اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدولاسیون تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد یا OFDM:
«تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد» (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) یا مدولاسیون OFDM یکی از روش های مدولاسیون است که دارای مزیت های بسیاری در انتقال داده های دیجیتال است.

مدولاسیون

تکنیک مدولاسیون تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد در برخی از جدیدترین سیستم های وایرلس پهن باند با نرخ داده بالا مانند WIFI و مخابرات از راه دور سلولی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدولاسیون تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد یا OFDM از تعداد زیادی سیگنال های حامل استفاده می کند که هر کدام از این سیگنال های حامل مسئول حمل داده های با نرخ بیت پایین هستند.

این امر بدین معنی خواهد بود که مدولاسیون OFDM در مقابل «محوشدگی گزینشی» (Selective Fading)، تداخل و اثرات چند مسیری بسیار منعطف است و همچنین درجه کارایی طیفی بالایی دارد.

برای سیستم های اولیه که از روش مدولاسیون OFDM استفاده می کردند، پردازش های مورد نیاز در این روش نسبتا سنگین بود.

اما با پیشرفت تکنولوژی، مشکلات مدولاسیون OFDM در زمینه توان پردازش مورد نیاز تا حد بسیار زیادی کاهش یافت.

تاریخچه مدولاسیون OFDM:
استفاده از روش مدولاسیون OFDM و مدولاسیون چند حاملی به سال های اخیر باز می گردد. استفاده از این مدولاسیون پلتفرم بسیار مناسبی را برای مخابرات بی سیم داده ها فراهم کرده است.

مدولاسیون OFDM اولین بار در سال های 1960 و 1970 و در طول تحقیقات روی روش های کاهش اثر تداخل بین کانال های نزدیک به هم بررسی شد.

در واقع هدف از این تحقیقات، نیاز به یک روش مدولاسیون بود که تا حد ممکن مخابرات داده بدون خطا در حضور تداخل و شرایط انتشار گزینشی محقق شود.

برای استفاده از روش مدولاسیون OFDM به سطح نسبتا بالایی از پردازش نیاز بود که در آن زمان و در کاربردهای متداول چنین امکانی وجود نداشت.

برخی از اولین سیستم هایی که توانستند از روش مدولاسیون تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد استفاده کنند، سیستم های پخش تلویزیونی دیجیتال بودند.

در این سیستم ها، مدولاسیون OFDM قادر بود انتقال داده با قابلیت اطمینان بسیار بالا را در شرایط و مسیرهای سیگنال مختلف امکان پذیر کند. یک مثال از این سیستم ها در رادیو دیجیتال DAB بود که در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

یک کمپانی در کشور نروژ اولین بار اقدام به استفاده از مدولاسیون OFDM برای پخش تلویزیونی کرد.

در سال های بعد، به دلیل افزایش توان پردازش سیستم ها و نیز افزایش سطح تجمیع مدارات، مهندسان توانستند از روش OFDM در سیستم های مخابرات موبایل 4G نیز استفاده کنند و این سرویس از سال 2009 مورد استفاده وسیع قرار گرفت.

همچنین امروزه از مدولاسیون OFDM برای WIFI و گستره وسیعی از سایر سیستم های داده وایرلس استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>