اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پردازنده ARM چیست؟
آرم هولدینگز (ARM Holdings plc) یک شرکت نیمه هادی سطح اول است که محصولات آن پردازنده ها، سیستم های برون تراشه ای (System-on-Chips)، نرم افزارهای کامپیوتری و غیره است.

پردازنده_ARM

معماری آرم یا ARM که مخفف Advanced RISC Machine به معنی ماشین های RISC پیشرفته است، در سال 1990 ساخته شد RISC یا ریسک، مخفف Reduced Instruction Set Computer به معنی رایانه کم دستور و نوع معماری ساخت کامپیوتر یا ریزپردازنده است که در آن به جای استفاده از دستورالعمل های خاص سایر معماری ها، از یک مجموعه دستورالعمل حداقلی و بسیار بهینه سازی شده استفاده می شود.

ریسک (RISC) اصلی ترین استراتژی طراحی CPU است که در پردازنده های آن اجرا می شود.

ARM ارائه دهنده پیشرو ریزپردازنده های مبتنی بر RISC و سایر IP های نیمه هادی با بیش از 85 میلیارد تراشه مبتنی بر ARM است.

ARM مانند سایر شرکت های تولید ریزپردازنده همچون اینتل (Intel)، هیتاچی (Hitachi)، فری اسکیل (Freescale) و غیره، پردازنده یا سایر ادوات نیمه هادی را تولید نمی کند بلکه، به عنوان مالکیت فکری (IP) مجوز ساخت هسته های نیمه هادی را به سایر شرکت های نیمه هادی مانند اتمل (ATMEL)، فیلیپس (اکنون NXP)، سامسونگ (Samsung) و غیره می دهد.

مهم ترین مالکیت های فکری ARM شامل ریزپردازنده های RISC توان پایین، کم هزینه و با کارایی بالا، سیستم برون تراشه ای و سایر لوازم جانبی است.

جدا از پردازنده ها و مالکیت فکری هسته ها، ARM ابزارهای توسعه نرم افزاری کاملی مانند Keil و DS-5 را برای توسعه سیستم های کامل مبتنی بر میکروکنترلر ARM و سیستم برون تراشه ای ارائه می دهد.

امروزه پردازنده های ARM تقریباً در هر زمینه ای مانند دستگاه های الکترونیکی دستی، دستگاه های برقی، رباتیک، اتوماسیون و غیره یافت می شوند.

پردازنده های تولید شده از مالکیت فکری ARM در سیستم های تعبیه شده یا توکار یا نهفته (Embedded) مانند تلویزیون های هوشمند، ساعت های هوشمند، تبلت ها و غیره استفاده می شوند.

ویژگی های پردازنده ARM:
پردازنده های ARM مبتنی بر معماری رایانه کم دستور یا ریسک (RISC) هستند، اما بر اساس الزامات سیستم های تعبیه شده، برخی از اصلاحات نیز در معماری RISC انجام می شود.

پردازنده های ARM معماری نوع انتقال داده (Load-Store) را دنبال می کنند که پردازش داده ها فقط بر روی محتویات ثبات ها یا رجیسترها انجام می شود و نه مستقیماً روی حافظه.

دستورالعمل پردازش داده ها در رجیسترها با دسترسی به حافظه متفاوت است.

مجموعه دستورالعمل ARM یکنواخت و طول آن ثابت است. پردازنده های آرم 32 بیتی دو مجموعه دستورالعمل دارند:

به طور کلی، مجموعه دستورالعمل آرم 32 بیتی و مجموعه دستورالعمل Thumb با 16 بیت است (Thumb شیوه ای برای فشرده سازی دستورات پرکاربرد 32 بیتی به صورت 16 بیتی جهت کاهش حجم برنامه، در ازای کاهش سرعت اجرای آن است).

پردازنده ARM از چندین مرحله خط لوله (Pipeline) برای سرعت بخشیدن به جریان دستورالعمل ها پشتیبانی می کند.

در خط لوله سه مرحله ای ساده، دستورالعمل ها از سه مرحله پیروی می کنند: واکشی (fetch)، رمزگشایی (decode) و اجرا (execute).

برخی از ویژگی های عمومی ARM به شرح زیر هستند:

  • پردازنده های ARM از سرعت مناسب نسبت به توان مصرفی برخوردار هستند.
  • طیف فرکانس ساعت (کلاک) میکروپروسسورهای ARM گسترده و از 1 مگاهرتز تا چند گیگاهرتز است.
  • از اجرای مستقیم کدهای جاوا با استفاده از Java Jazelle DBX ARM پشتیبانی می کنند.
  • پردازنده های ARM به صورت سخت افزاری برای اشکال زدایی (Debugging) ساخته شده اند.
  • از دستورالعمل های پیشرفته برای عملیات پردازش سیگنال دیجیتال یا DSP بهره می برند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>