اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

CHP چگونه کار می کند؟
شکل زیر طرح ساده شده اجزای اصلی یک واحد متداول تولید همزمان میکرو-سی اچ پی را نشان می دهد.

برق_حرارت2

در عمل، چندین مبدل حرارتی، کاهنده صدا و ارتعاشات و… وجود دارد که در اینجا برای کمک به سادگی فهم این فرایند حذف شده اند.

طرح یک CHP

مراحل مشخص شده در این شکل، به شرح زیر هستند:

  1. سوخت (زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت یا زیست توده) به سیستم وارد می شود.
  2. موتور (تقریباً به اندازه موتور یک خودروی چهار سیلندر) تحت یک فرایند معمولی احتراق این سوخت را می سوزاند.
  3. یک ژنراتور برق به محور (شفت) موتور وصل شده و توسط آن چرخانده می شود.
  4. بسته به ظرفیت سیستم، چند کیلووات برق تولید می شود که می تواند به عنوان یک منبع انرژی معمولی و یا ذخیره اضطراری استفاده شود.
  5. گازهای خروجی از موتور برق در یک یا چند مبدل حرارتی جریان می یابند که از این طریق بیشتر انرژی گرمایی آن ها گرفته می شود.
  6. یک مبدل کاتالیستی (شبیه آنچه در خودرو وجود دارد) مقداری از آلودگی گازها را می گیرد.
  7. گازهای خروجی نسبتاً تمیز از یک دودکش یا لوله طویل خارج می شود.
  8. آب سردی که وارد مبدل حرارتی شده با گرمای این گازها گرم شده و به دمای بالاتری می رسد. اگر این آب به اندازه کافی گرم باشد، مستقیماً وارد رادیاتور شده و برای گرمایش استفاده می شود.

مزایا و معایب واحدهای تولید همزمان:
برتری های مربوط به بازده این نیروگاه ها چنان که قبل تر اشاره شد، همچنان مطرح است، اما باید به مزایای محیط زیستی نیز توجه کرد.

اگر از احتراق هر مقدار سوخت فسیلی جلوگیری کنیم، از تولید مقدار زیادی کربن دی اکسید و ورود آن به جوّ پیشگیری کرده ایم که خود اندکی از شدت روند گرمایش جهانی می کاهد.

کاهش احتراق سوخت های فسیلی به کاهش آلودگی هوا و مشکلات مربوط به آن و همین طور کاهش آلودگی آب و باران های اسیدی نیز کمک می کند.

جایگزینی نیروگاه های قدیمی با نیروگاه های تولید همزمان که بسیار کوچک تر هستند، از وابستگی ما به شبکه های متمرکز برق و آسیب پذیری نسبت به قطعی سراسری برق می کاهد. این نیروگاه ها، مانند نیروگاه های معمولی، با هر سوختی مانند نفت، گاز یا زیست توده کار می کنند.

البته نیروگاه های CHP معایبی نیز دارند، از جمله اینکه فناوری ساخت آن ها همچنان پیچیده و گران قیمت است و بنابراین، ساخت یک نیروگاه تولید همزمان سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارد.

البته هزینه مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی این سرمایه را جبران می کند، اما هنوز هزینه شروع برای احداث چنین نیروگاه هایی بالاتر نیروگاه های متداول است. همچنین هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری نیروگاه های CHP معمولا بالاتر است.

مشکل دیگر این نیروگاه ها این است که نیروگاه هایی با مقیاس کوچک نسبت به نیروگاه های مقیاس بزرگ، برق را گران تر تولید می کنند.

اما از همه این ها مهم تر این است که این نیروگاه ها نیاز و وابستگی ما به سوخت های فسیلی را تقویت می کنند، در حالی که باید این نیاز را کاهش داده و از بین ببریم.

در برخی از نقدها بیان می شود که CHP نسبت به فناوری های جدید جایگزین مانند پمپ های حرارتی با انرژی زمین گرمایی بهره وری کمی دارد.

این فناوری ها که در مقیاس های بزرگ تر هم توسعه یافته اند، راه مناسبی برای روبه رو شدن با چالش تغییرات آب وهوایی هستند.

گرمای تولید شده در نیروگاه های معمولی آن طور که ما تصور می کنیم هدر نمی رود؛ در واقع، گرمای اتلافی بخش ضروری چرخه تولید برق با بهره وری بالا در نیروگاه ها است و بهینه سازی این چرخه برای کاهش گرمای اتلافی منجر به کاهش تولید برق می شود.

مشکل اینجاست که برق برای ما شکل مفیدتر و کاربردی تری از انرژی است.

سرمایه گذاران مسئله را به گونه دیگری می بینند:

هزینه تولید برق از واحد کوچک CHP خودتان کمتر از هزینه خرید این مقدار برق از شبکه است و این برتری دیگر داشتن یک منبع پشتیبان برای تأمین برق مصرفی است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>