اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یاتا

کد یاتا در واقع شناسه یک فرودگاه است. این کد از سه حرف تشکیل شده است و در صنعت هواپیمایی برای شناسایی مکان و موقعیت فرودگاه‌های جهان کاربرد دارد. این کدها از حروف الفبا تشکیل شده و از حرف A تا Z فرودگاه ها را کدگذاری می کند.

کدگذاری یاتا به روش‌های مختلفی انجام می شود اما به طور کلی کدگذاری فرودگاه از سه حرف اول نام شهر ساخته می شود. مثلا کد ATL برای آتلانتا، کد THR برای فرودگاه مهرآباد‌تهران، کد SIN برای سنگاپور و IST برای استانبول استفاده می شود. گاهی هم ممکن است این کدگذاری از ترکیب حروف به کار رفته در اسم شهر ساخته شود.

به طور مثال کد JNB برای ژوهانسبورگ، کد HKG برای هنگ کنگ و کد WAW برای ورشو. در کلان شهرهای بزرگ دنیا اما این کدگذاری به شیوه دیگری انجام می شود. در شهرهای بزرگ دنیا کد یاتا بر اساس اسم فرودگاه، نه اسم شهر، ساخته می‌شود. مثلا فرودگاه امام خمینی با اینکه در تهران واقع شده اما به اسم فرودگاه امام خمینی (Imam Khomeini International Airport) کد گذاری می شود و کد یاتای آن IKA است.

ممکن است با کد یاتای خیلی از فرودگاه‌ها آشنا باشیم. اما کد سایر فرودگاه‌ها را ندانیم. برای پیدا کردن کد یک فرودگاه می توانید به سایت یاتا مراجعه کنید و با وارد کردن اسم فرودگاه، کد یاتای آن را به دست بیاورید.

اهداف کدگذاری فرودگاه ها
هدف از ایجاد انجمن یاتا و کدگذاری وسایل نقلیه هوایی و قطارها مدیریت بهتر این صنایع و بهبود کیفیت خدمات بوده است، اهداف این کدگذاری را می توانیم به طور خلاصه اینطور بیان کنیم:

  • ایجاد مفهومی فرامرزی و فراهم کردن زمینه همکاری بین ایرلاین های مختلف در کشورهای دنیا
  • استانداردسازی سفر هوایی، نظارت بر کیفیت هواپیماها و خدمات اراده شده، ترویج و تشویق تجارت هوایی و توسعه صنعت گردشگری بین المللی
  • همکاری با سازمان‌های هواپیمایی مختلف و سازمان های بین المللی و ایجاد توافق نامه های همکاری
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>