کنید، عملیات ممکن است اندکی پیچیده تر و سخت باشد و به این ترتیب کارتان نیز دشوارتر پیش برود.در ادامه به برخی دیگر از انواع سقف ها پرداخته ایم. یادتان باشد که این مرحله بسیار مهم است بنابراین دقت بیشتری در انتخاب نوع سقف خود داشته باشید.

سقف دال بتنی

عموم مواقع ضخامت این نوع سقف ها حدود 10 الی 50 سانتی متر است. درصورتی که ویلای شما چندطبقه است، انتخاب این نوع سقف برای طبقات آن، انتخابی معقول و مناسب هست. نکته ای که باید در مورد سقف دال بتنی بدانید این است که وزن بالایی دارد و به نسبت دیگر سقف ها هزینه های بیشتری باید برایش انجام شود. اما در عوض مقاومت بی نظیری از خود نشان می دهد و در برابر آسیب های مختلف ( زلزله، باد و باران) بسیار مستحکم خواهد بود. هم چنین می تواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل کند و به این ترتیب در مصالح صرفه جویی نماید.

البته برای ساخت پروژه های کوچک و ویلاهای شخصی معمولاً از سقف دال بتنی استفاده نمی شود و موارد کاربرد آن ها در ساختم آن هایی است که اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال ساختم آن های تجاری واداری بزرگ عموماً از این نوع سقف ها استفاده می کنند. جنس این نوع سقف ها عموماً از بتن و آرماتور است و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارند.اما شاید برایتان این سؤال مطرح شده باشد که دال در اینجا به چه معناست؟ دال به معنی بخشی از سازه است که به صورت یکپارچه ساخته می شود و جنسی از بتن و فولاد دارد.

سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک یکی از رایج ترین مصالح به هنگام ساخت سقف هست. باید بدانید که در ساخت این گونه سقف ها، از بهارخواب ها برای تیر فرعی استفاده می کنند و سپس فاصله ی میان آن ها با بلوک پر می شود. شاید فکر کنید که این روند ساده است اما باید بگوییم که نباید تیرچه بلوک را دست بگیرید. بیشتر مواقع ازاین گونه سقف ها در ساختم آن هایی استفاده می شود که اسکلت فلزی یا بتنی یا آجری دارند.

سقف هایی که از جنس تیرچه بلوک ساخته می شوند؛ سبک هستند و به همین دلیل وزن زیادی را روی سازه تحمیل نمی کنند. هم چنین درصورتی که نیرو و فشار افقی به آن ها وارد شود، مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می دهند.بیشتر ساختمان سازان برای ساخت ویلا از این نوع سقف استفاده می کنند چراکه ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. هم چنین باید بدانید که اسکلت و سقف های تیرچه بلوک به صورت یکپارچه انجام می شوند و نیازی به جک های زیر سقفی ندارند.

سقف عرشه فولادی

در مقالات پیشین وب سایت پرشین سازه در مورد ورق های گالوانیزه صحبت کرده ایم و می دانید که به چه صورتی ساخته می شوند. اما شاید برایتان جالب باشد که سقف عرشه فولادی نیز از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و شکل ذوزنقه ای دارند.نکته ی دیگری که باید بدانید این است که این نوع سقف ها بسیار سبک می باشند و هزینه های زیادی هم برای ساخت آن ها لازم نیست. به این ترتیب می توانید هم زمان با عملیات بتن ریزی، ساخت سقف و اجرای آن را نیز در دستور کار داشته باشید.

در حال حاضر اگر بخواهیم یک گزینه ی جایگزین مناسب برای سقف های تیرچه بلوک نام ببریم می توانیم به سقف های عرشه فولادی اشاره کرد. شاید ندانید اما یکی از اصلی ترین مزیت های ساخت چنین سقف هایی این نکته ی مهم است که ایمنی کار را بالا می برند. سطح ورق های گالوانیزه ساق است و به این ترتیب کارگران بدون این که نگرانی خاصی داشته باشند می توانند روی آن گام برداشته و کارهای خود را انجام دهند.

سقف تیرچه کرومیت

باید عنوان کنیم که سقف تیرچه کرومیت از همان نوع تیرچه بلوک هستند. اما فرقی که دارند این است که با تیرچه فلزی اجر می شوند. هم چنین فاصله ای که میان تیرچه ها وجود دارد را با استفاده از پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت یا دیگر انواع پرکننده ها، می پوشانند. یکی از اصلی ترین مزیت هایی که در مورد سقف تیرچه بلوک وجود دارد این است که مقاومت و استحکام خوبی دارند. هم چنین نیازی به شمع بندی هم ندارند که همین مسئله سرعت کار کردن آن ها را بالا می برد.زمانی که بحث سبکی سقف ویلا مطرح باشد، توصیه می کنیم که به جای سقف تیرچه بلوک از تیرچه کرومیت استفاده کنید چراکه سبک تر هستند و به این ترتیب وزن ویلا را پایین تر می آورند.

سقف وافل

در بالای همین مطلب در مورد سقف دال بتنی صحبت کردیم. حال باید بدانید که سقف وافل درواقع یک نوع دال دوطرفه است که با استفاده از سیستم دال قابلمه ای اجرا می گردد. به همین خاطر است که عموماً به این نوع سقف های وافل، سقف مشبک یا قابلمه ای هم می گویند. هزینه ی ساخت این نوع سقف ها نسبت به ساخت سقف عرشه فولادی کمتر است.

اما باید بدانید که استفاده از سقف وافل معمولاً در ویلا سازی چندان رواج ندارد. بلکه بیشتر مواقع برای ساخت سقف پارکینگ، بیمارستان و مکان های عمومی به کار می رود. اجرای سقف وافل نیازی به میلگرد تقویتی ندارد و همین مسئله زمان اجرای کار را پایین می آورد. نکته ای که خیلی از ساختمان سازان باید به آن توجه کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>