اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مزایای استفاده از سافت استارتر:

استارتر5

مهم ترین مزایای استفاده از سافت استارتر به شرح زیر است:

راه اندازی نرم:
برخلاف استارتر معمولی موتور، سافت استارتر باعث افزایش بسیار تدریجی ولتاژ و در نتیجه سرعت می شود که به یک راه اندازی بسیار روان می انجامد.

فشار مکانیکی یا جرقه ای (که معمولاً موجب آسیب دیدگی موتور می شود) در این روش وجود ندارد.

کنترل شتاب و ترمز:
این دستگاه شتاب و ترمز کاملاً قابل تنظیم موتور را فراهم می کند. تغییر زاویه آتش به آرامی یا به سرعت می تواند شتاب را در هنگام راه اندازی و ترمز موتور کنترل کند. سافت استارتر در کاربردهایی مورد استفاده قرار می گیرد شتاب راه اندازی باید تنظیم شود.

کنترل تغییرات ناگهانی توان:
از آنجا که استارتر معمولی اجازه می دهد تا ولتاژ کامل به موتور اعمال شود، جریان هجومی بزرگی در داخل موتور برقرار می شود که باعث افزایش توان در مدار خواهد شد. سافت استارتر چنین جریانی را محدود می کند و مانع افزایش ناگهانی توان می شود.

راه اندازی های چندگانه:
در برخی موارد باید در زمان کمی موتور را چندین بار راه اندازی و متوقف کنیم. چنین موتوری در صورت استفاده از استارتر معمولی، به دلیل جریان زیاد راه اندازی، گرمای بیش از حد را تجربه خواهد کرد. با این حال، سافت استارترها تعداد راه اندازی های یک موتور را در مدت زمان مشخص به طور چشمگیری افزایش می دهند.

کاهش گرمای بیش از حد:
گرمای بیش از حد موتور یک مشکل بسیار جدی است که به دلیل جریان زیاد سیم پیچ هنگام راه اندازی رخ می دهد. سافت استارتر با مقدار کمی جریان موتور را راه اندازی می کند که مانع از گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

افزایش طول عمر موتور:
سافت استارتر نسبت به استارتر معمولی باعث افزایش عمر موتور می شود. این امر به دلیل عملکرد نرم و عدم وجود فشار الکتریکی و مکانیکی بر روی موتور است.

تعمیر و نگهداری کمتر:
به دلیل کارکرد صحیح سافت استارتر، موتور القایی خطای مکانیکی کمتری دارد، به همین دلیل در مقایسه با استارتر موتور معمولی به نگهداری کمتری نیاز خواهد داشت.

کارایی:
یک استارتر معمولی ولتاژ کامل (جریان بسیار زیاد ورودی) را به موتور اعمال می کند که انرژی زیادی مصرف خواهد کرد. یک راه انداز نرم باعث کاهش چشمگیر توان شده و امکان افزایش تدریجی در مصرف انرژی را فراهم می کند.

همچنین کلیدهای قدرت با استفاده از سطح ولتاژ بسیار پایین کنترل می شوند. این موضوع کارایی کلی موتور را بهبود می بخشد.

اندازه کوچک:
سافت استارتر طراحی بسیار جمع و جوری دارد و فضای بسیار کمی را اشغال می کند؛ برخلاف سایر استارترها که اندازه بزرگی دارند.

هزینه کم:
در مقایسه با سایر راه اندازها مانند VFD، سافت استارتر هزینه کمتری دارد.

معایب سافت استارتر:
برخی از معایب سافت استارترها به شرح زیر است:

عدم تنظیم سرعت:
سافت استارتر فقط امکان کنترل ولتاژ ورودی یعنی از صفر ولت تا ولتاژ خط با فرکانس ثابت خط را دارد. از آنجا که فرکانس ثابت است، سرعت موتور ثابت بوده و فقط با بار متصل با آن تنظیم می شود.

سرعت موتور القایی، با توجه به نیاز، با تغییر فرکانس منبع در پایین تر یا بالاتر از فرکانس خط تنظیم می شود. این ویژگی فقط در VFD (درایو فرکانس متغیر) موجود است.

اتلاف حرارت:
سوئیچ های نیمه هادی مدار سافت استارتر مقداری انرژی را به صورت گرما تلف می کنند. بنابراین، برای خنک شدن سوئیچ های برق نیز نیاز به سینک های حرارتی وجود دارد.

کاهش گشتاور راه اندازی:
از آنجا که راه انداز نرم باعث کاهش ولتاژ ورودی مطابق با جریان ورودی می شود که مستقیماً متناسب با گشتاور شروع موتور القایی است، گشتاور راه اندازی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به همین دلیل، سافت استارتر برای کاربردهایی با گشتاور راه اندازی کم یا متوسط استفاده می شود.

کاربردهای سافت استارتر:
سافت استارتر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و برای موتورهایی مناسب تر است که با سرعت ثابت کار می کنند.

از کاربردهای سافت استارتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فن ها:
پنکه یا فن های بزرگی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، با سرعت ثابت کار می کنند. با این حال، آن ها به حفاظت در راه اندازی نیاز دارند. سافت استارتر بهترین گزینه برای چنین فن هایی است.

تسمه نقاله:
از تسمه نقاله ها در صنایع برای جابه جایی اشیاء مختلف استفاده می شود و به همین دلیل نیاز به مراقبت و کنترل بیشتری برای موتورهای آن ها وجود دارد.

لرزش های ناگهانی هنگام راه اندازی یا متوقف شدن با استفاده از استارتر معمولی ممکن است کمربندها را به اشتباه حرکت دهد، به دلیل فشار مکانیکی به کمربند آسیب وارد کند و اشیاء قرار داده شده روی آن آسیب ببینند. این کار به یک راه اندازی و توقف نرم توسط سافت استارتر نیاز دارد.

موتورهایی که از تسمه و قرقره استفاده می کنند:
موتوری که از طریق تسمه ها و قرقره ها بار خود را حرکت می دهد، نمی تواند تکان ناگهانی را تحمل کند. راه اندازی نرم، راه اندازی آرامی برای چنین کاربردهایی فراهم می کند.

پمپ آب یا مایع:
هر نوع پمپ متصل به موتور به دلیل ایجاد فشار ناگهانی در داخل لوله ها، نیاز به شروع و توقف آرام دارد. یک استارتر معمولی ممکن است در شروع کار فشار زیادی ایجاد کند و لوله را بشکند.

یک راه انداز نرم افزایش تدریجی فشار را برای چنین پمپ های مایعی فراهم می کند. اما کنترل سرعت پمپ در حین کار طبیعی وجود ندارد. VFD انتخابی بهتر برای سرعت متغیر پمپ است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>