اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کنترل کننده صنعتی چیست؟
در حالت کلی می توان گفت که یک کنترل کننده صنعتی واحدی است که در یک سیستم کنترلی حضور دارد و مسئول تولید سیگنال های کنترلی به منظور کاهش انحراف «مقدار واقعی» (Actual Value) از «مقدار مطلوب» (Desired Value) شناخته می شود.

کنترل_کننده_صنعتی

در واقع کنترل کننده تلاش می کند که اختلاف بین سیگنال واقعی و سیگنال مطلوب در حالت ایده آل به صفر برسد، البته در کاربردهای عملی این مقدار که به آن خطا می گویند، به صفر نمی رسد،

بلکه تلاش می شود به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند. بنابراین کنترل کننده در سیستم های صنعتی باید عملکرد سیستم را کنترل کند تا دقیق ترین پاسخ یا خروجی ممکن از سیستم دریافت شود.

همان طور که گفتیم، کنترل کننده در یک سیستم صنعتی مسئول تولید سیگنال کنترلی است. روش تولید سیگنال کنترلی توسط کنترل کننده الگوریتم های مختلفی دارد و به آن «عمل کنترلی» (Control Action) یا الگوریتم کنترل می گویند.

در تصویر زیر بلوک دیاگرام یک کنترل کننده صنعتی را نشان می دهد.

بلوک دیاگرام یک کنترل کننده صنعتی

در تصویر فوق نیز دیده می شود که مقدار انحراف سیگنال به دست آمده نسبت به سیگنال مرجع برابر با سیگنال خطا است و باید توسط کنترل کننده این مقدار خطا را «جبران» (Compensate) کرد تا در خروجی سیستم، یک سیگنال مطلوب به دست آید.

کنترل کننده می تواند سیستم را برای تولید مقادیر مختلف خروجی مدیریت کند، پس به عبارت دیگر در یک سیستم کنترلی، کنترل کننده مدیریت مورد نیاز برای سیستم را فراهم می کند تا مقدار خروجی لازم تولید شود.

در ادامه انواع مختلف کنترل کننده ها را بررسی می کنیم که در سیستم های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>