اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان
  • به گزارش گروه بین الملل مانا، طبق آخرین آمار لویدزلیست، بندر شانگهای چین واقع در رودخانه یانگ تسه با 35 هزار و 29 میلیون TEU توانست جایگاه خود را در مقام اول برترین بنادردنیا حفظ کند.با آنکه این بندر توانست سالانه رشد پنج درصدی را به ثبت رساند اما از سوی دیگر مقامات بندر شانگهای بزرگ‌ترین چالش حال حاضر این بندر را مواجهه با پذیرش تناژ روز‌افزون در بندر عنوان کرده اند.آبخور این بندر 16 متر است که کم ترین عمق مورد نیاز برای کانتینربرهای غول پیکر محسوب می شود. 

  • مقام دوم برترین بنادر دنیا به بندر سنگاپور با 33.87 میلیون TEU جابه جایی و 5.1 درصد افزایش سالانه به بندر سنگاپور تعلق می گیرد. اپراتور بندری دولتی PSA قصد دارد تا جایگاه این بندر را عنوان ترانشیپ برتر منطقه حفظ کند.گفته می شود با تکمیل و بهره گیری کامل بندر پیشرفته PPT، جابه جایی در بندر سنگاپور به 50 میلیون TEU در سال می رسد.

  • بندر شنژن چین نیز با 24.04 میلیون TEU جابه جایی در مقام سوم برترین بنادر دنیا قرار گرفت.
  • آمارهای منتشره از این بندر از افزایش 5.2 درصدی و رسیدن جابه جایی ها به 11.6 میلیون TEU در شش ماهه ابتدایی سال 2015 حکایت دارد.

  • رتبه چهارم برترین بندر دنیا به بندر هنگ کنگ چین تعلق دارد. این بندر 22.23 میلیون TEU جابه جایی را ثبت کرد. این بندر که سال قبل در رتبه سوم جهان جای گرفته بود قصد دارد تا با رقابت با بندر سنگاپورو بوسان کره جنوبی به هاب ترانشیپ در منطقه تبدیل شود. این بندر تا قبل از سال 2005 رتبه برترین بندر دنیا را از آن خود کرده بود اما در دهه گذشته این بندر رو به افول گذاشته است.

  • بندر نینگبو 18.70 میلیون TEU در رتبه پنجم جهان جای گرفته است. این بندر در سال 2014، 11.5 درصد رشد را تجربه کرد و تنها بندر چینی با رشد دو رقمی در سال 2014 محسوب می شود. این بندر نسبت به بنادر رقیب خود در چین از مزیت عمق طبیعی آب به میزان 18 متر سود می برد، این عمق به بندر نینگبو این‌امکان را می‌دهد تا پذیرای کانتینربرهای غول پیکر باشد.در سال 2014، این بندر به 905 فروند کشتی کانتینربر بالای 10 هزار TEU سرویس داد که 20 درصد افزایش را نسبت به سال 2013 نشان می دهد. به هرحال بزرگ ترین مشکل این بندر فقدان منطقه آزاد تجاری است.

  • بندر بوسان با 18.68 میلیون TEU جابه جایی مقام ششم برترین بندر جهان را از آن خود کرده است. مقامات بندری و دولت کره جنوبی با افزایش ترمینال ها سودای تبدیل شدن به بزرگ ترین هاب ترانشیپ منطقه را در سر می پرورانند.از دیگر برنامه های این بندر می توان به احداث 18 اسکله جدید و سوخت رسانی LNG در این بندر تا سال 2018 اشاره کرد.

  • بندر چینی گوانگجو نیز با 8.4 درصد رشد موفق به جابه جایی 16.60 میلیون TEU شد و مقام هفتم جهان را به خود اختصاص داد.از نظر کارشناسان لویدزلیست در صورت استفاده این بندر از تمام امکانات خود، بندر گوانگجو آینده روشنی را در پیش رو خواهد داشت.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود بنادر آسیایی بیشترین سهم را در رتبه بندی 100 برتر بندر دنیا از آن خود کرده اند.


 در جداول زیر برترین بنادر به تفکیک قاره  و میزان TEU جابجا شده به چشم می خورند: 

بنادر برتر آسیا

بندر


بنادر برتر اروپا

بندر


بنادر برتر آمریکا




بندر شهید رجایی در این میان در جایگاه 78 برترین دنیا قرار گرفت. این بندر ایرانی در سال 2014 با 4.5 درصد افزایش، میزان 1842 هزار و 481 TEU را جابجا کرد.

این در حالیست که این بندر در سال 2013 با 25 درصد کاهش جابه جایی ها مواجه شد. پس از توافقات هسته‌ای 1+5 انتظار می رود جابه جایی در این بندر سیر صعودی پیدا کند.

در حال حاضر هفت کشتیرانی مطرح دنیا شامل CMA CGM، Evergreen، Wan Hai، Messina و PIL کار با این بندر را از سر گرفته اند.در همین راستا شرکت Contship Italia و شرکت مادر آن با نام Eurogate با شرکت اپراتور بندری سینا در بندر شهید رجایی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ورود دوباره کشتیرانی‌های بین المللی و به روزرسانی و گسترش زیرساختها در این بندر از جمله اهداف مقامات بندر شهید رجایی محسوب می شود. علاوه بر جابه جایی کانتینری، این بندر در زمینه کالای عمومی در سال 2014، با 48.819 هزار و 757 تن کالاهای عمومی، 144 درصد افزایش را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش بنادر زیر رتبه خود را در این رده بندی 100 بندر برتر دنیا ارتقا داده اند:

بندر


 در همین حال بنادری که رتبه کمتری را نسبت به گذشته کسب کردند به شرح زیر هستند:

بنادر

بنادر

بنادر


 بنادر زیر در سال 2014 به جمع 100 بندر برتر دنیا پیوستند:
بنادر

 در مجموع 100 بندر برتر دنیا به شرح زیر است:

بنادر
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>